Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.
Uz jautājumiem šonedēļ atbild Mobilly izpilddirektors Ģirts Slaviņš. Mobilly mēnesī apkalpo ap 400 000 dažādu maksājumu – sākot no stāvvietām un vilciena biļetēm un beidzot ar ziedojumiem labdarībai. «Esam latviešiem pilnībā piederošs uzņēmums – tīrs vietējā kapitāla pārstāvis. Šogad maijā svinēsim vienpadsmito jubileju kopš pirmā klienta maksājuma mūsu sistēmā,» lepojas Ģ. Slaviņš.
- Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?
Mana karma ir strādāt ar lietām, kuras ir jaunas un sava ceļa sākumā. Lai arī pats Mobilly kā uzņēmums nav jauns, taču mobilās aplikācijas tam ir devušas jaunu virzienu, kura galapunkti vēl ne tuvu nav saredzami, tādēļ ir ļoti interesanti būt iesaistītam šajā piedzīvojumā.
- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto nozari un Latvijas valsti kopumā?
Iepriecina tas, ka priekšā vēl ir daudz jo daudz, ko var atklāt un izdarīt labāk. Tas sakāms gan par nozari, gan valsti. Kamēr vien būs, ko sakārtot un uzlabot, tikmēr nav arī īpaši daudz laika domāt bēdīgas domas.
- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto uzņēmumu?
Ļoti iepriecina klientu uzticība un tas, ka mūsu darbu novērtē. Lai cik banāli tas izklausītos, novērtējums ir viens no lielākajiem motivācijas avotiem celties arī tādos rītos, kad galīgi nav vēlmes līst ārā no siltās migas. Un atkal – kamēr klienti uzticas un novērtē tavu darbu, nevajag gausties – ir vienkārši jāceļas un jācenšas darīt vēl labāk.
- Vai Jūs un Jūsu pārstāvēto uzņēmumu var atrast interneta sociālajos tīklos un sociālajos portālos? Kāpēc – jā vai nē?
Jā, protams – mums ir gan Facebook, gan Twitter konti. Tā kā esam visai mazs uzņēmums un mums nav pieejams liels mārketinga budžets, Facebook ir kļuvis par vienu no mūsu galvenajiem mārketinga kanāliem. Savukārt Twitter vairāk izmantojam klientu atbalstam. Citos sociālajos tīklos neesam aktīvi, jo tam trūkst gan resursu, gan arī biznesa pamatojuma.
- Vai uzņēmumā izjūtat problēmas, kas saistītas ar darbaspēku?
Pagājušajā gadā mums gandrīz vienlaicīgi bija jāmeklē aizstājēji četriem darbiniekiem (tas ir 25% no kopējā darbinieku skaita), kuri devās dekrēta atvaļinājumos. Protams, tas ir lieliski, ka esam ģimenēm tik draudzīgs uzņēmums, tomēr biju par šo situāciju ļoti satraucies – kā nu būs? Taču viss beidzās ļoti labi – atradām burvīgus jaunus kolēģus, kuri ir lieliski papildinājuši mūsu kolektīvu.
- Kas jāņem vērā cilvēkam, kurš vēlas strādāt Jūsu pārstāvētajā uzņēmumā?
Strādājot Mobilly, ir jāpiemīt cilvēciskumam un veselajam saprātam. Tās, manuprāt, ir divas svarīgākās īpašības, lai strādātu uz klientu servisu orientētā uzņēmumā. Tālāk, protams, nāk tādas īpašības, bez kurām modernajā pasaulē ir grūti: elastīgums, atvērtība kritikai un jaunām idejām, plašs redzesloks un laba humora izjūta.
- Kādi ir uzņēmuma tuvākie un tālākie mērķi?
