Latvijas vēstniecība Japānā uzsāka savu darbību 2006.gada aprīlī. Visu šo laiku viens no galvenajiem vēstniecības uzdevumiem ir veicināt ekonomisko sadarbību starp Latviju un Japānu, kas sevī ietver eksporta veicināšanu no Latvijas uz Japānu un investīciju piesaisti no Japānas uz Latviju. Šodien apskatīšu dažas aktualitātes šajos virzienos.
Pēc provizoriskiem datiem Latvijas kopējais eksports uz Japānu 2009.gadā, salīdzinot ar 2008.gadu, ir pieaudzis par 14% un sasniedza 17.6 milj. LVL. Galvenās Latvijas eksporta preces uz Japānu bija: koksne un tās izstrādājumi, minerālie produkti (kūdra), ķīmiskā produkcija (farmācija). Pēdējo gadu laikā, samazinoties izejvielu īpatsvaram Latvijas eksportā, pakāpeniski palielinās gatavās produkcijas īpatsvars. Pavisam īsi par trim galvenajām eksporta grupām.
Farmācija:
Latvijas-Japānas ekonomiskajām saiknēm ir diezgan ilga vēsture. Tās pamatā ir farmācijas nozare. 1965.gadā uzņēmumam Grindeks aizsākas sadarbība ar Japānas farmācijas uzņēmumu Taiho Pharmaceutical par preparāta ftorafur piegādēm uz Japānu. Šī sadarbība turpinās arī šodien, paplašinoties ar jaunām sadarbības formām. Medicīnas iekārtu ražotājs Biosan jau vairākus gadus izplata savu produkciju Japānā. Tāpat Japānas tirgū ir pārstāvēts analītiskās programmatūras ražotājs ķīmijas un farmācijas nozarei - Latvijas kompānija ChromSword. Šī gada aprīlī četri Latvijas uzņēmumi tika pārstāvēti Latvijas stendā farmācijas izstādē CPhI Tokijā.
Koksne un tās izstrādājumi:
2004.gadā Latvijas Finieris nodibināja tirdzniecības uzņēmumu Riga Wood Japan, kas veiksmīgi eksportē uz Japānu saplāksni. Pēc vēstniecības rīcībā esošās informācijas, zāģmateriālus no Latvijas uz Japānu eksportē vēl kādi 5-6 Latvijas uzņēmumi. Jāatzīmē, ka šajā tirgū valda sīva konkurence, tirgus ir piesātināts. Cits ierobežojums ir zāģmateriālu standarti, kas būtiski atšķiras no pieņemtiem Lielbritānijā, Eiropā. Latvijas konkurenti Japānā ir Kanādas, Zviedrijas un Somijas uzņēmumi, kas jau vairākus gadus mērķtiecīgi strādā Japānas tirgū.
Minerālie produkti:
Tikai 2008.gada laikā vien Latvijas uzņēmumi eksportējuši uz Japānu 11 735 tonnas kūdras (vai 9.37% no kopēja kūdras importa Japānā), ieņemot 4 vietu tirdzniecības apjoma ziņā pēc Kanādas, Vācijas un Krievijas. Latvijas kūdru Japānā izmanto pārsvarā lauksaimniecībā. Japānas tirgū darbojas 5 lieli kūdras importētāji, kam ir ilgtermiņa attiecības ar ārzemju piegādātājiem. Japānas importētāji kontrolē vietējos patērētājus (fermeri, lauksaimniecības kooperatīvi, zemnieki). Ejot pretī patērētāju interesēm atrast lētākas izejvielas, importētāji pakāpeniski palielina Latvijas kūdras piedāvājumu.
Gribētu minēt dažus aktuālos veiksmes stāstus arī citās nozarēs. Osakā jau trīs gadus darbojās uzņēmuma Stendera ziepju fabrika veikals. MADARA eko-kosmētiku un Munio Candela sojas vaska sveces var nopirkt viselegantākajos Tokijas veikalos. Pateicoties šiem jaunajiem Latvijas zīmoliem, Japānā izplātās pozitīvs priekšstats par Latviju, kā par ekoloģiski tīru zemi, bagātu ar mežiem un zaļām pļavām. Šo priekšstatu Latvijas uzņēmēji var veiksmīgi izmantot Japānā, piedāvājot jaunus, inovatīvus produktus. Līdzīgi Japānā ir vērojams pieprasījums pēc organiskās pārtikas, bet diemžēl no Latvijas puses pagaidām nav attiecīga piedāvājuma. No Latvijas pārtikas, cik mums ir zināms, Japānā tiek importēts siers Monterigo un minerālūdens Rāmava.
