Biedrība Latvijas Ceļu būvētājs (LCB) Saeimas priekšsēdētājai Inārai Mūrniecei tradicionāli jau trešo gadu nogādāja un pasniedza vēsturisku portfeli ar informāciju par sabrukuma stāvoklī esošiem valsts autoceļiem un tiltiem, informē LCB.
«Nākamajā gadā ceļu būves nozarei tiek plānots neliels budžeta pieaugums. Taču tas ir nepietiekams un nespēs apturēt ceļu sabrukumu, nemaz nerunājot par kopējās situācijas uzlabošanu. Tomēr galvenā problēma, par ko ceļu būvnieki vēlas brīdināt likumdevējus, – jau 2019. gadā daļēji un 2020. gadā pilnīgi beigsies Eiropas Savienības finansējums, kas līdz šim lielā mērā uzturēja nozari pie dzīvības. Finansējums samazināsies četrkārtīgi, taču valdība šo problēmu izliekas nemanām un nerisina,» uzsvēra LCB valdes priekšsēdētājs Andris Bērziņš.
Viņš arī tikšanās laikā lūdza Saeimas Prezidiju jautājumu par pasākumiem ceļu sabrukuma apturēšanai un ceļu būves nozares finansēšanai 2019. un 2020. gados izskatīt vēl pirms 2018. gada valsts budžeta likumprojekta apspriešanas.A. Bērziņš atgādināja, ka pirms 12. Saeimas vēlēšanām LCB kopā ar Latvijas Pašvaldību savienību, Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociāciju un Latvijas Motoklubu asociāciju parakstīja vienošanās ar nozīmīgākajām politiskajām partijām (izņemot Visu Latvijai – TB/LNNK). Vienošanās cita starpā paredz ikgadējā finansējuma palielināšanu un Autoceļu fonda atjaunošanu, kur tiktu ieskaitīti ceļu lietotāju samaksātie nodokļi un nodevas. Parakstītāji apņēmās panākt, ka līdz 2020. gadam 80 procenti no iekasētās degvielas akcīzes nodokļa, transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un autoceļu lietošanas nodevas kopsummas tiek novirzīti ceļiem.
Taču arī 2018. gada valsts budžeta projektā ceļiem paredzēts novirzīt tikai 16 procentus iekasēto līdzekļu, bet 2019. un 2020. gados tikai 15 procentus solīto 80 procentu vietā.
I.Mūrniece iepazinās ar LCB sniegto informāciju un solīja sekot līdzi tam, lai 2019. un 2020. gadā ceļi nepaliek bez nepieciešamā valsts budžeta finansējuma. Viņa atzina, ka deputātu izpratne par autoceļu stāvokli un finansējuma nepieciešamību ir būtiski uzlabojusies, pateicoties arī tradicionālajām "portfeļa" akcijām.
Savukārt Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs Edgars Tavars vēlreiz apliecināja, ka ministrija panāks Autoceļu fonda atjaunošanu, lai ceļu lietotāju samaksātie nodokļi un nodevas tiktu izlietoti paredzētajiem mērķiem – ceļu sakārtošanai.
Uzņēmumā Somdaris izgatavotais portfelis, kuru LCB iesniedza Saeimā, radies tālajos astoņdesmitajos gados – laikā, kad lielākā daļa sabrukuma stāvoklī nonākušo valsts autoceļu un tiltu tika remontēti pēdējo reizi, informē LCB.