Neraugoties uz to, ka ekonomiskās krīzes dēļ valsts sociālās apdrošināšanas budžeta ienākumi 2009. gadā varētu būt pat par 450 milj. Ls mazāki par plānotajiem, tomēr pabalsti (pensijas) tiks nodrošināti vismaz 2008. gada apmērā, raksta laikraksts Dienas bizness.
Tā pēc Ministru prezidenta Ivara Godmaņa tikšanās ar Labklājības ministrijas vadību atzina premjera Ivara Godmaņa padomnieks Pēteris Leiškalns un Labklājības ministrijas valsts sekretāra vietnieks Inguss Alliks. Viņš uzsver: «Nav skarts jautājums par to, ka kāda no pabalstiem vai pensijām apmērs tiktu samazināts vai mainīta to aprēķināšanas kārtība.» Vēl vairāk — 2009. gadā ir paredzēta pensiju piemaksu palielināšana par katru nostrādāto gadu no pašreizējiem 0.4 Ls līdz 0.7 Ls, stāstīja I. Alliks. Tikšanās laikā ar premjeru pārrunāti iespējamie attīstības scenāriji, kad ekonomiskās lejupslīdes apstākļos Saeimas apstiprinātā 2009. gada budžetā valsts sociālās apdrošināšanas budžeta ieņēmumu 1.78 miljardu Ls vietā pie IKP krituma 5 % (budžetā paredzētā – 1%) ienākumi varētu būt vien 1.28 miljardi Ls, skaidroja I. Alliks. Viņš gan atzīst, ka Saeimā apstiprinātais budžets tai paša laikā paredz tēriņus 1.56 miljardu Ls apmērā. Tādējādi pašlaik, pesimistiskākajam scenārijam īstenojoties, valsts sociālās apdrošināšanas budžets 2009. gadā pārpalikuma vietā ap 220 milj. Ls apmērā, var iegūt ap 230 milj. Ls lielu deficītu.
Strādā ar pārpalikumu
I. Alliks arī norādīja, ka valsts sociālās apdrošināšanas budžeta ieņēmumi arī šā gada novembrī pārsniedza izdevumus. Pēc Finanšu ministrijas informācijas novembrī speciālā budžeta ieņēmumi bija 109.8 milj. Ls, izdevumi – 93.4 milj. Ls. Tādējādi veidojās ietaupījums 16.4 milj. Ls apmērā. Kopējie 11 mēnešu valsts speciālā budžeta ieņēmumi bija 1.33 miljardi Ls, izdevumi – 1.08 miljardi Ls, bet ietaupījums bija 250.3 milj. Ls. Jāņem vērā, ka pēc Labklājības ministrijas datiem sociālās apdrošināšanas budžeta uzkrājums uz 2008.gada 1.augustu sasniedza 914.2 milj. Ls, kur valsts pensiju speciālā budžeta uzkrājums bija 679.5 milj. Ls, darba negadījumu speciālā budžeta uzkrājums – 8,1 milj. Ls, nodarbinātības speciālā budžeta uzkrājums – 59.8 milj. Ls, invaliditātes, maternitātes un slimības speciālā budžeta uzkrājums – 166.3 milj. Ls, VSAA speciālā budžeta uzkrājums – 0.5 milj. Ls. Šo atlikumu Valsts kase izmanto valsts pamatbudžeta deficīta finansēšanai (pamatbudžets aizņemas līdzekļus no speciālā budžeta, maksājot par to noteiktus procentus) vai arī izvieto noguldījumos Latvijas Bankā.
