SIA Uzdevumi.lv radītā portāla uzdevumi.lv direktors Edgars Škutāns uzņēmuma ieceri raksturo kā palīgu vecākiem, risinot bērnu mājas darbus
Idejas realizācija sākta jau 2009. gadā, bet šobrīd tā attīstījusies tiktāl, ka pārkāpusi Latvijas robežas, ar zīmolu Yaklass.ru startējot Krievijas tirgū, kur produkts tiek īpaši pielāgots un paredzēts daudzu miljonu lietotāju apkalpošanai.
Latvijā uzdevumi.lv sevi pozicionē kā e-mācību portālu, kuru katru dienu testu pildīšanai apmeklējot tūkstošiem skolēnu. Pavisam šobrīd reģistrētu lietotāju esot ap 170 tūkst. no Latvijā pavisam reģistrētajiem 200 tūkst. skolēnu. Portāla popularitāti E. Škutāns skaidro ar zinību apguves sistēmu mūsdienās – stundā apgūstamā viela, pārbaudes darbs par tās apguvi, kas parasti ir testa veidā. Galveno problēmu zināšanu pārbaudē radot individuālu uzdevumu sagatavošana – laikietilpīgi ir katram skolēnam sagatavot atšķirīgus pārbaudes darbu variantus, un tad talkā var nākt tieši uzdevumi.lv pakalpojums, jo par vienu tēmu iespējams ģenerēt daudzus uzdevumu variantus – projekts darbojas, balstoties uz pašu izstrādāto tehnoloģisko platformu GenExis, kura pieļauj simtiem variāciju. šāds modelis izslēdz norakstīšanas iespēju, jo katram skolēnam ir citi viena uzdevuma elementi.
Integrētie portāli
Uzdevumi.lv ir portāls latviešu valodā, un tajā iekļauti mācību materiāli saskaņā ar Latvijas skolu programmām. Papildus tam, ka tiek ģenerētas uzdevumu variācijas, tiek fiksēts gan uzdevumu veikšanas laiks, gan statistika (pareizas/nepareizas atbildes), attiecīgi arī zināšanu līmenis ir kvantitatīvi novērtējams, turklāt iespējams pārnest rezultātu uz e-klasi, un skolotājs var ieviest korekcijas galīgajā vērtējumā, individuāli pieņemt lēmumu un labot atzīmi, analizējot kļūdu iemeslus. «Mūsu portāli ļoti cieši sadarbojas, ir integrētas mājaslapas. No e-klases vecāki saņem SMS vai e-pastu par savu bērnu sekmēm. Ja esmu apzinīgs tēvs un sekoju sava bērna sekmēm, tad e-klasē es tikai saņemu informāciju par bērna sekmēm, bet palīdzēt mācībās bieži vien nevaru, jo manas zināšanas skolas programmā, iespējams, beidzas pie sākumskolas vielas, bet interneta portālā var gan risināt uzdevumus, gan vēlreiz apgūt teoriju,» skaidro Edgars.
Viņš lēš, ka šobrīd portāla saturiskā bāze nosedzot ap 80% no visas sakumskolas, pamatskolas un vidusskolas kopējās vielas. Testus sagatavo nozares speciālisti, galvenokārt tie ir atsaucīgi un internetu lietojoši pedagogi, kopā par 23 tēmām, no kurām lietotāju vidū populārākās ir matemātika, vēsture, latviešu valoda, ķīmija un bioloģija. Ir pieejami arī iepriekšējo gadu centralizēto eksāmenu uzdevumi. Skolotāji var pievienot savus uzdevumus, gatavojot pārbaudes darbus, kā arī iesniegt labojumus mācību informācijai. Portāla mērķis ir sasniegt visus 100% no skolu programmās apgustamās vielas un piesaistīt visas skolas.
