Vai jums kādreiz šķiet, ka nesaprotat savus bērnus, vai arī, ka jūsu vecāki ir no citas planētas? Varbūt nenākas viegli rast kopīgu valodu ar jaunākiem vai vecākiem kolēģiem? Šķiet tādā gadījumā jūs neesat vienīgais. Pētījums, ko šodien publicē Dienas Bizness, Latvijas paaudžu anatomija atklāj – atsevišķos jautājumos mūsu viedokļi un dzīves uzskati mēdz diametrāli atšķirties no to cilvēku domām, kas dzimuši vien desmit gadus pirms vai pēc mums.
Ja jūs izbrīna tas, kādēļ «vidējais latvietis» ir tik pretrunīgs un dažkārt pat mītisks tēls, reklāmas aģentūra DDB sadarbībā ar GfK veiktais pētījums izklīdina miglu ap šo mistēriju – kā arī atbild uz jautāju par to, kādēļ vecāki/bērni mūs nesaprot un kādēļ jūsu uzņēmumam ar rūpīgi izkopto, izskaitļoto un nopucēto komunikācijas stratēģiju tā īsti savu auditoriju neizdodas uzrunāt vai arī tā aiziet «neceļos».
Proti, ja Rietumu pasaulē šīs atšķirības pasaules uztverē un paradumos formulētas tādos jēdzienos kā X paaudze, Y paaudze u.c., tad Latvijai arī ir savas pavisam izteiktas un ļoti atšķirīgas paaudzes.
Jaunākā paaudze jeb digitālie bērni izceļas ar aizrautību, bet piemēram 60. gados dzimušie cenšas neizrādīt iniciatīvu un no valsts sagaida problēmu risinājumu. Piemēram, ja cilvēki virs 56 gadu vecuma ir visai strikti attiecībā uz nodokļu maksāšanu, tad jaunākā paaudze uzskata, ka to nemaksāšana nav būtisks pārkāpums. Tāpat paaudžu paradumi ievērojami atšķiras attiecībā uz iepirkšanos: ja cilvēki pusmūžā nav īpaši lojāli konkrētiem zīmoliem, tad vecāka gada gājuma cilvēki pieturas pie atpazīstamiem zīmoliem, savukārt 20 gadnieki un 30 gadnieki vispār dosies prom no veikala, ja savu ieverēto preci tur neatradīs.
Šeit Tu vari aizpildīt testu, lai noskaidrotu, vai veids kā Tu domā un izturies pret procesiem un lietām, atbilst laikam, kurā esi dzimis, jebšu Tava dzīves uztvere ir, piemēram, vairāk līdzīga vecākiem vai jaunākajam brālim.
Izdzīvotāji
Dzimuši: līdz 1956. gadam
Cilvēki vecumā virs 56 gadiem
Bērnībā un agrā jaunībā karu, deportācijas pārdzīvojušie, pēckara atmosfērā uzaugušie. Šie cilvēki no pašu pieredzes vai tuvinieku stāstītā zina, ka bija laiks, kad Latvija bija brīva. Šo cilvēku bērnību un jaunību ietekmē pirmās aizliegtā rokenrola vēsmas, arī cenzūru un radošo izpausmju kontroli. Šī paaudze bija liecinieki Latvijas Televīzijas radīšanai 1954. gadā
- Neuzticas lielām un privātām struktūrām. Uzskata, ka lielās kompānijas rūpējas tikai par savu labumu.
- Ir visai konservatīvi un taupīgi. Tomēr izvēlas kvalitatīvus produktus, kas kalpos ilgāk. Neiebilst pret lietotu preču iegādāšanos un kopumā labprātāk izvēlas vietējās preces. Iepirkšanos neuztver par izklaidi.
- Pieturas pie tradīcijas gatavot mājās un pievērš uzmanību tam, cik dabiski ir produkti. Izvēlas labi pazīstamas tirdzniecības zīmes.
- Uzskata, ka šķirot atkritumus ir svarīgi, cenšas pirkt tādu uzņēmumu preces, kuri ir videi draudzīgi.
- Ir pārliecināts, ka nodokļu nemaksāšana ir būtisks pārkāpums.
- Aizņemas nelabprāt, uzskata, ka ir jākaunas par to, ka ir parādā.
Kolektīvisti
Dzimuši: no 1957. līdz 1966. gadam
Cilvēki vecumā no 46 līdz 55 gadiem
Viņu dzīves sākumu raksturo plaša būvniecība, ko pavada padomju propaganda, piemēram, Pļaviņu HES pabeigšana. Sākas latviešu estrādes mūzikas uzplaukums un sākas Mikrofona aptaujas. Viņu bērnībā un jaunībā modē ir mākslīgi materiāli, puķu raksti un kruzuļi, arī Latviju sasniedz hipiju laikmeta atblāzma, ko galvenokārt šeit iedzīvina mākslinieki.
