No pērnā gada pārejošie projekti ceļu būves sezonu šogad ļauj sākt bez vilcināšanās; darbi tiek plānoti 1000 km valsts ceļu, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
«Salīdzinot ar pagājušo gadu, apjoms ir līdzīgs, bet pluss ir tas, ka darbus varam sākt laikus. Pērn aprīlī, maijā varējām sākt sezonu, bet nebija, ko darīt. Savlaicīgu Latvijas Valsts ceļu konkursu procedūru dēļ šogad sezonas pirmā puse ir piepildīta, priekšā vēl ir daudz ES projektu, kuros varēs noslēgt līgumus, lai darbus var turpināt otrajā pusgadā,» norāda SIA Lemminkainen Latvija izpilddirektors Andris Velmunsks. Tas mazina stresu nozarē, un, lai gan nevar teikt, ka situācija ir ideāla vai tāda, kā to vēlētos redzēt uzņēmēji, ir manāmi uzlabojumi. «Neesam vēl sasnieguši maksimumu, bet liela daļa no nepieciešamā pasūtījuma apjoma ir dabūta,» viņš saka. Līdzīgi DB norāda arī A.C.B. uzņēmumu grupas tehniskais direktors Dzintars Pomers: «Līdz īpašnieku uzstādījumam vēl ir tālu, bet nevaram sūdzēties par darbu trūkumu, ir pārejošie līgumi no pagājušā gada».
Pērn nepaguva
Šie pārejošie darbi gan lielā mērā saistāmi ar to, ka pērn, a/s Latvijas Valsts ceļi (LVC) konkursiem ieilgstot, optimistiski plānotā jaunā ES plānošanas perioda finansējuma apguve ap 40 milj. eiro, lielākoties rezultējusies vien ar līgumu parakstīšanu, darbi tika sākti tikai atsevišķos projektos. Šogad izsludināti tikai daži lielie konkursi, piemēram, par autoceļa A13 Krievijas robeža (Grebņeva) – Rēzekne – Daugavpils – Lietuvas robeža posma rekonstrukciju, kuras izmaksas tiek lēstas ap 13,8 milj. eiro, par reģionālā autoceļa P73 Vecumnieki – Nereta – Subate (Valles pagasta robeža – tilts pār Iecavu) rekonstrukciju, kuras kopējās izmaksas varētu būt ap 14,9 milj. eiro. Daudz vairāk konkursu varētu sekot vasarā, un atkarībā no procedūras ilguma būvdarbi varētu sākties rudenī vai nākamajā sezonā, atzīst LVC valdes priekšsēdētājs Jānis Lange.
«Divu vienādu sezonu nav, katra nāk ar saviem piedzīvojumiem. Par šo ir divējādas sajūtas – Latvijas Valsts ceļu un Satiksmes ministrijas plāns deva cerību, ka apjoms būs gana pietiekams, taču daudz kas formalitāšu dēļ aizkavējas – ekspertīzes, līgumu slēgšana. Saulīte jau spīd, varētu sākt strādāt... 2009. gadā visu vasaru pavadījām, gaidot līgumus,» paralēles velk SIA Saldus ceļinieks valdes loceklis Gints Karols. Uzņēmuma portfelī ir vēl daži iepriekšējā ES plānošanas perioda projekti, kuri konkursu peripetiju dēļ noslēgušies vien pērn sezonas otrajā pusē, bet jāpabeidz līdz šīs vasaras vidum, lai nezaudētu ES līdzfinansējumu. Tajos, kā saka G. Karols, no būvniekiem gaida brīnumu – izbūvētu ceļu nepilnas sezonas laikā.
«Pārejošos projektos aktīvi strādājam, gaidām jaunus līgumus, jo visi resursi nav noslogoti. Būtiskākais ir neapstāties vasaras vidū, kad pārejošie līgumi būs pabeigti, jo tā jau sezona ir īsa. Ļoti jācīnās konkursos, lai sezonas otrajā pusē un nākamajā gadā būtu pasūtījumi. Mums ir jābūt atbildīgiem attiecībā uz vairāk nekā 300 darbiniekiem, nevaram pateikt – darba nav, jo līgums vēl nav noslēgts. Tā ir problēma, kam gadiem nav risinājuma,» norāda G. Karols. Viņš nosmaida – esot pieredzējis pesimists. Tas arī ļāvis pērno gadu pabeigt labāk, nekā iepriekš piesardzīgi plānots.
Visu rakstu Mazliet vairāk naudas ceļu problēmas nerisina lasiet 22. aprīļa laikrakstā Dienas Bizness.