Alternatīvi varianti
Portāls piedāvā divu veidu lietošanas iespējas – bezmaksas variantā var neierobežoti risināt testus, sakarības teorijā mēģināt izvilināt no noteikta daudzuma uzdevumu atrisināšanas, bet var arī iegādāties PROF abonementu un piekļūt teorijai, risinājuma soļiem un pārējam saturam. Edgars šo iespēju salīdzina ar ekonomiskāku privātskolotāja alternatīvu, kura noder kā īslaicīgs palīgrīks, ja jākavē skola vai kādu iemeslu dēļ individuāli jāapgūst atsevišķs mācību priekšmets. Mūsdienu skolu problēma, kā novērojis Edgars, esot arī tā, ka dažkārt trūkst skolotāju dažādos mācību priekšmetos – tad risinājums var būt privātskolotājs par fiksētu stundas likmi un noteiktu stundu skaitu vai arī abonements par likmei līdzīgu summu uz neierobežotu laiku. Nevar gan uzskatīt, ka portālā atrodamā informācija būtu līdzvērtīga skolotāja pasniegtajai vielai, tomēr ieskatu tā dod, un īslaicīgi to noteikti var izmantot, piemēram, sportistu nometnes – skolēns kavē skolu vairākas nedēļas vai mēnešus, bet, izmantojot internetu, vielu apgūst patstāvīgi.
Ne tikai bērniem
Bērniem portāla piedāvājums patīk – paralēli zināšanu pārbaudei portāls piedāvā arī topus. «Tā ir iespēja sacensties savā starpā, nokļūt augšgalā vai gluži otrādi – secināt, ka popularitāte klasē ir viens, bet zināšanu līmenis diemžēl cits, ne tik iepriecinošs,» komentē Edgars. Tomēr paredzēts tas ir ne tikai bērniem – kā viņš novērojis, arī pieauguši cilvēki izmanto lapu – apgūst, piemēram, ekonomiku.
Savukārt skolotāji pārsvarā izmanto PROF abonementa piedāvātās iespējas – tas viņiem atvieglo darba procesu. Sadarbības veidi ir dažādi – ir skolotāji, kuri slēdz individuālus līgumus par portāla izmantošanu, bet parasti to dara skola vai pašvaldība, kas iegādājas abonementu noteiktam skolotāju un skolēnu skaitam visām pašvaldības izglītības iestādēm kopā. Ir grūti aprēķināt kopējo pakalpojuma lietotāju skaitu, bet Edgars atsaucas uz kopējo skolu skaitu Latvijā (800) un portālā reģistrēto skolu skaitu, pēc kura varot noprast, ka lielākā daļa ir reģistrējušies un izmanto to. Precīzas statistikas par skolām vai konkrētiem mācību priekšmetiem, kuru apguvei tiktu izmantots portāls, pagaidām tā vadītājiem nav.
Turpina attīstīties
Šobrīd no abonentmaksu ieņēmumiem uzņēmums sevi vēl nevar uzturēt. Ir lieli ieguldījumi, lai sasniegtu 100% priekšmetu portālā, tiek intensīvi strādāts ar novadiem, lai pakalpojums būtu pieejams arī lauku skolās. Uzņēmums ir salīdzinājis centralizēto eksāmenu rezultātus 2009. gadā, kad portālu vēl neizmantoja, un 2012. gada rezultātus, kad tas jau divus gadus tika aktīvi lietots. «Rezultāti bija par 13% labāki, novadu vadības un izglītības pārvaldes bija apmierinātas,» apgalvo Edgars.
Salīdzinot iepriekšējā gada un šī gada augusta datus, abonentu pieaugums ir trīskāršojies. Edgars skaidro, ka tie nāk pa dažādiem ceļiem – pašvaldība (visas skolas), atsevišķa skola, individuāli skolotāji, apzinīgi vecāki, dalība akcijās. Pašvaldībām vai, noslēdzot vērienīgus pieslēguma līgumus, Uzdevumi.lv darbinieki vada seminārus, kā lietot iegādāto instrumentu. Par peļņu gan vēl nevarot runāt, jo turpinās ieguldījumu fāze: «šobrīd lielākie izdevumi ir sagatavot visus materiālus. Pagaidām norit izaugsmes fāze, vēl ir jāiegulda.»
Aksioma izaugsmei un attīstībai esot vienkārša. «Visur, kur ir internets, varam būt arī mēs,» nosaka Edgars, turpinot, ka viņa mērķis ir atvieglot dzīvi vecākiem un skolotājiem.