Latvijas nacionālās lidsabiedrības vadītājs Martins Gauss intervijā DB stāsta, ka pašlaik kompānijā viss ir tik labi sakārtots gan no personāla, gan flotes un peļņas viedokļa, ka viņš mierīgi «var spēlēt golfu». Tiesa, viņš uzsver, ka kompānijas vadošie darbinieki jūtot spiedienu ik dienu, kas esot labi, jo lidsabiedrībai esot jāpaliek slaidai – lieki netērējot naudu.
Fragments no intervijas, kas publicēta 4. janvāra laikrakstā Dienas Bizness:
DB avoti norāda, ka AirBaltic spiež uz efektivitātes palielināšanu, līdz ar ko pieaudzis stresa līmenis kompānijas vadošo darbinieku vidū. Kādus izdevumus samazināt?
Kompānijas vadošie darbinieki jūt spiedienu katru dienu, un tas ir labi. Ja šī kompānija vēlas turpināt nest labu peļņu, tai jāpaliek slaidai. Esam pieņēmuši lēmumu būtiski palielināt pilotu izmaksas, un izdevumi algām 2018. gadā palielināsies par 30%. Tai pašā laikā saņemsim jaunas lidmašīnas, un tās ir milzīgas investīcijas. Tas ir labi kompānijas darbībai nākotnē, bet ir jāiegulda tagad. Tādēļ ir stress, jo nevēlamies naudu nekur lieki tērēt. Ja runājam par CSeries, tad šo lidmašīnu ieviešana nebija tik viegla, cik būtu varējusi būt, bet tāpat lidsabiedrība no tās gūst lielu labumu. Mums patlaban ir septiņas lidmašīnas, notiek pārrunas, kad saņemsim astoto. 2018. gadā – vēl sešas. Katru reizi, kad mūsu flotē ienāk jauna CSeries lidmašīna, ietaupām naudu. Tā kā lidmašīna ir jauna, jāiegulda daudz darba. Tas gan ir jebkuru flotes izmaiņu gadījumā. Ja mēs būtu iegādājušies A320neo, būtu sliktāk. Ja būtu paņēmuši 737 Max, būtu grūti. Mēs izvēlējāmies CSeries, mums ir ieviešanas problēmas, bet ilgtermiņā izvēle ir perfekta.
Kādi ir secinājumi pēc CS300 izmantošanas gada garumā? Vai dabūjāt visu, ko sagaidījāt?
Nedabūjām lidmašīnas laikā, kad gribējām, vasaras sezonā, tādēļ vajadzēja izmantot citus gaisa kuģus. Kas attiecas uz tehniskajām lietām, īpaši dzinējiem, tagad ir vieglāk, jo sākumā, kad dzinēji bija jāmaina, to trūka. Attiecībā uz lidmašīnas darbības rādītājiem, tā lido labāk kā sagaidījām. Visi – pasažieri, piloti, stjuarti ‒ ar lidmašīnu ir apmierināti. Tā patērē mazāk degvielas, nekā domājām, proti, sagaidījām par 19% mazāku patēriņu (salīdzinājumā ar veco floti), bet tagad ir vairāk nekā 21%. Tas nes naudu. Lidmašīna lido ilgāk, nekā sagaidījām. Nebija skaidrs, vai tā varēs izlidot no lidostām, kur vasarā dienas vidū ir milzīgs karstums, piemēram, Abū Dabī. Tā var. Turpinās pilotu apmācība, ar katru lidmašīnu izmantošanas dienu iemācāmies vairāk. Lūkojoties nākotnē pēc pieciem gadiem, kad AirBaltic izmantos tikai CSeries, šī kompānija būs ļoti efektīva, jo zinās visu par to, kā lidot ar CSeries. Ļoti labi, ka bijām pirmā lidsabiedrība, kas ieviesa CSeries. Starptautiskā reklāma, ko AirBaltic no tā ieguva, kā arī lidmašīnu iegādes līguma pakete rāda, ka tas bija labs lēmums.
Vai iespējamas kādas radikālas izmaiņas?
Var darīt jebko, kam ir pamatojums. Taču šai kompānijas vadībai ir sešu gadu pieredze, un cilvēki ap šo galdu ir eksperti savā jomā. Viņi nav tikai dzirdējuši, bet arī zina, kā lietas dara. Tādēļ mēs neīstenosim nekādas trakas idejas. Paulam Cālītim ir 22 gadu pieredze šajā kompānijā. Mums ir ļoti pieredzējis maršrutu tīkla plānotājs. Par ieņēmumu pārvaldību atbildīgā ir Eva Plakane, kas izaugusi kompānijas iekšienē. Šiem cilvēkiem kompānijā ir ilgāka pieredze nekā man. Andris Vaivads kā tehniskais direktors, kas vada lidmašīnu apkopes jomu. Visi šie cilvēki pieņem lēmumu kopā. Nevis Martins Gauss, bet 12 cilvēku komanda. Alise Briede ir viena no viņiem. Sabiedrisko attiecību jomā mums 10 gadus bija Jānis Vanags. Tagad vienu gadu ir A. Briede, kas šo darbu dara ļoti atšķirīgi. Viņas fokuss ir – un tāda ir arī mana vēlme – iziet starptautiskajā arēnā. Pēdējā gada laikā mēs daudz vairāk parādījāmies Bloomberg, Reuters, kas palīdz starptautiskajā procesā. Svarīgākais mums ir vietējais tirgus, taču izaugsmei ir nepieciešams arī starptautiskais tirgus. Mums ir starptautiska komanda, kur dominē ilgstoši strādājoši Latvijas TOP vadītāji. Ikviens no viņiem ir vērtība, un visi šie cilvēki kopā vada AirBaltic. Tas nozīmē, ka es varu spēlēt golfu. (Smejas.) Nē, bet man viss nav jādara vienam. Un lēmumu, ko nākotnē pieņems AirBaltic, kvalitāte ir atkarīga no vadības komandas, nevis viena cilvēka.
Visu interviju Mērķē uz 400 miljoniem eiro lasiet 4. janvāra laikrakstā Dienas Bizness.