Turpināsim attīstīt mūsu jaunos pakalpojumus – vilcienu un starppilsētu autobusu biļešu pārdošanu. Mums ir padomā arī jaunas lietas, tomēr tuvākajā laikā lielāks uzsvars būs uz esošo pakalpojumu kvalitātes uzlabojumiem. Ļoti svarīgs uzdevums ir turpināt uzlabot klientu servisu, gan samazinot neērtības klientiem, gan meklējot inovatīvus veidus, kā novērst problēmas.
- Pastāstiet par savu ceļu uz pašreizējo amatu un to, kāds bija Jūsu pirmais darbs?
Mans pirmais darbs bija galdu skrūvēšana – tas bija pamatskolnieka vasaras darbs kādā uzņēmumā, kurā visu laiku nāca klāt jauni darbinieki un visu laiku vajadzēja jaunus galdus. Galdi tika pirkti visai nopietni – tādi, kurus saskrūvēt kopā nemaz nebija viegli. Mana pirmā alga, šķiet, bija 30 lati. Nākamajā vasarā jau sāku strādāt par kurjeru šajā pašā uzņēmumā, un tā turpinājās vairākas vasaras, līdz sāku veikt to, ko mūsdienās sauc par konkurentu izpēti (tolaik to saucām par ekonomisko spiegošanu). Beigās iemācījos elementāru programmēšanu un izveidoju vairākas mājas lapas uzņēmuma vajadzībām – tas man atklāja jaunas iespējas. Vēlāk esmu bijis gan projektu vadītāja asistents, gan projektu vadītājs, gan direktors dažādos uzņēmumos – Bates ADM, RIX Technologies, Draugiem.lv, Cherry Latvia.
- Kā un kad radies Jūsu pārstāvētā uzņēmuma nosaukums un logo?
Nosaukums ir radies pavisam vienkārša iemesla dēļ – sākotnējais zīmols bija CityCredit, bet, tā kā sāka parādīties nebanku kredītdēvēji, tad mūsu nosaukums rosināja, teiksim tā, ne pārāk precīzas asociācijas: mēs aizvien biežāk saņēmām zvanus, kuros cilvēki izteica vēlmi aizņemties naudu. Tad nu mans priekšgājējs – Kārlis Andersons saprata, ka kaut kas ir jāmaina. Nosaukums esot tapis radoši – kā kritika daudziem citiem nosaukumiem, kuri nepatika. Logo arī esot veidojies daudzos mēģinājumos, bet krāsa tika piemeklēta, veicot reālus eksperimentus reālā dzīvē un pētot, vai cilvēki pamanīs vai nē.
- Atklājiet kādu faktu, kuru mūsu lasītāji, iespējams, vēl nezina par Jūsu pārstāvēto uzņēmumu.
Ja nu kāds ir aizmirsis – visu vienmēr var noskaidrot, piezvanot mums uz 1859 :) !
- Kādas izmaiņas likumdošanā Jūs vēlētos redzēt?
Mēs gribētu redzēt saprātīgākas prasības saistībā ar noziedzīgi iegūtas naudas legalizēšanu pret nelielu norēķinu platformām – pašlaik ir tā, ka šīs prasības ir visai stingras un ļoti līdzīgas gan bankām, gan mazo norēķinu platformām. Taču tas nav īsti adekvāti – legalizēt naudu caur stāvvietu apmaksu, kur darījumi notiek 2 līdz 6 eiro apmērā, ir iespējams, taču tas ir ārkārtīgi laikietilpīgi un neefektīvi, salīdzinot ar daudzām citām iespējam, kādas sniedz plašā biznesa pasaule.
- Vai ir kas tāds, kas Jūs pēdējā laikā ir patiesi pārsteidzis – patīkami vai nepatīkami?
Mūs pašus ir pārsteigusi straujā vilciena biļešu pārdošanas izaugsme pēdējos mēnešos – pagājušā gada nogalē pārdevām tās četrreiz vairāk nekā gada sākumā; tik strauju izaugsmi nebijām gaidījuši un tas, protams, mūs ļoti priecēja.