Vairāk bezdarbnieku
Iedzīvotāju grupas, kuru ienākumi atkarīgi no valsts sociālās apdrošināšanas budžeta, nesaņems mazāk naudas kā 2008. gadā, uzsvēra P. Leiškalns. Viņš norādīja, ka valsts sociālās apdrošināšanas budžeta ienākumu samazinājums velk līdzi sev lielākas izmaksas bezdarbnieku pabalstos. Lai arī 2009. gada Saeimā apstiprinātais valsts budžets bāzēts uz bezdarbu 8 % apmērā, tomēr, pēc P. Leiškalna teiktā, pesimistiskākā scenārija gadījumā šis cipars var pieaugt par 3 — 4 procentpunktiem, bet 1 procentpunkts izmaksā ap 9 milj. Ls. Tādējādi vēl papildu 2009. gada budžetā apstiprinātajam ciparam bezdarbnieku pabalstu izmaksai — 72 milj. Ls un vēl 8 milj. Ls nodarbinātības aktivitātēm kopā 80 milj. Ls, būtu nepieciešami 27 — 36 milj. Ls. P. Leiškalns piekrita iespējai, ka šos līdzekļus būtu iespējams iegūt no iepriekšējos gados uzkrātā nodarbinātības speciālā budžeta, kurā uzkrāti esot apmēram 64 milj. Ls. P. Leiškalns kategoriski noraidīja iespēju, ka no iepriekšējo gadu valsts pensiju speciālā budžeta uzkrājuma varētu finansēt nākamā gada ienākumu iztrūkumu, jo valsts ir uzņēmusies ilgtermiņa saistības, kuras tai būs jāpilda pēc 10 — 20 un pat 40 gadiem.
Diskusiju sākums
Netieši gan P. Leiškalns, gan I. Alliks atzina, ka šobrīd tiek uzsākta diskusija par krīzes plāna radīšanu, jo pašlaik kategoriski tiek noliegtas kādas pensiju un pabalstu apcirpšanas iespējas un ieceres, vien norādot, ka jāmeklē iespējas, uz kā rēķina samazinoties ienākumiem, ietaupīt. «Ir iespējamas niansētas korekcijas, taču strādājam, lai 2009. gadā pabalsti un pensijas garantētu 2008. gada apmērā,» tā runājot par visu sistēmu kopumā, norādīja P. Leiškalns. Viņš arī norādīja, ka valdības uzdevums ir attiecīgo garantiju nodrošināšana ilgtermiņā, un gadījumā, ja īstermiņa izdevumi apdraud spēju tās nodrošināt ilgtermiņā, ir jāizšķiras par labu ilgtermiņa garantijām. I. Alliks norādīja, ka katra izdevumu pozīcija šajā situācijā tiks rūpīgi pētīta. Tika noliegts, ka tiktu aplūkoti priekšlikumi par 2.pensiju līmenī, samazinot 2.pensiju līmenim atvēlētās socnodokļa proporcijas (pašlaik 2.pensiju līmenim, kuru pārvalda banku ieguldījumu fondi, tiek novirzīti 8% sociālā nodokļa). Ir vēl viens nezināmais, ko šobrīd prognozēt īsti neņemas neviens, proti, kādi būs SVF nosacījumi aizdevuma piešķiršanai Latvijai attiecībā uz valsts sociālās apdrošināšanas sistēmu un budžetu.
Valsts sociālās apdrošināšanas budžets:
2009. gadā plānots
Ieņēmumi (IKP -1%) 1.78 miljardi Ls
Ieņēmumi (IKP -5%) 1.28 miljardi Ls
Izdevumi 1.56 miljardi Ls
2008. gada fakts
Novembrī
Ieņēmumi 109.8 milj. Ls
Izdevumi 93.4 milj. Ls.
Pārpalikums 16.4 milj. Ls
11 mēnešos
Ieņēmumi 1.33 miljardi Ls
Izdevumi 1.08 miljardi Ls,
Pārpalikums 250.3 milj. Ls
Uzkrājumi uz 2008. gada 1. augustu
914.2 milj. Ls
— 679.5 milj. Ls valsts pensiju speciālā budžeta uzkrājums
—166.3 milj. Ls invaliditātes, maternitātes un slimības speciālā budžeta uzkrājums
— 59.8 milj. Ls nodarbinātības speciālā budžeta uzkrājums
— 8.1 milj. Ls darba negadījumu speciālā budžeta uzkrājums
Avots: Db pēc Labklājība sun Finanšu ministrijas datiem