Vēl viens perspektīvs virziens – informācijas tehnoloģijas. Jau divi Latvijas uzņēmumi ir ienākuši Japānas tirgū. 2008.gadā kompānija Zabbix, kas ir atvērtā koda uzņēmumu tīklu monitorēšanas sistēmu izstrādātājs, noslēdza līgumu ar lielu Japānas telekomunikācijas kompāniju NTT ComTechnology Corporation par Zabbix produktu izplatīšanu Japānas tirgū. Savukārt, 2009.gadā beigās un šī gada sākumā Real Sound Lab noslēdza līgumus par CONEQ tehnoloģijas licenzēšanu tādiem Japānas uzņēmumiem, kā JVC Kenwood, Hitachi un Panasonic. Līdz šī gada beigām Latvijas uzņēmums M.A.R.I.D.I plāno ieviest Japānas tirgū svešvalodu apgūšanas risinājumu - datorprogrammu Quick Teacher.
Iekārtu ražotājs Sidrabe, modes dizaineri (Natālija Jansone, Žanete Auziņa, Anna Led, KatyKatya Shehurina, Zofa, Irena Gasha), tekstila uzņēmumi LM radošā darbnīca, Studio Naturals, Tīnes, Ameri, stikla dizaina studija An&Angel – ir tikai daļa no citām Latvijas kompānijām, kas eksportē savu produkciju uz Japānu.
23.jūlijā Tokijas centrā durvis vērs pirmais Latvijas preču veikals Japānā ar nosaukumu „Riga Collection”. Veikala dibinātāji ir Latvijas draugs Yojiro Kawashima kungs un viņa ģimene. Veikalā, kas tiks iekārtots ar Latvijas mēbelēm, Tokijas iedzīvotāji varēs iegādāties linu preces, rotaļlietas, kosmētiku, medu, šokolādi, rotas un, ļoti cerams, rupjmaizi, kā arī citas Latvijā ražotas preces.
Biznesa tradīcijas Japānā
Stāsts par Latvijas eksportu uz Japānu nebūtu pilnvērtīgs, ja vēlreiz neminētu Japānas biznesa kultūras īpatnības.
Japānā saka, ka klients ir dievs. Tas nav abstrakts teiciens, bet praktiskais modelis, saskaņā ar kuru notiek klientu apkalpošana Japānā. Arī Latvijas eksportētājam importētājs Japānā ir klients, kas ir pārliecināts, ka viņš ir dievs. Iespējams, šis attiecību modelis atšķiras no Eiropā pieņemtā, kur abiem partneriem ir vairāk vai mazāk līdzsvarotas tiesības un pienākumi. Līgumam Japānā nav galvenās nozīmes. Līgums nevar paredzēt visas ikdienas situācijas. Tāpēc Japānā galvenie kritēriji veiksmīgai sadarbībai būtu: tiešais personīgais kontakts ar Japānas partneri, uzticība un unikālais piedāvājums.
Japānas uzņēmējiem piemīt ārkārtīgi augstas pakāpes detalizācija un ilgtermiņa plānošana. Esiet gatavi atbildēt uz simtiem jautājumu, precizēt un pārprecizēt virkni detaļu. Viens Latvijas uzņēmējs izteicās šādi: «Viņi ir ļoti sīkumaini...mums nav tik garas darba stundas, lai spētu uz visu atbildēt.» Tas, protams, drīzāk ir jauks joks, bet jābūt gataviem nopietnai un intensīvai komunikācijai.
Japāna ir pazīstama ar to, ka starp ražotāju un patērētāju darbojas salīdzinoši liels starpnieku skaits. Piemēram, Francijā tirdzniecības kanālā vidēji darbojas nedaudz vairāk nekā 1 starpnieks, bet Japānā – 4. Tas ir saistīts ar to, ka piegādes ķēdē par katru posmu ir atbildīgs atsevišķs uzņēmumus. Tas arī nozīmē, ka Latvijas eksportētājam parasti nav iespējams piekļūt pie gala pircēja. Izņēmums var būt tikai tādā gadījumā, ja Japānas importētājs ir mazumtirdzniecības vai Interneta veikals (piemēram, dizaina apģērbi, rotaļlietas). Bet atrast šādu sadarbības partneri milzīgā Japānas tirgū ir ļoti sarežģīti. Parasti potenciālais partneris Latvijas uzņēmumam Japānā ir tomēr vairumtirgotājs, kas kontrolē pārdošanas kanālus Japānā, savā ziņā diktē cenas un sadarbības nosacījumus. Vairumtirgotājs ar savu reputāciju atbild Japānas klientu priekšā par Latvijā ražotas preces kvalitāti, pieņem un apstrādā visus jautājumus, sūdzības no prasīgākajiem Japānas pircējiem, veic aktīvo marketingu un reklāmas kampaņas, nosaka cenas Japānas tirgu.
