Tikai vienu dienu, sestdien, 21. augustā plkst. 16:00 Rīgas Motormuzejā varēs aplūkot unikālo, pasaulē vislabāk restaurēto kravas automobili Renault FU.
Šis transportlīdzeklis ir īpašs ar 20 gadsimta sākumam netipisko lielo kravnesību – līdz 7 tonnām. Tieši tādēļ to armija izmantoja kravas tehnikas, arī tanku pārvadāšanai. Lai nodrošinātu tik lielu kravnesību, automobilim tika uzmontētas īpašas gludās bezprotektora pilngumijas cietas riepas, kuras nebija iespējams sadurt, kā arī milzīgi čuguna riteņi, kuri izturēja lielu slodzi.
Antīko Automobiļu kluba biedrs Jānis Priede jau ilgi meklēja šāda tipa transportlīdzekli, līdz 2007. gadā Roterdamā pie kāda antīko transportlīdzekļu kolekcionāra tika atrasts 1919.gada Renault FU, kas tobrīd vairāk līdzinājās sarūsējušam vrakam. «Šis ir ceturtais milzis – kravas transportlīdzeklis, kurš ar manu gādību tiek iegādāts un restaurēts Latvijā. Visi kravas auto ir bijuši vizuāli iespaidīgi, bet Renault FU ir īpašs ar to, ka tas ir visvecākais un vizuāli, manuprāt, visiespaidīgākais manā pārziņā nonākušais transportlīdzeklis, jo īpaši tā virsbūves dēļ,» iespaidos dalās auto īpašnieks Jānis Priede.
Restaurācijas process ilgi vairāk nekā divus gadus un tajā iesaistījās kā Latvijas, tā arī Somija un Nīderlandes antīko auto speciālisti. Restaurācijas gaitā tika nolemts, ka mašīnas virsbūve tiks veidota kā sena alus darītāju kravas kaste. «Nolemt bija vieglāk nekā izdarīt, jo tikai retais kalējs un galdnieks iedomājās kā varētu izkalt un no koka izveidot īpaši sarežģītās formas virsbūvi,» stāsta Rīgas Motormuzeja restaurators Gunārs Dortāns.
Pēc Rīgas Motormuzeja rīcībā esošās informācijas otrs šāds eksemplārs atrodas Francijā, Lionā. Tas tiek glabāts slēgtā fondā, kas atbild par Francijas kravas autobūves vēsturisko mantojumu. Šis Renault FU ir krietni vien sliktākā stāvoklī nekā Latvijā restaurētais, turklāt tam ir vienkārša, plakana kravas platforma.
Plānots, ka vēlā rudenī unikālais kravas auto tiks izstādīts Rīgas Motormuzejā patstāvīgā ekspozīcijā.
Renault FU tehniskie dati:
Izlaiduma gads: 1919. gads
Celtspēja 7 tonnas
Motora tilpums 8 litri
Jauda (pie 1000 apgr./min) 38 ZS
Četrpakāpju pārnesumu kārba, bloķējams diferenciālis.
Pilngumijas riepas, lieti čuguna riteņi.
Speciāla alus darītavu kravas kaste.
Acitelēna (gāzes) lukturi.