Centieni sakārtot taksometru nozari pagaidām nav vainagojušies ar īpašiem panākumiem; ēnu ekonomikas īpatsvars nozarē joprojām saglabājas rekordaugsts.
Pēdējos gados atbildīgās iestādes un taksometru nozares pārstāvji dažādi mēģinājuši sakārtot taksometru nozari. Veikti arī grozījumi normatīvajā regulējumā, tomēr rezultāts nav vainagojies ar lieliem panākumiem. Jaunākie Finanšu ministrijas (FM) un biedrības Business against shadow economy (BASE) pētījumu dati liecina, ka taksometru nozarē ēnu ekonomikas īpatsvars joprojām saglabājas augstā līmenī, veidojot 80% apmēru. BASE savā pētījumā ir secinājusi, ka 130 eiro valsts sociālās apdrošināšanas obligātās ikmēneša minimālās iemaksas (VSAOI) ieviešana taksometriem ar dzeltenajiem numuriem nav atrisinājusi izvairīšanos no nodokļu nomaksas. Drīzāk šīs iemaksas radot problēmas nodokļa personificēšanai un sadalei. Arī taksometru skaitītāji nenodrošina pilnīgu ieņēmumu uzskaiti, bet kontrole un sodi ir neefektīvi. Nozarei esot arī daudz nesaprotamu birokrātisku prasību. Savukārt attiecībā uz vieglo komerctransportu, kas veic pasažieru pārvadājumus (baltie numuri), atklājies, ka nav pieejama informācija par to apgrozījumu, pārvadātāju ieņēmumiem, kā arī pārvadātāji nesniedz informāciju vai arī tā ir nepilnīga. Tirgū darbojas ārvalstu platformas, kuras nav iespējams kontrolēt. BASE arī izstrādājusi priekšlikumus, kā varētu sakārtot nozari. Tos tuvākā laikā plānots virzīt tālāk.
Ir un nav
Valsts ieņēmumu dienesta dati (VID) liecina, ka nodokļu ieņēmumi no dzeltenajiem taksometriem pagājušā gada trešajā ceturksnī bija 775 tūkst. eiro, kas ir mazāk nekā otrajā ceturksnī (785 tūkst. eiro), bet vairāk nekā pirmajā, kad nodokļu ieņēmumi veidoja 704 tūkst. eiro. Savukārt no taksometriem ar baltajiem numuriem trešajā ceturksnī valsts nodokļu formā ir iekasējusi 68 tūkst. eiro. Tas ir nedaudz vairāk nekā otrajā ceturksnī, kad ieņēmumi bija 59 tūkst. eiro. Kā jau minēts, ēnu ekonomikas īpatsvars taksometru nozarē saglabājas augstā līmenī. FM aplēses liecina, ka deklarēti tiek tikai aptuveni 14% no ieņēmumiem, tāpat legāli izmaksāts tiek tikai 21% ieņēmumu. Taksometru vadītāji slēpj īsto nobraukumu, un tikai 18% taksometru uzrāda nobraukumu vairāk nekā 200 kilometru dienā, norāda FM.
Taksometru kompānijas Baltic taxi pārstāvis Jānis Naglis uzsver: «2016. gadā pieņemtais avansa maksājums 130 eiro apmērā mēnesī par automašīnu, ar kuru tiek veikts pasažieru komercpārvadājums, un kas sevī iekļauj VSAOI, ir atrisinājis vien nelielu daļu no problēmas. Maksājums, nenoliedzami, VID ir sniedzis iespēju strauji palielināt nodokļu iekasēšanu taksometru nozarē, kas ir iepriekšējos 25 gados nebijis notikums. Tomēr šis avansa maksājums nav pietiekams, un Latvijā joprojām ir automašīnas, kas gada laikā nomaksā neadekvāti mazu nodokļu apmēru. Tas neveicina godīgu konkurenci tirgū.» Viņš arī atzīmē, ka likumā VSAOI avansa maksājumam nav pakļauts vieglais komerctransports (t.s. taksometri ar balto numuru), kuru vadītāji izmanto pasažieru komercpārvadājumu starpnieku pakalpojumus jeb izsaukšanas aplikācijas, bet kuru darbībā praksē tiek identificēti regulāri pārkāpumi.
Caur šīm aplikācijām patērētājs saņem identisku pakalpojumu pasažieru pārvadājumam ar taksometru. Šobrīd Latvijā operē divi izsaukšanas aplikācijas zīmoli – Taxify un Yandex. Šo zīmolu darbībai šobrīd ir neiespējami izsekot un to kontrolēt, jo Ministru kabineta noteikumi nosaka pienākumu pārvadātājam, nevis tīmekļa vietnes turētājam (operatoram), nodrošināt piekļuvi VID amatpersonu datiem par Latvijas teritorijā pārvadātāju piedāvātajiem un veiktajiem pārvadājumu pakalpojumiem, kas sniegti, izmantojot tīmekļvietni vai mobilo lietotni, piebilst J. Naglis. Pēc viņa domām, ir jānosaka patentmaksa 300 eiro apmērā mēnesī par katru automašīnu, ar kuru tiek veikts pasažieru komercpārvadājums, līdz ar to šis nodoklis ir jāattiecina gan uz vieglo komerctransportu, kas nodarbojas ar pasažieru pārvadājumiem, gan uz taksometriem.
Visu rakstu Meklē jaunas «zāles» taksometru nozarei lasiet 1. februāra laikrakstā Dienas Bizness.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!