Kurzemes loka projekta ietvaros Rīgā noslēgts vērienīgs energoinfrastruktūras izbūves projekts - Kurzemes loka 330 kV kabeļa un optiskā kabeļa izbūve, informē Latvenergo pārstāvji.
Nepilnus 14 kilometrus garais pārvades tīkla posms no Imantas apakšstacijas Daugavas kreisajā krastā līdz Rīgas TEC-1 apakšstacijai labajā krastā nepilnu trīs gadu laikā tika izbūvēts 330 kV maiņstrāvas kabeļa veidā. Kabelis šķērso gan Rīgas maģistrālās ielas, dzelzceļa līnijas un arī pašu Daugavas upi.
Kopumā tehniskais projekts tika izstrādāts un realizēts 3 posmos. Pirmais posms ir 330 kV kabeļu līnija A/st. Imanta - Daugavas kreisais krasts, otrais posms - Daugavas kreisais krasts, bet trešais posms - Daugavas labais krasts.
Kurzemes loka projekts ir atjaunotās republikas laikā ievērojamākais energoinfrastruktūras projekts Latvijā, stāsta Latvijas elektriskie tīkli valdes loceklis Jānis Kirkovalds.
Arī Viesturs Kaģis, energokompānijas RECK valdes priekšsēdētājs, norāda, ka 330 kV kabeļu līnijas izbūves projekts tiek realizēts pirmo reizi 20 gados. RECK veica kabeļa izbūvi 6,8 kilometru garumā no apakšstacijas TEC-1 līdz apakšstacijai Imanta, šķērsojot arī Rīgas vēsturisko centru.
Būvniekiem nācās saskarties ar daudziem nepatīkamiem pārsteigumiem, kas būtiski sarežģīja un apgrūtināja projekta realizāciju. Jāuzsver, ka paralēli 330kV kabeļu izbūvei, tiek izbūvēts arī optiskais kabelis.
Visbūtiskākā problēma, ar kuru saskārās būvnieki, ir topogrāfijas neatbilstība reālajai situācijai dabā, līdz ar to bija nepieciešams pieņemt operatīvus lēmumus, kas atbilstu gan tehnoloģiskām, gan formālām prasībām, uzsver V. Kaģis, piebilstot, ka netrūka arī negaidītu atradumu. Laktas ielas posmā pie Brasas cietuma uzgājām skumjas vēstures liecības, savukārt Starta ielā zem brauktuves tika atrakti betona mūri, kas iepriekš nekur nebija fiksēti.
Projekta realizācijā piedalījās arī 330 kV kabeļa ražotāja speciālisti no Somijas, kuri montēja kabeļu savienojumu uzmavas. Latvijā nav pieejami kvalificēti speciālisti, kuri varētu veikt šādas pakāpes sarežģītības darbus.
Db.lv jau rakstīja, ka jūlijā Kurzemes loka izbūves 2 posma ietvaros nozīmīgs notikums Ventspilī piegādāti plānotā divi jauni 330/110 kV autotransformatori.
Projekta realizācijai saņemts Eiropas Savienības līdzfinansējums «Infrastruktūras atbalsta finansējuma» ietvaros, kur projekts iekļauts NordBalt projekta sastāvā, un Kurzemes loka projekta posmam Grobiņa - Ventspils tas ir 16, 8 miljona latu apmērā. Kopumā šajā gadā projektā plānots ieguldīt ap 38 miljoniem latu.