«Nav skaistā stāsta par to, kā man sapnī atnāk biznesa ideja. Uzņēmums radās ļoti racionālu apsvērumu dēļ,» DB izdevumam Biznesa Plāns stāsta ventspilnieks Gvido Grīnbergs, kurš prot pārdot interaktivitāti
Interaktivitātes nozare pasaulē ir ļoti plaša un zinātnes centru ir ārkārtīgi daudz, bet nedz Latvijai, nedz Lietuvai sava zinātnes centra kā nav, tā nav, kamēr Igaunijā jau ilgstoši darbojas Latvijas iedzīvotājiem labi zināmais AHHAA.
Aspired strādā piecus gadus, un šajā laikā izkristalizējušies trīs darbības pamatvirzieni. Galvenais – ražot interaktīvus eksponātus muzejiem un zinātnes centriem. Vēl tiek organizētas tehniski radošās darbnīcas bērniem un jauniešiem – visā Latvijā. Aspired klāstā ir ap 30 radošo darbnīcu, to saturu izstrādājusi uzņēmuma komanda. Pērn darbnīcās piedalījušies jau vairāk nekā 12 tūkstoši bērnu. Trešais virziens ir muzeju un zinātnes centru konsultēšana par to, kā veidot interaktīvus eksponātus – kā ar eksponātiem pilnvērtīgāk uzrunāt apmeklētāju. Gvido uzņēmuma mājaslapā, skaidrojot, kas īsti ir interaktivitāte, citē kādu konfūcisma atziņu: «Pastāsti, un es aizmirsīšu, iemāci, un es varbūt atcerēšos, ļauj man pamēģināt, un es sapratīšu».
Gvido atceras, ka, sākot biznesu, jutis, ka interaktivitāte varētu pārņemt arī Baltijas valstis. Latvijā šī niša faktiski bija brīva, kamēr citur Eiropā un pasaulē ir uzņēmumi ar vairāku gadu desmitu pieredzi, kas nodarbojas ar interaktīvo eksponātu ražošanu. Turklāt daudzviet pasaulē darbojas zinātnes centri, kamēr Latvijā valsts mēroga zinātnes centra nav vēl šodien. Šajā faktā saozdams biznesa iespēju, Gvido sāka aizrautīgi darboties mērķa labā, un drīz tapa pirmie eksponāti. Sākotnēji, veidojot produktu prototipus, jaunais uzņēmums darbojies biznesa inkubatorā. Tālāk viss noticis pamazām. Gvido entuziastiski darbojies viens pats, bet pašlaik uzņēmuma komandu veido jau deviņi cilvēki. Tā kā pienākumu pašlaik jau ir vairāk nekā darba roku un darba galvu, tad daudzus darbus veic ārpakalpojuma speciālisti, uz konkrētiem projektiem piesaistot, piemēram, programmētājus vai dizainerus.
Aspired klientu vidū pamatā ir dažādi Latvijas muzeji, piemēram, Raiņa muzejs Jasmuiža vai Ludzas Lielā sinagoga. Drīzumā pēc rekonstrukcijas tiks atvērts Latvijas Bankas apmeklētāju centrs Naudas pasaule, kur Aspired komanda veidojusi interaktīvus multimediju eksponātus, ventspilnieki izstrādājuši to programmatūru. Cits sabiedrībā populārs Aspired klients ir Laimas šokolādes muzejs, arī tam veidoti interaktīvi eksponāti. No novembra Paula Stradiņa Medicīnas vēstures muzejā Rīgā ir apskatāma izstāde Depresija: no pagātnes līdz mūsdienām. «Projekta ieviešanā pat nebija prasības par to, ka tur jābūt kādam interaktīvam eksponātam, vienkārši tika prasīta informācijas pasniegšana, sākot no senākiem laikiem un beidzot ar mūsdienām. Uzreiz sapratām, ka gribam šim projektam radīt lielāku pievienoto vērtību – tieši ar interaktivitāti. Papildus baneriem un plakātiem, kas skatītājam stāsta izstādes vēstījumu, radījām arī sešus interaktīvus eksponātus. Šī izstāde būs apskatāma līdz nākamā gada oktobrim, tad to nomainīs izstāde par seksuālo un reproduktīvo veselību, un arī pie tās mēs strādāsim,» darbības jomu iezīmē Gvido.
Visu rakstu lasiet DB izdevumā Biznesa Plāns. Žurnālu var iegādāties, klikšķinot šeit.