Pāris mēnešu laikā apdrošināšanas sabiedrība ERGO konstatējusi vairākus apdrošināšanas krāpšanas gadījumus autopārvadājumu jomā, ERGO komunikācijas vadītāja Inese Kronberga.
Divos gadījumos pārvadātāju kompānijas pašrocīgi mainījušas polisē norādīto informāciju par apdrošināšanas segumu. Atklāts arī gadījums, kurā polise viltota pilnībā. Divos no atklātajiem gadījumiem ierosinātā krimināllieta, tā kā apdrošināšanas dokumentu viltošana ir likuma pārkāpums.
«Vienā no ERGO konstatētajiem polises viltošanas gadījumiem autopārvadātājs spēkā esošai Kravu pārvadātāja civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas polisei patvaļīgi papildinājis teritoriālo segumu, pievienojot 5 valstis – Krievijas teritoriju, Baltkrieviju, Ukrainu, Kazahstānu un Uzbekistānu, uz kurām konkrētajam uzņēmumam kravas pārvadājumi nebija apdrošināti. Turklāt visas tās ir paaugstināta riska valstis. Kāds cits pārvadātājs savu Kravu pārvadātāja civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas polisi pašrocīgi papildinājis ar vairākiem patiesībā neapdrošinātiem sava autoparka transportlīdzekļiem, bet vienā gadījumā atklāta arī pilnībā viltota apdrošināšanas polise» stāsta ERGO Atlīdzību regulēšanas nodaļas vadītājs Ivars Vismanis.
«Šis gads auto pārvadājumu nozarei bijis diezgan smags. Arī negatīva ietekme uz biznesu Krievijas – Ukrainas konflikta dēļ ir jūtama. Acīmredzot apgrozījuma samazinājumu uzņēmumi cenšas kompensēt, ietaupot, kur vien tas iespējams. Skaidrs, ka apdrošināšanas dokumentu viltošana ir nosodāma rīcība,» atzīst Autopārvadātāju asociācijas Latvijas Auto prezidents Valdis Trēziņš. Viņš lēš, ka, iespējams, polisi ar teritorijām, kuras oriģināli tajā nav iekļautas, pārvadātājs papildinājis tāpēc, ka konkrētais pārvadājums bijis viens izņēmuma pasūtījums un uzņēmējs neapzinīgi nolēmis, ka tas nav to vērts vērsties pie apdrošinātāja un maksāt par polises seguma paplašināšanu. «Taču pārvadātājs uzņemas atbildību par kravu sava klienta priekšā, un šāds risks nekādā gadījumā nav to vērts,» uzsver Valdis Trēziņš.
ERGO skaidro, ka apdrošināšanas polišu krāpnieciskie papildinājumi palielinātu pārvadātāja izmaksas, kas atkarībā no konkrētā papildinājuma specifikas, būtu dažu simtu eiro robežās. Tomēr apdrošinātājs aicina apzināties, ka šis sadārdzinājums nav salīdzināms ar tiem finanšu zaudējumiem, kas var rasties, notiekot negadījumam ar kravu, un tie var sasniegt pat 250 000 eiro. Turklāt, pārvadātājam jārēķinās arī ar to, ka nopietni var ciest tā reputācija.
Vismanis pauž sapratni, ka Eiropas valstu, t.sk. Latvijas un Krievijas savstarpējo sankciju dēļ vairāki pārvadātāji zaudējuši daļu pasūtījumu un tagad pārorientējas uz jauniem galamērķiem, kas, protams, saistās ar neplānotām papildu izmaksām, aicinot pārvadātājus vērsties pie sava apdrošinātāja, lai rastu abpusēji izdevīgu risinājumu.