Neskatoties uz klātienes tirdzniecības ierobežojumiem, marta statistikas dati par auto tirdzniecību ir sagādājuši pozitīvu pārsteigumu - vieglo auto tirgus piedzīvojis 35% pieaugumu salīdzinot ar šo pašu mēnesi gadu iepriekš.
Tā liecina Latvijas Auto asociācijas apkopotie dati. Asociācijas prezidents Andris Kulbergs gan atzīmē, ka kopumā 2021. gada pirmie trīs mēnešu pārdoto vieglo automašīnu skaits ir par 7% mazāks, kā tas bija 2020. gada pirmajā kvartālā.
Vislielākais pieaugums piedzīvots tieši vieglā komerctransporta segmentā, kas salīdzinoši ar 2020 gada martu piedzīvojis par 83% pieaugumu (265 pret 145). Taču pieauguma pamatā ir vairāki lieli korporatīvie darījumi. Auto parkus ar jauniem auto papildinājuši Nacionālie bruņotie spēki, Rīgas namu pārvaldnieks, City bee un VanWorks. Līdz ar to izdarīt secinājumus par ekonomikas strauju atkopšanos būtu pāragri, piebilst A.Kulbergs.
Vieglo pasažieru auto segments piedzīvojis 29% (1375 vs 1067) pieaugumu pret 2020. gada martu. Joprojām spēcīga tirgū ir Toyota, kuras tirgus daļa 2021. gada pirmajos mēnešos ir pieaugusi līdz 17,2%. Otro vietu ir atkarojis Volkswagen ar 13,4% tirgus daļu, taču tur pat uz papēžiem min Škoda ar 12,5%.
Līdzīga aina ir arī lietoto auto tirgū. Lai arī martā fiksēts 34% tirgus pieaugums, salīdzinot ar 2020. gada martu, gada pirmajā kvartālā ir novērojams 7% kritums, pret šo pašu periodu gadu iepriekš. Arī lietota vieglā komerctransporta sektors piedzīvojis 46% pieaugumu salīdzinot ar 2020. gada martu, taču kvartāla griezumā, joprojām uzrāda 5% kritumu pret iepriekšējo gadu.
Jaunu elektroauto tirgū martā pārdoti 25 jauni elektroauto. Lai arī martā līderis ar 8 automašīnām ir VW ID4, pirmajos trīs mēnešos populārākais jaunai elektroauto ir Porsche Tycan ar 12 pārdotām automašīnām.
Tāpat martā pārdoti arī 44 lietoti elektroauto, no kuriem līderis ir BMW ar 15 i3, kam seko Nissan ar 9 Leaf auomašīnām.
Labas ziņas arī ekoloģijas kontekstā. Vidējais jauno martā reģistrēto CO2 izmešu rādītājs(Pēc WLTP standarta) ir nokrities par 10 gramiem un veido 147 g/km pret 157g/km 2020 gadā.
Lieli autoparka atjaunošanas darījumi ir nodrošinājuši visai iespaidīgus pieaugumus arī smagā komerctransporta un autobusu segmentā. Pateicoties lielajām loģistikas kompānijām, smago automašīnu segments ir piedzīvojis 111% pieaugumu, taču pat tas var likties niecīgs, salīdzinot ar 800% pieaugumu autobusu segmentā. Te gan jāpiezīmē, ka absolūtos skaitļos tas nozīmē 9 reģistrētus autobusus, taču Latvijas mazajam tirgum arī tas ir būtisks apjoms.
Kopumā marta dati, komplektā ar valdības lēmumu atļaut klātienes klientu apkalpošanu vieš optimismu nozares dalībniekos un atjauno cerības par to, ka izdosies veiksmīgi pārvarēt šo pandēmijas izraisīto krīzi.