Mazumtirdzniecībai izdevās gana labvēlīga un ražīga vasara – koronavīrusa attīstība uz laiku bija nobremzēta, un Latvijas iedzīvotājiem un viesiem, vīrusa netraucētiem, arī augustā izdevās pievērsties vasaras sezonu noslēdzošam "šopingam".
Rezultātā mazumtirgotāju apgrozījuma kāpums augustā sasniedza 4.4% (salīdzinot ar iepriekšējā gada augustu), bet vidēji pa trim vasaras mēnešiem tirdzniecības apjomi palielinājās par 3.9%. Jāsaka gan, ka kopš jūnija mazumtirdzniecības aktivitāte pēc sezonāli izlīdzinātiem datiem bijusi stabila – tālāka pieauguma pēc sākotnējā atlēciena nav bijis. Straujāks pieaugums vasaras mēnešos novērots sporta preču un spēļu tirdzniecībā – visticamāk, iedzīvotāji vairāk laika pavadīja svaigā gaisā kopā ar ģimeni. To varētu būt veicinājis arī fakts, ka plašāku kultūras pasākumu apmeklēšanu kavēja joprojām aktuālie epidemioloģiskie ierobežojumi. Kaut arī augustā nedaudz piebremzējies, pieaugums turpinās arī farmaceitisko un medicīnisko preču tirdzniecībā. Visdrīzāk, ka tuvākajā laikā otrā koronavīrusa viļņa satrauktie iedzīvotāji varētu turpināt papildināt savas mājas aptieciņas ar nepieciešamajiem personīgās aizsardzības līdzekļiem, un stiprināt imunitāti ar vitamīniem.
Tā rezultātā farmaceitisko preču kategorija turpinās uzrādīt labus rezultātus. Augustā par 11% pieauga degvielas tirdzniecība, kas varētu būt saistīts ar aktīvāku atpūtu ārpus pilsētām un iedzīvotāju vēlmi apceļot Latviju, jo jau augustā ceļošanas iespējas ārpus Latvijas bija visai ierobežotas. Vasaras mēnešu laikā novērotā attīstība pozitīvā virzienā raisīja cerības uz gaišāku nākotni. Swedbank karšu dati rāda, ka iedzīvotāju tēriņi (dati ietver gan preces, gan pakalpojumus) augusta beigās un septembra pirmajā pusē sabremzējās, bet turpināja pārsniegt iepriekšējā gada līmeni, kamēr bankomātos izņemtās naudas apjoms joprojām bija zem pagājušā gada līmeņiem. Visdrīzāk, arī septembrī mazumtirdzniecība vēl uzrādīs pozitīvu rezultātu gada izteiksmē, kaut gan patērētāju noskaņojums jau septembrī, salīdzinot ar augustu, kļuvis pesimistiskāks.
Patērētāju noskaņojums pasliktinājies, jo, redzot kā attīstās situācija ar koronavīrusa izplatību Eiropā, Baltijā un septembra beigās arī Latvijā, iedzīvotāju gaidas par ekonomiskās situācijas attīstību tuvākā gada laikā kļuvušas pesimistiskākas. Turpmākā mazumtirdzniecības attīstība būs atkarīga no patērētāju noskaņojuma un to uzvedības.
Kaut gan gadījumu skaits pieaug, iedzīvotāji, tāpat kā valsts un uzņēmumi, ir labāk sagatavoti otrajam vilnim. Visaptveroša ekonomikas slēgšana vairs nebūs pirmais ierocis cīņā ar vīrusu. Tādēļ, lai gan vīrusa ēna nomāks aktivitāti, gan ekonomika kopumā, gan mazumtirdzniecība šoreiz tik krasas svārstības kā pavasarī visticamāk nejutīs.