Kredītņēmēji Latvijā pret savas ģimenes drošību izturas bezatbildīgi - 47% kredītņēmēju varētu iegādāties dzīvības apdrošināšanu, taču naudu iztērē, piemēram, izklaidējoties vai pērkot saldumus, secinājusi apdrošināšanas sabiedrība Ergo un Nordea banka, kas veikušas pētījumu par kredītņēmēju dzīvības apdrošināšanas tendencēm Latvijā.
47% respondentu norāda, ka ikdienā varētu samazināt savus tēriņus par 10 - 15 latiem, lai būtu iespēja iegādāties dzīvības apdrošināšanu. 29% respondentu būtu ar mieru samazināt saldumu un citu uzkodu lietošanu, 23% varētu retāk apmeklēt kino vai teātri, 19% mazāk smēķēt un lietot alkoholu, noskaidrots pētījumā.
Visvairāk cilvēku nav gatavi atteikties no auto lietošanas vai ceļojumiem, bet 12% vispār nav gatavi no kaut kā atteikties par labu dzīvības apdrošināšanai, kas neparedzētā situācijā viņu ģimenei sniegtu finansiālu atbalstu.
Puse jeb 49% aptaujāto kā iemeslu kredītņēmēja dzīvības apdrošināšanas neesamībai, norāda pakalpojuma dārdzību. Savukārt 5% aptaujāto ir pārliecināti, ka ar viņiem nekas ļauns nevar notikt, tāpēc dzīvības apdrošināšana nav nepieciešama, bet 3% šim jautājumam uzmanību nepievērš laika trūkuma dēļ.
Apdrošināto un neapdrošināto kredītņēmēju ienākumi uz vienu mājsaimniecības locekli ir praktiski vienādi, secināts pētījumā.
Galvenie iemesli, kas kredītņēmējus visvairāk biedē, lai varētu pilnvērtīgi turpināt pildīt uzņemtās kredītsaistības, ir darba zaudēšana (34%), darbspēju zaudēšana (25%), ilgstoša slimošana (21%), apgādnieka nāve (13%), ģimenes pieaugums (4%), bet citu variantu norādījis 1% aptaujāto. Tikai 2% respondenti jūtas pasargāti un neizjūt bažas par pilnvērtīgu kredītsaistību izpildi.
Vidēji aizdevums ņemts 35 gadu vecumā uz 20 gadiem par 35 tūkst. eiro, savukārt dzīvības apdrošināšanas ikmēneša iemaksa vidēji ir ap 20 latiem jeb 30 eiro mēnesī. Pamatojoties uz pētījuma rezultātiem, šī ir summa, no kuras puse kredītņēmēju būtu gatavi atteikties, lai apdrošinot dzīvību un veidojot uzkrājumus iegūtu ģimenes finansiālās drošības garantu ilgtermiņā, norāda Ergo un Nordea.
Pētījumā piedalījās 2154 respondenti vecumā no 21 - 60 gadiem, un to veica pētījumu kompānija Gfk.