- Vairāk nekā citas šo paaudzi raksturo paļaušanās uz valsti un apziņa, ka valsts pienākums ir visu nokārtot, arī atbildība ir kolektīva, nevis individuāla.
- Šie cilvēki ir izauguši stabilitātē, tādēļ viņus baida pārmaiņas.
- Uzskata, ka internets nav interesantāks par televīziju.
- Šī paaudze nav pedantiska, ir visai neorganizēta, kā arī nevēlas konkurēt.
- Nepievērš īpašu uzmanību zīmoliem, neizvēlas noteiktas «savējās» tirdzniecības zīmes.
- Nevēlas atšķirties no citiem.
- Nav pārliecības par nākotni, uzskata, ka personīgā labklājība nav tikai paša rokās.
Bohēmisti
Dzimuši: no 1967. līdz 1976. gadam
Cilvēki vecumā no 36 līdz 45 gadiem
- Tās cilvēki uzskata, ka panākumi nav vien pašu darba nopelns, bet nozīmīgs ir arī veiksmes faktors.
- Raugās uz iepirkšanos pragmatiski, nereti izvēlas iegādāties produktus un pakalpojumus komplektos.
- Šie cilvēki jūtas apmierināti ar dzīvi un nejūt īpašas bailes par savu nākotni.
- Cenšas ietaupīt līdzekļus neparedzētiem tēriņiem, tajā pašā laikā nekavējas aizņemties un uzskata, ka ģimene ir uzņēmusies pārāk lielas parādsaistības.
- Liela šīs paaudzes cilvēku daļa tic Dievam, bet horoskopus un astroloģiju uzskata par māņiem un pesteļiem.
- Labprāt izmēģina jaunus produktus un nepieturas pie pazīstamām tirdzniecības zīmēm par visām varītēm; tāpat nepiešķir būtisku nozīmi tam, vai produkts ražots Latvijā vai kur citur.
Pārmaiņu bērni
Dzimuši: no 1977. līdz 1986. gadam
Cilvēki vecumā no 26 līdz 35 gadiem
- Šī paaudze ir organizēta un pašpaļāvīga. Viņi sapņo par dzīves mainīšanu un kā jauna uzsākšanu.
- Viņus raksturo zinātkāre un optimisms, tiesa gan, par sirsnīgiem nevar nosaukt.
- Uzskata, ka nodokļu nemaksāšana nav būtisks pārkāpums.
- Šie cilvēki ir izvēlīgi un ne vienmēr viņi meklē pašu lētāko produktu.
- Pārmaiņu bērni uzskata, ka viņiem piemīt labāka gaume nekā vairumam cilvēku.
- Aizņemšanās ir ikdienišķa parādība, par to, ka naudas parāda atmaksai varētu nepietikt, viņi īpaši neuztraucas.
- Ja veikala piedāvājumā nav iekāroto preču, šīs paaudzes cilvēki nesamierināsies un nākamreiz vienkārši dosies uz citu veikalu.
- Viņi nepievērš īpašu uzmanību tam, vai uzņēmums, kuru preces tiek iegādātas, ir atbildīgs pret vidi un atbalsta labdarību.
Digitālie bērni
Dzimuši: no 1987. līdz 1994. gadam
Cilvēki vecumā no 18 līdz 25 gadiem
- Šīs paaudzes pārstāvji ir gatavi sadarboties, runīgi, sabiedriski.
- Digitālajiem bērniem patīk iegādāties jaunas un atšķirīgas lietas, tomēr viņi labprāt turas pie ierastiem zīmoliem, kas, viņuprāt, atspoguļo viņu personību.
- Viņi ir pārliecināti, ka nākotnes labklājība ir tikai pašu rokās un panākumi tiks gūti ar smagu darbu.
- Šie jaunieši priekšroku dod internetam, nevis televīzijai, viņi ir aktīvākie korporatīvo profilu sekotāji sociālajos tīklos, ja zīmoli spēj piedāvāt izklaidējošu saturu un iespējas laimēt balvas.
- Sevi viņi uzskata par intelektuāliem un konkurētkāriem, bet arī konservatīviem.
- Šī paaudze nepiešķir tik lielu nozīmi ģimeniskumam un atbildībai kā citas paaudzes.
- Tāpat viņi īpašu vērību nepievērš pārtikas sastāvam un tam, cik dabīgs tas ir.
- Iepirkšanās digitālajiem bērniem ir māksla un izklaide.