Mākslīgais intelekts. Tā nešaubīgi divos vārdos var aprakstīt centrālo notikumu biznesa pasaules informācijas tehnoloģiju jomā aizejošajā gadā. Šis vārdu salikums bija redzams un dzirdams visur – konferencēs, masu medijos, uzņēmumu plānošanas sapulcēs un valdes sēdēs. Dažkārt pārspīlēti bieži un pat apnicīgi.
Tomēr nevar noliegt, ka MI risinājumu nemitīga uzlabošana patiešām nodarbināja uzņēmumu vadītāju prātus, liekot meklēt, kā tos integrēt kompānijas darbā un gūt maksimālu labumu. Šis process ne tuvu nav beidzies. Patiesībā tas tikai pa īstam uzņem apgriezienus, MI rīkiem no demonstrāciju stendiem nonākot reālā darba vidē. Tādēļ var pavisam droši prognozēt, ka arī 2025. gadā MI no uzņēmējdarbības vides «karstāko» tehnoloģiju tendenču saraksta augšgala neatkāpsies. Vienīgi, atšķirībā no šā gada, tas iegūs konkrētākas, skaidrākas aprises.
Atbrīvos no rutīnas darbiem
Kamēr "sintētiskais saprāts" vēl nav kļuvis gudrāks un radošāks par mums pašiem, tas tiks nostrādināts cilvēku labā. Proti, 2025. gada redzamākā aktualitāte varētu būt masveidīga MI rīku iekļaušana uzņēmumu rutīnas darbu veikšanā. Kā Latvijā, tā citur rietumu pasaulē bizness sastopas ar kvalificēta darbaspēka trūkumu, kam nav vienkārša risinājuma. Negatīvie demogrāfijas rādītāji daudzās attīstītajās valstīs liecina, ka uz vērienīgu jauno speciālistu pieplūdumu varam necerēt, tādēļ nāksies maksimāli produktīvi izmantot esošos cilvēkresursus. Un kā to vislabāk izdarīt? Atbrīvojot darbiniekus no laiku aizņemošiem rutīnas darbiem. IT biznesa mākoņrisinājumu ražotājs Visma šogad veiktā Eiropas mēroga uzņēmumu aptaujā ar pārsteigumu konstatēja, ka puse no visiem aptaujātajiem vairāk nekā 40% no visa darba laika patērē administratīvu uzdevumu veikšanai. To vidū ir dažādu dokumentu un atskaišu sagatavošana, rēķinu izrakstīšana, rīkojumu sagatavošana un citas birokrātiskas procedūras, kas reizi no reizes atkārtojas. Tajās reti vajadzīgs radošs piesitiens, tādēļ šos uzdevumus bez grūtībām varētu veikt MI rīki. To uzskatāmi apliecina šajā pat aptaujā noskaidrotais, ka 54% respondentu izdevās krietni ietaupīt darba stundas, kad viņi ieviesa augsta līmeņa grāmatvedības sistēmu, kas automatizē lielu daļu darbu.
Ņemot vērā šo kontekstu, varam droši prognozēt, ka 2025. gadā MI rīku integrēšana biznesa operācijās kļūs kritiski svarīga konkurētspējas saglabāšanā. Tie ne vien atraisīs rokas darbiniekiem, ļaujot maksimāli izmantot kreatīvo potenciālu, bet arī palīdzēs pieņemt pārdomātākus lēmumus un samazināt kļūdīšanās risku. Kaut vai tā iemesla dēļ, ka mašīnas mentāli nenogurst, to uzmanība nepasliktinās un attiecīgi netiek pieļautas neuzmanības kļūdas.
Neredzamais kolēģis un asistents
Jāpiebilst, ka nākamais gads iezīmēs cilvēku un MI rīku darba saplūšanu. Ja līdz šim katrs darbinieks atsevišķi nodarbināja sev tīkamo MI instrumentu, liekot tam paveikt kādu konkrētu darbu, piemēram, uzrakstīt vēstuli klientam, tad pārskatāmā nākotnē mašīnas savus uzdevumus veiks pašas, bez īpašas komandas gaidīšanas. Tas notiks paralēli cilvēku darbam, visiem dodot pienesumu kopīgajā lietā. Kopdarbs ne vien paaugstinās produktivitāti un ļaus ātrāk izpildīt pasūtījumus, bet arī mainīs skatījumu uz darbu sadali korporatīvajā vidē. Proti, MI rīkiem katrā projektā jau no sākuma būs iedalīta konkrēta loma un sagaidīts rezultāts.
Vēl viena salīdzinoši jauna un strauji augoša tendence būs MI aģentu uzplaukums. Jau nākamgad tie varētu no ziņkāres dēļ pārbaudītiem palīgrīkiem pāraugt katra darbinieka personīgajā asistentā, kas aizpildīs darba kalendāru, atgādinās par veicamajiem uzdevumiem, gatavos atskaites un savu spēju robežās palīdzēs darbu veikšanā, piemēram, piedāvājot dokumentu vai vēstuļu sagataves, ko strādājošajam būs tikai jāpielabo. Noteikti attīstīsies rīki, kas ļaus aģentus trenēt atbilstoši paša vajadzībām un darba specifikai.
Sevi pasargāt kļūst grūtāk
Svarīga tēma jaunajā gadā būs arī drošība kibertelpā. Tā bijusi nozīmīga jau kopš pirmā datorvīrusa izgudrošanas, taču tagad cilvēce saskaras ar izaicinājumiem, kam īsti nav gatava. Tehnoloģiskais progress ļāvis radīt tik reālistiskus dziļos viltojumus, ka skeptiskākie cilvēki vairs nav droši, vai var ticēt runātājam, pat ja telefons uzrāda, ka zvans saņemts no vecākiem, bērniem vai citiem tuviniekiem. Modernās krāpšanas metodes ir tik attīstītas, ka ar līdzšinējām piesardzības metodēm vairs nepietiek. Ja līdz šim pietika izdzēst nevēlamās vēstules un neklikšķināt uz nezināmas izcelsmes hipersaitēm, tad pārskatāmā nākotnē nāksies vērtēt, vai videozvanā piezvanījušais dzīvesbiedrs, kurš lūdz atgādināt PayPal paroli vai nosaukt maksājumu kartes CVC kodu, lai interneta veikalā nopirktu dāvanu bērnam, nav datorprogrammas uzburts digitālais klons. Protams, tehnoloģiju kompānijas centīsies risināt šo problēmu ar atbilstošiem aizsargrīkiem, tomēr jāgatavojas, ka kiberdrošības tēma nākamgad būs augstu ikviena interneta lietotāja dienaskārtībā.
Lai nākamajā gadā nepatīkamu pārsteigumu būtu mazāk, izmantojiet kopīgi pavadīto Ziemassvētku laiku, lai kaldinātu savu ģimenes aizsargmehānismu. Piemēram, vienojaties par atslēgas jautājumiem un atbildēm, ar kuriem telefona zvanā apliecināsiet viens otram, ka tie patiešām esat jūs. Un turiet tos noslēpumā no pilnīgi visiem nepiederošajiem.