Pie esošā Latvijas ceļu atjaunošanas finansēšanas modeļa visus ceļus Latvijā salabot nevarēs, šorīt intervijā LNT rīta ziņu raidījumam 900 sekundes atzina VAS Latvijas valsts ceļi (LVC) valdes priekšsēdētājs Jānis Lange.
Viņš informēja, ka Latvijā šogad ceļu sakārtošanai atvēlēti aptuveni 550 miljoni eiro, taču, piemēram, Lietuvā finansējums ceļu sakārtošanai ir trīsreiz lielāks, bet Igaunijā - par 25% lielāks.
«Ir skaidrs, ka Latvijā pie esošā finansēšanas modeļa visus autoceļus sakārtot nevarēs. Tāpēc ir jāpanāk korelācija - jo vairāk cilvēku brauc, jo vairāk nomaksāto nodokļu nonāk ceļu fondā. Piemēram, pērn uz valsts ceļiem autobraucēju skaits auga par 5%, taču šā gada pirmajā ceturksnī - par 5,5%. Autobraucēji kā nodokļu maksātāji pretī vēlas saņemt attiecīgu servisu,» sacīja Lange.
LVC vadītājs arī informēja, ka šogad valstī plānots sakārtot ceļus aptuveni 1200 kilometru garumā, kas ir nedaudz vairāk nekā pērn, kad tika sakārtoti 1187 kilometri. Kopumā tik sakārtoti aptuveni 100 objekti.
Jau ziņots, ka finansējuma trūkums nedod iespēju īstenot visus nepieciešamos darbus, tāpēc kopējais valsts ceļu stāvoklis pasliktinās, piemēram, 2015.gadā no visiem valsts pārziņā esošajiem ceļiem 46% asfaltēto ceļu un 41,8% grants ceļu bija sliktā un ļoti sliktā stāvoklī, liecina LVC informācija.
Satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) pieļauj, ka varētu tikt atjaunots Ceļu pārvaldes finansējuma instruments Ceļu fonds, taču par to vēl jāspriež tikko izveidotajai Satiksmes ministrijas darba grupai, kurai līdz 30.jūlijam jāsagatavo iespējami risinājumi ceļu sakārtošanas problemātikā.
Kā skaidroja ministrs, būs aizvien grūtāk sabiedrībai izskaidrot, kāpēc ceļu lietotāji ceļiem nodokļos, piemēram, šogad iemaksā 551 miljonu eiro, bet reāli šim mērķim tiek novirzīti 146 miljoni eiro. Tātad tikai 36% no tās naudas, ko samaksā ceļu lietotāji, ir novirzīti ceļu uzturēšanai un atjaunošanai. Tāpat darba grupa vērtēs iespēju ceļu nodokli iekļaut degvielas cenā.
Latvijas Valsts ceļu vadītājs Jānis Lange savukārt ierosināja, lai nodrošinātu ilgtspējīgu valsts finansējumu ceļiem, atvēlēt tiem konkrētu procentu no iekšzemes kopprodukta. Ja tagad ceļiem tiek atvēlēti ap 0,3% no IKP, tad nākotnē varētu noteikt 1%.