Pēc preču pirkšanas ažiotāžas pērnā gada nogalē, kad straujās rubļa devalvācijas ēnā cilvēki Krievijā centās atbrīvoties no rubļu uzkrājumiem, lielā mērā pārvēršot tos tādās ilgtermiņā lietojamās sadzīves elektroprecēs kā televizori, ledusskapji un tamlīdzīgi, nu iestājusies pretēja tendence – elektropreču tirgū Krievijā sācies dziļš kritums. Līdzīgas tendences ir daudzās bijušā padomju reģiona valstīs, ceturtdien raksta laikraksts Diena.
Ainu paspilgtina fakts, ka drūmu skatu nākotnē rāda ne tikai šī gada pirmā ceturkšņa statistika, bet arī patērētāju noskaņojuma aptaujas un tirgus ekspertu prognozes.
Šogad notikušajā lielākās vācu plaša patēriņa sadzīves elektronikas izstāžu kompānijas IFA rīkotajā mediju saietā nozares eksperti prognozēja strauju pārdošanas lejupslīdi Krievijā. Piemēram, šogad lielās sadzīves tehnikas – ledusskapju, veļas mašīnu un tamlīdzīgi – vienību skaita samazinājums varētu pārsniegt 20%, lēš globālās tirgus izpētes kompānijas GfK eksperts Friedemans Stokle. Savukārt GfK mazumtirdzniecības un tehnoloģiju tirgu izpētes virziena vadītājs Jurgens Boinijs Krievijas tirgus atlabšanu prognozē tikai 2018. gadā.
Īpaši sāpīgi, visticamāk, tas ir tiem ražotājiem, kā, piemēram, itāļu zīmolam Indesit, kuru biznesā tieši Krievijas tirgum iepriekš bija dominējoša loma.
To, ka sadzīves tehnikas pirkšanas ažiotāža pērnā gada nogalē Krievijā tiešām bija milzīga, parāda tirgus izpētes kompānijas GfK Technical Market Index pētījumā apkopotie dati. 2014. gada ceturtajā ceturksnī sadzīves elektropreču tirgus pieaugums Krievijā, rēķinot pret tādu pašu laika periodu iepriekšējā gadā, sasniedza 28,4%, un visbūtiskākais apgrozījuma kāpums – 53,3% – bija tā dēvētās lielās sadzīves tehnikas (ledusskapji, veļas mašīnas un tamlīdzīgi) jomā, kā arī plaša patēriņa elektronikas (televizoru, audiotehnikas un tamlīdzīgi) segmentā, kur izaugsme sasniedza 42,7%.
Pērnā gada ceturtais ceturksnis nodrošināja mērenu – 7,3% – kopējo sadzīves elektropreču tirgus pieaugumu gada griezumā, kas nodrošināja 1437 miljardus Krievijas rubļu (aptuveni 26 miljardi eiro) lielu kopējo tirgus apgrozījumu.
Tālāk viss notiek kā mežonīgo amerikāņu kalniņu atrakcijās, kad pēc pacēluma seko spējš kritums. To, ka gaidāmais kritums būs liels, apstiprina jau zināmie šā gada pirmā ceturkšņa dati, kas rāda, ka minēto preču pārdošanas apjomi Krievijā samazinājušies par 2,5 miljardiem eiro, un tas ir tuvu 50% no pērn šai pašā laika posmā pārdoto preču apjoma.
Līdzīgi procesi vērojami lielāko Krievijas kaimiņvalstu tirgos, taču lejupslīde, izņemot kara plosīto Ukrainu, tajos tomēr nav tik dziļa, kā tas vērojams Krievijā. Kazahstānā pārdošanas apjomu kritums ir tikai pāris procentu. Savukārt, rēķinot pārdošanas apjomus vietējā valūtā, ņemot vērā valūtu kursu svārstības, kritumi izrādās pat daudz mazāki. Savukārt Ukrainā, kur valūtas devalvācija visvairāk izjūtama, vērojams pat apgrozījuma pieaugums.
GfK Retail and Technology Baltic Baltijas valstu un Baltkrievijas tirgus eksperts Jānis Pilipivs norāda, ka preču cenās vietējā valūtā pārdevējs papildus ieliek nākotnes valūtas vērtībās izmaiņas risku, kas var padarīt produktus dārgākus tieši vietējā valūtā.
Plašāk lasiet rakstā Amerikāņu kalniņi elektropreču biznesā ceturtdienas, 21.maija laikrakstā Diena (8.,9.lpp.)