2015.gadā veiktais pētījums par alkohola lietošanu Latvijā liecina, ka katrs desmitais respondents ir iegādājies nelegālo alkoholu, tomēr Latvijas alkohola nozares asociācija (LANA) norāda, ka šis skaitlis ir vēl lielāks. Daļa iedzīvotāju pat nenojauš, ka patiesībā ir iegādājušies nelegālu kontrabandas alkoholu, kas maskēts zināmu zīmolu pudelēs. Nelegālā alkohola apjoms valstī šobrīd ir aptuveni 30%, kas ne tikai apdraud iedzīvotāju veselību, bet arī rada pamatīgu robu valsts budžetā.
Latvijas alkohola nozares asociācijas un eSample veidotā aptauja liecina, ka katrs 10. respondents ir iegādājies nelegālo vai no rokas tirgotu alkoholu. Turklāt 84% iedzīvotāju atzīst, ka ir informēti par to, kur atrodas nelegālā alkohola ražotene vai tirgotava. Lai gan šie dati jau tāpat liecina, ka iedzīvotāji savu veselību pakļauj riskam, Latvijas alkohola nozares asociācijas vadītājs Genādijs Kļepikovs norāda, ka daļa nelegālā alkohola lietotāju nenojauš, ka patērē nezināmas izcelsmes alkoholu.
Valsts policija apgalvo, ka pastiprināti darbojas nelegālā alkohola apkarošanā, tomēr vien 3% respondentu apgalvo, ka ziņotu policijai, ja zinātu, kur atrodas nelegālā alkohola ražotne. Šādu rīcību cilvēki skaidro ar uzskatu, ka pēc ziņošanas policijai situācija tapāt nemainīsies. Turklāt nelegālais alkohols ietver ne vien «točku» pagrabus, bet arī nezināmas izcelsmes kontrabandas alkoholu iedzīvotājiem atpazīstamos un elitāru ražotāju iepakojumos, kas nelegālo alkoholu padara vēl grūtāk atklājamu.
Ja nelegālo, grādīgo dzērienu izplatība – tirgošana un kontrabandas ievešana netiks apturēta, nesenais akcīzes nodokļa kāpums tāpat nenesīs vēlamo budžeta pieaugumu. Ja alkohola nozares pārstāvjiem 2015. gada vasarā nācās pārdomāt savu darbību un to pielāgot akcīzes nodokļa kāpumam, ir tikai saprotams, ka uzņēmēji vēlas pārliecināties par to, ka nozare ir sakārtota un to darbība necietīs nelegālā alkohola uzplaukuma dēļ, norāda asociācija.
«Nelegālo alkoholisko dzērienu apjoms jau šobrīd veido aptuveni 30% no kopējā stiprā alkohola tirgus. Apkarojot kaut trešo daļu no stiprā alkohola nelegālā tirgus, tas valsts budžetam pienestu 17.6 miljonus eiro akcīzes nodokļa veidā un 3.7 miljonus eiro PVN veidā. Šī problēma pārsvarā skar «stiprā» alkohola nozari, jo tieši stiprā alkohola cenu visvairāk ietekmē akcīzes nodoklis. Jau šobrīd puslitrā 40 grādīga degvīna cenā ietilpst 2.72 eiro akcīzes nodokļa apmērs. Peļņa ir pietiekami liela, lai veicinātu nelegālo alkohola ražotņu darbību,» norāda Genādijs Kļepikovs.
Šobrīd LANA apvienojušies astoņi Latvijas lielākie nozares uzņēmumi: AS Latvijas balzams, SIA Altia Latvia, SIA LIVIKO, SIA Pernod Ricard Latvia, SIA Dunker Latvija, SIA Prike Latvija, SIA Dylan Distribution, SIA AMBER DISTRIBUTION LATVIA.