Šogad uzņēmumi apvienojas un pārņem rekordapjomos – daudzi mēģina pretoties «Amazon efektam»
Gadus 10 pēc globālās finanšu krīzes uzņēmumi apvienojas un pārņem vēl nepieredzēti aktīvos tempos. Proti, pārņemšanas un apvienošanās darījumi šā gada deviņos mēnešos globālā mērogā sasnieguši jaunu rekordu – tie bijuši kopumā 3,3 triljonu ASV dolāru vērtībā, kas ir gandrīz par 40% vairāk nekā attiecīgajā periodā pērn, liecina «Thomoson Reuters» apkopotie dati. Tiek norādīts, ka kompāniju vadības mēģina izmantot joprojām labvēlīgos nosacījumus finanšu tirgū, piemēram, zemās aizņemšanās izmaksas,lai finansētu šos darījumus. Rezultātā manāmas prognozes, ka visa šā gada skatījumā pārņemšanas un apvienošanās darījumu apmērs var sasniegt 4,3 triljonus dolāru, kas būtu jauns vēsturiskais maksimums. Spoži šogad līdz šim šajā ziņā klājies arī Eiropā, kur apvienošanās un pārņemšanas darījumu vērtība sasniegusi gandrīz triljonu ASV dolāru (962,5 miljardus), kas ir par 72% vairāk nekā attiecīgajā periodā pirms gadaun vislielākais apjoms kopš 2007. gada.
«Amazon» efekts
Šogad ziņots par daudziem uzņēmumu apvienošanās un pirkšanas «megadarījumiem», kuru apjoms pārsniedz vismaz piecus miljardus ASV dolāru (šādi darījumi veidojuši 45% no kopējās pārņemšanasun apvienošanās vērtības). Sevišķi aktīvi kompānijas šajā ziņā izpaudušās enerģijas, tehnoloģiju un veselības aprūpes sektoros. Enerģijas sektorā, naftas cenai pieaugot, pārdošanā tiek izlikti atsevišķu kompāniju aktīvi. Piemēram, BP jūlijā par 10,5 miljardiem dolāru piekrita iegādāties BHP piederošos ASV slānekļahidrokarbonu aktīvus. Tāpat milzīgos darījumos iesaistītas tādas kompānijaskā «Comcast», «T-Mobile», «Takeda»,«Broadcom» utt. Joprojām vērojama kompāniju vēlme konsolidēt savu biznesu.Tāpat liela uzmanība tiek pievērsta visam tam, kas kompānijas padara digitālākas.Proti, uzņēmumi mēģina grābt visu, kas tiem varētu vismaz mēģināt ļaut konkurēt ar tādiem nozares milžiem kā «Amazon». Rezultātā daudzi mēģina ar apvienošanās un pārņemšanas darījumiem gūt tirgus daļu, pamainīt savu biznesa modeli un iespiesties nosacīti jaunās nozarēs. Piemēram, mediju uzņēmumi cenšas nodarboties ne tikai ar satura radīšanu, bet grib arī kontrolēt digitālās platformas, kur viss šis saturs parādās. Tāpat veselības aprūpes nozares darījumu vilnis lielā mērā tiek skaidrots ar «Amazon» plāniem iespiesties šajā industrijā.Tiek arī uzskatīts, ka konkurences cīņas ar to pašu «Amazon» iespaidā, piemēram, «Walmart» šogad paziņoja par Indijas e-komercijas «Flipkart» iegādi (par 16,5 miljardiem ASV dolāru).
Rezumējot - notiek pretošanās tā saucamajam «Amazon efektam». Šis termins pamatā aptver to, ka dažādu nozaru tradicionālajiem spēlētājiem ir grūtības mainīties un konkurēt ar ļoti atpazīstamām tehnoloģiju kompānijām, kas ir ļoti pelnošas, spējīgas piedāvāt jaunus spēles noteikumus, ar lielām ambīcijām un var apkopot un interpretēt milzīgu datu klāstu.
Visu rakstu Aktīvi apvieno spēkus lasiet 1. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.
Pērc avīzi elektroniski DB HUB vietnē:
https://www.dbhub.lv/raksti/laikraksts-dienas-bizness-2018gada-1oktobra-numurs