Patērētāju optimisms pasaulē šā gada trešajā ceturksnī pieaudzis līdz indeksam 98, liecina Nielsen jaunākā tiešsaistes aptauja šī gada augustā un septembrī.
Tas ir par vienu punktu vairāk nekā iepriekšējā pārskata posmā, un par diviem vairāk nekā gada sākumā. Indekss, kas lēnu, bet stabilu pieaugumu uzrāda jau kopš 2012. gada sākuma, pašlaik jau trīs ceturkšņus pēc kārtas ir augstāks nekā pirms krīzes, kad tas bija 94. Patērētāju noskaņojumu nosaka, izmantojot robežšķirtni 100. Indeksa rādītāji virs tās nozīmē optimistiskāku, bet zem – pesimistiskāku attieksmi.
Eiropā optimisma līmenis ir 78, kas ir zemāks, nekā pasaulē kopumā. Tieši ar šādu atzīmi mērāms arī patērētāju noskaņojums Latvijā, savukārt mūsu Igaunijas un Lietuvas kaimiņi noskaņoti nedaudz optimistiskāk – Lietuvā indeksa rādītājs ir 86, bet Igaunijā – 80.
Patērētāju noskaņojums ir uzlabojies 65% valstu, ko aptvēra pētījums. Salīdzinājumam – ceturksni iepriekš optimistiskāks vērtējums bija vien 52% valstu. Starp pasaules lielākajām ekonomikām būtiskākais uzlabojums patērētāju noskaņojuma indeksā vērojams ASV - tas pieaudzis par 4 punktiem, sasniedzot 108. Par vienu punktu tas palielinājies Vācijā (97), par trīs - Lielbritānijā (93) un četriem - Japānā (77). Ķīnā jau gadu no vietas patērētāju noskaņojums ir stabils – ar indeksu 111.
Augstāko indeksu 60 pētījumā ietverto valstu vidū demonstrē Indija ar rādītāju 126, kas gan ir par diviem punktiem mazāk nekā iepriekšējā kvartālā. Zemākais rādītājs ir Itālijā, kur piedzīvots četru punktu kritums, sasniedzot rezultātu 47. Austrālija ar indeksa rādītāju 97 piedzīvojusi jūtamāko uzlabojumu, kamēr Čīle ar 88 - lielāko kritumu.
Ziemeļamerikas reģionā patērētāju noskaņojums uzlabojies visvairāk – par četriem punktiem, sasniedzot atzīmi 107. Pirmo reizi Nielsen apskata vēsturē (kopš 2015. gada) Ziemeļamerikā optimisma indekss ir vienāds ar Āzijas un Klusā okeāna reģiona valstīm, kur tas šogad pieaudzis tikai par vienu punktu. Patērētāju noskaņojums par 3 punktiem pieaudzis arī Vidējos Austrumos un Āfrikā (96), par vienu punktu – Latīņamerikā (91) un Eiropā (78).
Nielsen vecākā viceprezidente Dr. Luīze Kīlija norāda, ka ārpus Ziemeļamerikas patērētāju noskaņojuma uzlabošanās ir vājāka un nevienmērīgāka, jo to ietekmē reģionu un valstu specifika un atšķirības. Eiropā noskaņojumu ietekmē ģeopolitiskā krīze Ukrainā, kas noris vienlaikus ar politiskajiem centieniem novērst deflācijas draudus un veicināt izaugsmi. Starp lielākajām attīstības valstīm optimisms atjaunojas Indijā, ko veicina jaunas valdības ievēlēšana. Ķīnā savukārt vērojama cita virzība, jo ekonomika tiek pārorientēta uz iekšējā patēriņa pieaugumu.