Pusgadu ilgušais pētījums «Latvijas ostu sektors: konkurētspēja un pārvaldība» vērtējams kā apšaubāms rezultāts par 275 tūkst. Ls nodokļu maksātāju naudas, secinājušas Latvijas Ostu Asociācija (LOA) un Latvijas Tranzīta Biznesa Asociācija (LTBA).
Pasaules Bankas eksperti Satiksmes ministrijai prezentēja savu atskaiti šodien. Tā gan nav publiski pieejama, un ministrija par šo darba variantu komentārus pagaidām nesniedz. Pētījumā bez atsevišķām, iespējams, izmantojamām atziņām un priekšlikumiem sastopamas paviršības, zināma nekompetence vai arī tendencioza nevēlēšanās iedziļināties Latvijas ostu darbībā pēc būtības, secina LOA izpilddirektors Kārlis Leiškalns un LTBA izpilddirektors Ģirts Verners. Viņuprāt, šāds pētījums nav devis vēlamo rezultātu – konkurētspējas palielināšanu un pārvaldības uzlabošanu. Jāatgādina, ka pētījumu savulaik pasūtīja Satiksmes ministrija, Latvijas politiķiem nespējot vienoties par to, kā pašiem izvērtēt savu ostu pārvalžu darbības efektivitāti.
Latvijas ostu sistēmas un ostu pārvalžu novērtējuma vietā pētījumā esot vērtēta nevis pati sistēma vai ostu pārvaldes un to veicamās funkcijas, kā arī cik efektīvi tās tiek īstenotas, bet gan atreferēts pašas Pasaules Bankas izdotais Loģistikas indekss. Savukārt indeksa pamatā ir aptauja, par to, ko domā atsevišķi uzņēmumu pārstāvji vai ierēdņi par biznesa vidi savā valstī. Tas pēc asociāciju pārstāvju domām, šo indeksu padara nevis uz salīdzināmiem lielumiem balstītu, bet gan par viedokļa aptauju.
Par paviršību liecinot, piemēram, tas, ka pētījumā tiek salīdzināti nesalīdzināmi lielumi – ieņēmumi uz pārkrauto tonnu tiek jaukti kopā ar ieņēmumiem par pasažieriem vai elektrības tirdzniecību. Bet beramkravas, kuras konteinerus nekad nav redzējušas, uzskaitītas konteineru vienībās.
Tai pašā laikā PB konsultanti piedāvājot ostu saimniecībā ieviest KPI (key performance indicators jeb galvenie darbības rādītāji) sistēmu. Taču tā vietā, lai piedāvātu ostu pārvaldēm izpildāmus kritērijus tiek piedāvāts kaut kas, kas tikai daļēji attiecas uz ostu pārvaldi un lielāko daļu ostu pārvaldes nemaz nevar ietekmēt, vai jo vēl vairāk - piedāvātie kritēriji attiecas uz privātu, ostas pārvaldes kontrolē neesošu termināļu darbību, norāda asociāciju pārstāvji.
Viena pozitīva lieta Pasaules Bankas ekspertu secinājumos gan esot – papildu nodokļi var graut Latvijas ostu konkurētspēju. Db.lv lasītājā pētījuma darba variantā gan netiek izslēgta iespēja uzlikt nodevu ieņēmumu un izdevumu starpībai.