Ir vēl viens veids, ka ienākt tirgū – izveidot savu meitas uzņēmumu, kas veiktu pārdošanu saskaņā ar Latvijas mātes uzņēmuma norādījumiem un vīziju. Šī pieeja liek risināt pavisam citus uzdevumus (personāla atlase, nodokļu politika, iedziļināšanās tirgus specifikā), no citas puses ļauj nodrošināt kontroli un peļņu visā tirdzniecības kanāla garumā. Uz doto brīdi no Latvijas uzņēmumiem tikai divi uzņēmumi (jau minētie Real Sound Lab un Latvijas Finieris) darbojas pēc šī modeļa.
Kā labāk uzsākt ienākšanu Japānas tirgū? Gadījumā, ja Japānas tirgus izpētes rezultāti pierāda, ka Jūsu prece varētu būt pieprasīta Japānā, jāsāk meklēt sadarbības partneri. Vislabāk to var darīt starptautiskās izstādēs. Pie tam ne tikai Japānā, bet arī Eiropā, uz kurieni Japānas uzņēmumi brauc satikties ar esošiem sadarbības partneriem un atrast jaunus piegādātājus. Vēstniecības štatā ir trīs diplomāti, tajā skaitā specializētais ekonomiskais atašejs, kas ir Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras pārstāvis un kas strādā ar Latvijas uzņēmumiem, lai palīdzētu tiem iegūt pirmo nepieciešamo informāciju par tirgu, pieprasījumu, nozares izstādēm, organizēt tikšanās vizītes laikā. LIAA regulāri aicina Latvijas uzņēmējus piedalīties tirdzniecības misijās un izstādēs, tai skaitā Japānā. Iesaku sekot jaunai informācijai un pieteikt savu dalību tajās. Tāpat vēstniecība ir gatava sarīkot Jūsu uzņēmuma prezentāciju Tokijā, uzrunāt potenciālos sadarbības partnerus un organizēt individuālo vizīti uz Japānu.
Veiksmes tests
Noslēgumam, es piedāvātu vienkāršu testu, kas palīdzētu Jums noteikt, cik liela ir varbūtība veiksmei Japānas tirgū Jūsu uzņēmumam. Atbildiet, lūdzu, uz 10 jautājumiem:
1. Vai Jūsu prece ir atzīta un populāra Latvijas tirgū?
2. Vai Jūs uzskatāt, ka Jūsu produktam ir izcila kvalitāte pēc starptautiskiem standartiem?
3. Vai Jūsu produkts ir unikāls?
4. Vai produktam ir izveidots zīmols, zīmola stāsts?
5. Vai Jūs būtu gatavi ieguldīt ievērojamu laiku (piemēram, 2-3 gadus) apmeklējot starptautiskas izstādes, meklējot potenciālo partneri (Japānā) un pārliecinot viņu par sadarbības perspektīvām?
6. Vai Jūsu produkta derīguma termiņš (ja šāds ir) pārsniedz 1 gadu?
7. Vai Jūs esat gatavi strādāt vēlās darba stundās, svētkos, brīvdienās?
8. Vai Jūs kaut kad esat apmeklējuši (-usi) Japānu?
9. Vai Jums ir priekšstats, kāpēc Japāņiem būtu vajadzīgs tieši Jūsu produkts?
10. Jūs noteikti zināt, ka vizītkartes Japānā pasniedz ar divām rokām?
Ja vairāk kā uz 8 jautājumiem Jūs atbildējāt „jā”, Japānas tirgus noteikti ir priekš Jums. Ja pozitīva atbilde tika sniegta uz 6 jautājumiem vai vairāk, par Japānu var domāt nākotnē.
Gaidu Jūsu jautājumus un būšu priecīgs satikties ar Jums Tokijā vai Rīgā!
Kontakti:
Latvijas Republikas vēstniecība Japānā
Adrese: 37-11 Kamiyama-cho, Shibuya-ku, Tokyo, 150-0047, JAPAN
Telefons: +81-33467-6888
Fakss: +81-33467-6897
E-pasts: [email protected]
LIAA pārstāvniecība (atrodas vēstniecības telpās)
Adrese: 37-11 Kamiyama-cho, Shibuya-ku, Tokyo, 150-0047, JAPAN
Telefons: +81-33467-6888
Fakss: +81-33467-6897
E-pasts: [email protected]
LIAA pārstāvis, LR Ekonomikas ministrijas specializētais atašejs: Dmitrijs Belousovs