- Ja Jūs gribētu noorganizēt ideālas pusdienas, kādas tās būtu?
Man ģimenē ir izveidojusies neliela tradīcija – laiku pa laikam ceturtdienās visiem sanākt uz kopīgām vakariņām. Tad pie galda esam trīs paaudzes, kā arī uzaicinām ciemos sen neredzētus draugus. Gatavošanā un produktu sagādē piedalās gandrīz visi: kāds dodas uz tirgu pēc zaļumiem, kāds uz labu gaļas bodi, kāds to visu griež, cits šmorē un vēl citi klāj galdu vai gādā desertu. Tās arī būtu manas ideālās pusdienas – stiprā ģimenes lokā kopā ar draugiem un pašu kopīgi gatavotu labu ēdienu.
- Kur un kā vislabāk atpūsties pēc darba un smelties enerģiju?
Šeit nebūšu īpaši oriģināls – vislabāk atpūšos, esot kopā ar ģimeni un draugiem. Ejot pārgājienā, braucot ciemos vai svinot jebkādus svētkus. Jo gadi iet, jo vairāk saproti, ka labi pavadīts laiks ar labiem cilvēkiem ir tas, kas gan motivē, gan sniedz spēku darīt jebko citu dzīvē.
- Kā, Jūsuprāt, vislabāk iztērēt loterijā laimētus 10 tūkstošus eiro?
Laimētai naudai, manuprāt, ir vai nu jālaimē tālāk, vai jāzaudē, vai arī jāpalīdz kādam, kam dzīvē ir gājis grūtāk. Tādēļ es pusi ziedotu kādam cēlam mērķim, bet otru pusi ieguldītu kādā ļoti agrīnas stadijas start-up uzņēmumā.
- Izstāstiet, lūdzu, savu mīļāko anekdoti vai kādu smieklīgu/interesantu atgadījumu no dzīves/darba.
Mēs nesmejamies. Nekad. Vispār. Nekad.
- Jūsu novēlējums db.lv lasītājiem.
Dzīve patiešām ir brīnišķīga – ir jāiet, jākustas un jābauda!
#2/9
2014. gadā Mobilly saņēma LIKTA Platīna peli par labāko mobilo lietotni. Pats uzskatu, ka tas tika piešķirts avansā – vēl ir daudz darāmā, lai būtu pavisam ideāli :) .
#3/9
Man ļoti patīk kopā ar ģimeni braukt ar velosipēdiem. To darām gan vasarā, gan pavasarī, gan pat arī vēlākos rudeņos. Smaidi parasti nepazūd vēl ilgi pēc kopīgā brauciena.
#4/9
Ar Mobilly kolektīvu vienā no labākajām sabiedriskās ēdināšanas iestādēm Latvijā – Mangaļu šašlikos.
#5/9
Viens no maniem mīļākajiem paša gatavotajiem ēdieniem – arābu/ebreju šakšuka.
#7/9
Mēs daudz pārvietojamies kopā ar bērniem – gan pa Latviju, gan retāk ārpus tās. Ceļošana, manuprāt, ir lielisks veids, kā nepalaist garām to, kā uzaug bērni. Attēlā – ar ģimeni Dolomītu kalnos.
#8/9
Bildēts tematiskā pasākumā – dēla itāļu ballītē. Bildē redzama ģimenes mazā versija. Kad sanākam visi kopā, esam x4.
#9/9
Katriem svētkiem ģimenē pamazām veidojas svinēšanas tradīcijas. Manā dzimšanas dienā jau daudzus gadus plašā draugu lokā dodamies vieglā pārgājienā. Meitas Zīles dzimšanas dienā dodamies pie kāda dižozola. Meitas Māras dzimšanas dienā rīkojam mājas diskotēku. Attēlā – dēla Kriša dzimšanas dienā sarīkojām velosezonas atklāšanas parādi.