Lai panāktu mieru vai novērstu starptautiskos noziegumus vai cilvēktiesību pārkāpumus ārpus Latvijas teritorijas, novērstu kaitējumu Latvijas ārpolitiskajām interesēm vai nacionālajai drošībai, kā arī cīnītos pret starptautisko terorismu vai masveida iznīcināšanas ieroču izgatavošanu, glabāšanu, pārvietošanu, lietošanu vai izplatīšanu, un novērstu tādu darbību attaisnošanu vai aicināšanu uz tādām darbībām, kas vērstas pret minētajiem mērķiem, Latvija turpmāk varēs noteikt nacionālās sankcijas.
To paredz ceturtdien, 4.februārī, Saeimas trešajā galīgajā lasījumā pieņemtais Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likums.
Regulējums nepieciešams, lai nodrošinātu mieru, drošību un tiesiskumu atbilstoši Latvijas starptautiskajām saistībām un nacionālajām interesēm, ieviešot starptautiskās sankcijas vai nosakot nacionālās sankcijas, likuma projekta anotācijā norādījuši tā autori Ārlietu ministrijā.
Likums paredz, ka Latvija varēs noteikt finanšu ierobežojumus, civiltiesiskos ierobežojumus, ieceļošanas ierobežojumus, kā arī stratēģiskas nozīmes preču un citu preču aprites ierobežojumus un tūrisma pakalpojumu sniegšanas ierobežojumus.
Nacionālās sankcijas varēs noteikt Ministru kabinets pēc savas iniciatīvas, kā arī pamatojoties uz ārlietu ministra priekšlikumu vai Nacionālās drošības padomes ieteikumu. Nacionālās sankcijas varēs noteikt, ja tas nav pretrunā Latvijas starptautiskajām saistībām, kas izriet no Latvijas dalības starptautiskā organizācijā, paredz likums.
Likumā arī noteikts, ka Eiropas Savienības regulās noteiktās sankcijas ir saistošas un tieši piemērojamas Latvijā, un Ministru kabinets var izdot noteikumus par starptautisko sankciju ieviešanu, ja ir noteiktas starptautiskās sankcijas, kas nav tieši piemērojamas.
Tāpat likums paredz, ka ārlietu ministrs pēc savas iniciatīvas vai pamatojoties uz Nacionālās drošības padomes rekomendāciju, vai pēc sankciju subjekta iesnieguma izvērtēšanas var izteikt priekšlikumu starptautiskajai organizācijai atcelt starptautiskās sankcijas, ciktāl tās attiecas uz sankciju subjektu, ja tas ir Latvijas jurisdikcijā esoša fiziskā vai juridiskā persona.
Likums ir saistīts ar grozījumiem likumā Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru, Krimināllikumā, Zemesgrāmatu likumā, Tiesu izpildītāju likumā, kā arī Civilprocesa likumā, kas galīgajā lasījumā atbalstīti Saeimā.
Jaunais regulējums stāsies spēkā 2016.gada 1.martā.
Visi no šiem sodīšanas ieročiem var apdraudēt pašmāju biznesa intereses. Proti, gadījumā, ja Latvijas politiskajā noskaņojumā sakrājas kritiskā masa un valdošās partijas nolemj sodīt, piemēram, Krieviju par cilvēktiesību vai citiem pārkāpumiem un kā soda ierocis tiek izvēlēta preču aprites ierobežošana, tas var negatīvi ietekmēt uzņēmējus, kuriem galvenais noieta tirgus ir lielais austrumu kaimiņš. Tāda pati situācija var veidoties, ja tiek iedarbinātas finanšu un tūrisma pakalpojumu sniegšanas sankcijas.
Vairāk lasiet ceturtdienas, 4.februāra, laikrakstā Dienas Bizness!