Latvijā tikai viens no 12 pārbaudītajiem ceļojumu un viesnīcu pakalpojumu tiešsaistes tirgotājiem ievēro Eiropas patērētāju aizsardzības tiesības, liecina Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC).
Pārbaudēs, kas veiktas pērn, visiem 12 tirgotājiem tika konstatēti pārkāpumi, un līdz šā gada aprīļa sākumam tos novērsusi viena kompānija, savukārt 11 pārkāpumi nav novērsti.
Kopumā Eiropā 382 no 552 pārbaudītajām ceļojumu un viesnīcu pakalpojumu tirdzniecības tīmekļa vietnēm nav ievērotas Eiropas patērētāju aizsardzības tiesības, secināts pērn Eiropas valstu patērētāju tiesību aizsardzības iestāžu veiktajās pārbaudēs.
Pēc efektīvu koriģējošu pasākumu piemērošanas ir panākts, ka 62% no pārbaudītajām tīmekļa vietnēm tagad izturas pret patērētājiem atbilstoši likumdošanai. Eiropas iestādes turpina darbu, lai nodrošinātu patērētāju tiesību pilnīgu ievērošanu, tādēļ pārējās vietnes (38%) var sagaidīt pret tām vērstu turpmāku rīcību.
«Katrs trešais interneta lietotājs Eiropas Savienībā pasūta ceļojumus un viesnīcu pakalpojumus tiešsaistē. Mums viņiem ir jāgarantē, ka rezervēšana internetā ir droša un uzticama. Pateicoties dalībvalstu un Komisijas kopīgajiem centieniem, no 552 tūrisma tīmekļa vietnēm, kuras mēs pārbaudījām, 62% tagad atbilst ES patērētāju tiesību aktu prasībām. Es neatslābstoši strādāšu, lai panāktu patērētāju tiesību pilnīgu ievērošanu, un šajā nolūkā centīšos izmantot jau esošās struktūras,» saka ES patērētāju politikas komisārs Nevens Mimica.
Eiropas Komisija regulāri koordinē tīmekļa vietņu saskaņotās pārbaudes, ko veic valstu tiesībaizsardzības iestādes, lai konstatētu patērētāju aizsardzības tiesību pārkāpumus un tādējādi nodrošinātu šo tiesību ievērošanu. 2013. gada vasarā valstu iestādes pārbaudīja tīmekļa vietnes, kurās pārdod aviobiļetes un viesnīcu pakalpojumus, tostarp gan tirgotāju, gan starpnieku vietnes.
Pēc pārbaudēm valstu iestādes atklāja, ka tikai 31% no pārbaudītajām vietnēm ievēroja ES noteikumus. Pēc tam valstu iestādes vai nu sazinājās ar valstu uzņēmumiem, kas pārvalda prasībām neatbilstošas tīmekļa vietnes, lai panāktu to atbilstību ES patērētāju tiesībām, vai arī attiecībā uz ārvalstu uzņēmumiem lūdza kompetentās dalībvalsts palīdzību. Līdz šim nepilnības ir novērstas 173 tīmekļa vietnēs. Attiecībā uz 209 tīmekļa vietnēm notiek tiesvedība, tostarp 52 tirgotāji ir apņēmušies novērst savu tīmekļa vietņu nepilnības.
Tīmekļa vietnes tika pārbaudītas, lai noteiktu, vai informācija par galvenajiem pakalpojumu aspektiem ir viegli pieejama, vai cena tiek norādīta agrīnā rezervācijas posmā un aptver izvēles papildpakalpojumus, vai tīmekļa vietnēs ir sniegtas e-pasta adreses, uz kurām var sūtīt jautājumus un sūdzības, un lai konstatētu, vai tīmekļa vietnēs ir norādīti vispārējie noteikumi, kas pieejami pirms pirkuma izdarīšanas skaidrā un viegli uztveramā valodā.
Tika konstatēts, ka 162 jeb 30% tīmekļa vietņu trūkst obligāti norādāmas informācijas par tirgotāja identitāti, tostarp e-pasta adreses. Līdz ar to patērētājiem ir grūti sazināties ar pakalpojumu sniedzēju, 157 tīmekļa vietnēs jeb 28% trūkst skaidras norādes par to, kā iesniegt sūdzību.
Tāpat secināts, ka 133 jeb 24% vietņu izvēles papildpakalpojumi, piemēram, bagāžas maksa, apdrošināšanas maksa, maksa par prioritāru iekāpšanu, nebija fakultatīvi.
Savukārt 122 jeb 20% vietņu pakalpojuma kopējā cena nebija norādīta sākumā, kad bija aplūkojami galvenie rezervācijas elementi.
Turpmāk valstu līmenī tiks turpinātas administratīvās procedūras vai tiesvedības saistībā ar 209 vietni, kas joprojām neatbilst prasībām. Turklāt dažas prakses ceļojumu pakalpojumu nozarē tiek papildus pārskatītas, lai patērētājiem būtu visa vajadzīgā informācija un tie varētu izdarīt apzinātu izvēli.
Aizvien lielāks Eiropas iedzīvotāju īpatsvars iegādājas ceļojuma pakalpojumus tiešsaistē: 2012. gadā 32% Eiropas patērētāju, kam ir piekļuve internetam, pasūtīja lidmašīnas biļetes vai viesnīcu tiešsaistē (Eurostat dati no 2012. gada apsekojuma par iepirkšanos internetā). Ceļojumu pakalpojumu nozare, tūrisma nozare un ar to saistītās nozares veido aptuveni 10% no ES IKP. Eiropas iedzīvotāji 2011. gadā devās vairāk nekā vienā miljardā brīvdienu ceļojumos, no kuriem gandrīz 80% bija Eiropas Savienībā.