Uzņēmumu vadītāju gatavības līmenis pārejai uz eiro pēdējo trīs mēnešu laikā ir audzis par četriem indeksa punktiem, taču aizvien liecina par vidēja līmeņa gatavību - 50 indeksa punkti uzņēmumu vadītājiem no maksimāli 100 iespējamajiem, liecina Swedbank un aģentūras TNS pētījuma dati.
«Pašreizējais uzņēmēju gatavības līmenis eiro ieviešanā ir nepietiekams, ņemot vērā, ka vairumam uzņēmumu jābūt gataviem eiro jau pēc nepilniem trim mēnešiem,» norāda Swedbank pārstāvji, komentējot pētījuma datus.
Iedzīvotāju gatavība eiro ieviešanai pēc sešiem mēnešiem novērtēta ar salīdzinoši zemu gatavības indeksu – 31 punkts. Iedzīvotāju gatavība nav būtiski mainījusies kopš šā gada marta.
Kā liecina indeksa vidējais svērtais rādījums, no Latvijas iedzīvotājiem pārejai uz eiro visvairāk ir gatavi rīdzinieki, iedzīvotāji ar augstāko izglītību, kā arī cilvēki ar vidēji augstiem vai augstiem ienākumiem.
Uzņēmumu vadītāju vidū pārejai uz eiro vislabāk ir sagatavojušies Pierīgas uzņēmēji, kā arī tie, kuri nodarbina desmit vai vairāk darbiniekus un kuru uzņēmumu apgrozījums ir lielāks par 500 tūkstošiem latu gadā.
Vismazāk uzmanības uzņēmēji šobrīd pievērš naudas plūsmas plānošanai otrajam pusgadam (9%), eiro priekšpiegādes laikā saņemtās skaidrās naudas uzglabāšanai (7%) un skaidrās naudas priekšpiegādes pieteikšanai kredītiestādēs (6%), kā arī skaidras naudas inkasācijas ieviešanai (5%). Tas rada bažas par uzņēmumu spēju tikt galā ar skaidrās naudas plūsmu šī gada beigās un 2014.gada sākumā, kad trešdaļa (31%) iedzīvotāju plāno iztērēt skaidrās naudas latus.
Pietiekami vai drīzāk pietiekami labi informēti par plānoto eiro ieviešanu Latvijā jūtas puse jeb 50% uzņēmumu vadītāju (par 2 procentpunktiem vairāk nekā martā), liecina pētījuma rezultāti. Straujāk nekā informētība ir audzis uzņēmēju attieksmes rādītājs – 58% no aptaujātajiem uzņēmumu vadītājiem atbalsta vai drīzāk atbalsta eiro ieviešanu Latvijā (par 12 procentpunktiem vairāk nekā martā); to skaitā 30% ir pauduši pilnīgu atbalstu eiro ieviešanai (par 11 procentpunktiem vairāk). Kopš šā gada pavasara būtiski ir uzlabojusies Rīgas, pakalpojumu nozares un mikrouzņēmumu attieksme.
Gatavojoties eiro ieviešanai, visbiežāk uzņēmumos plāno vai ir jau pārgājuši uz bezskaidras naudas norēķiniem (71%, par 16 procentpunktiem vairāk nekā martā), plāno izmaiņas grāmatvedības programmās (55%, par astoņiem procentpunktiem vairāk) un gatavojas cenu un tarifu paralēlai atspoguļošanai (53%, par vienu procentpunktu vairāk). Triju mēnešu laikā būtiski ir pieaudzis arī to uzņēmēju skaits, kuri pēta principus, gatavojoties cenu noapaļošanai (43%, par 12 procentpunktiem vairāk) un plāno virzīt klientus uz bezskaidras naudas norēķiniem (42%, par 6 procentpunktiem vairāk).