Uzņēmuma ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesa (ĀTAP) mērķi nav sasniegti gan statistiski, gan pēc būtības, jo šie procesi pēc mēneša vai mazliet vairāk pārtop maksātnespējas procesos ar parādniekam lojālu administratoru, uzskata Maksātnespējas administrācijas (MNA) direktors Ervīns Ābele.
Viņš žurnālistiem apliecināja, ka Tieslietu ministrijas (TM) paspārnē esošajā darba grupā, kas domā par iespējamiem Maksātnespējas likuma grozījumiem, ir izskanējis priekšlikums no šīs ĀTAP iespējas atteikties un šo pozīciju atbalsta arī pats Ābele.
Šāds priekšlikums darba grupā, kas domā par grozījumiem, ir izskanējis un nākotnē būs iespējams redzēt, kāda būs likumdevēja nostāja, sacīja Ābele.
2011.gadā MNA ievērojusi tendenci, ka daudzi ĀTAP, kam bijušas labas domas, kā uzņēmumam iziet no šīs ierobežotās maksātspējas situācijas un kuros saskaņā ar likumu pats parādnieks izvēlējies administratoru, pēc kāda tiesai tiek prasīts izbeigt ĀTAP un ierosināt maksātnespēju. Šis pats ĀTAP bijušais administrators saskaņā ar likumu turpina administrēt šajā uzņēmumā jau maksātnespējas procesu.
Ābele gan nevēlējās konkretizēt, kurš administrators tā darījis, taču uzsvēra, ka «šis ir tas gadījums, kad normas, kas tapušas, lai nāktu pretī uzņēmējiem ar ierobežotu maksātspēju, tiek izmantotas, lai šajā procesā būtu parādniekam lojāls administrators».
Līdz ar to MNA gan tiesiskās aizsardzības procesu (TAP) gan ĀTAP administratoru uzraudzību izvirzījusi starp 2012.gada darbības prioritātēm, un, kamēr likumā ir norma par ĀTAP, administrācija ir skaļi deklarējusi, ka administratorus ļoti uzraudzīs un ka tā ir viena no darbības prioritātēm, tāpēc, lai administrators «septiņreiz pārdomā» būt šī konkrētā ĀTAP uzraugs vai nē.
Ābele piebilda, ka viens administrators ĀTAP «bijis ļoti pieprasīts» un rezultātā MNA bijusi spiesta sniegt tiesā pieprasījumus par administratora atcelšanu. Divos gadījumos administrators ir atcelts, bet viens pieteikums vēl nav skatīts.
Šajā gadījumā MNA vērsusies arī tiesībsargājošās institūcijās ar attiecīgiem iesniegumiem saistībā ar konkrētā administratora rīcību.
Pēc MNA sniegtās informācijas, 2011.gadā pasludināti 40 ĀTAP procesi un 13 TAP, savukārt 2010.gadā pasludināti 119 ĀTAP un 20 TAP. 2009.gadā tiesas bija pasludinājušas 31 ĀTAP un 9 TAP.
Gan TAP gan ĀTAP likumdevējs ieviesa ar mērķi ļaut parādniekam atjaunot savu spēju nokārtot savas saistības, ja tas nonācis finansiālās grūtībās vai uzskata, ka tajās nonāks.
ĀTAP var izmantot komercsabiedrība, kurai ir labas perspektīvas panākt vienošanos ar kreditoru vairākumu un nepastāv draudi, ka atsevišķi kreditori ar individuālu vēršanos pret komercsabiedrību, varētu būtiski apdraudēt TAP plāna izstrādi, saskaņošanu un tālāku īstenošanu. Ar brīdi, kad ĀTAP pasākumu plāns ir apstiprināts tiesā, uz tā izpildi attiecas vispārīgie Maksātnespējas likuma noteikumi par TAP.
ĀTAP gadījumā tiesā tiek iesniegts TAP pasākumu plāns, kurš pirms tam jau ir saskaņots ar kreditoru vairākumu. ĀTAP pasākumu plāns ir jāsaskaņo ar visu kreditoru vairākumu pēc galvenā prasījuma summas.
ĀTAP administratora kandidatūru atšķirībā no TAP, izraugās pati komercsabiedrība un saskaņo to ar kreditoru vairākumu. Administrators līdz lietas izskatīšanai tiesā sniedz atzinumu par izstrādāto procesa pasākumu plānu.