Veidot savus produktus, nevis pārdot tikai pakalpojumus vai strādāt kā apakšuzņēmējam
Tādas ir Rēzeknes biznesa inkubatorā izaugušā uzņēmuma MS-IDI nākotnes ieceres.
Nikolajs Pušņakovs, uzņēmuma līdzdibinātājs un valdes loceklis, par līdzšinējo attīstību saka: «Palēnām augam.» Apgrozījums un komandas lielums vedina domāt, ka attīstība notiek diezgan strauji. Pērn uzņēmuma apgrozījums bija 128,5 tūkst. eiro. Šogad jau būšot gandrīz divreiz lielāks.
Uzņēmums dibināts pirms četriem gadiem. Savulaik, vēl pirms krīzes, Rēzeknē bijusi IT uzņēmuma Exigen Services filiāle. 2007. gadā tā pārtraukusi darbību, un bijušie darbinieki sākuši patstāvīgi strādāt programmēšanas jomā. Sapulcinot vairākus kolēģus kopā, 2010. gadā N. Pušņakovs ar partneri izveidoja uzņēmumu ar nosaukumu MS-IDI, kura atšifrējums latviski būtu – multifunkcionālās sistēmas inovācijas risinājumi internetam. Tagad sauktu citādāk, saka N.Pušņakovs. Vārdam jābūt vienkāršam, lasāmam, skanīgam, viņš uzskata, tāpēc pašlaik esot doma par nosaukuma maiņu.
Plašs spektrs
MS-IDI piedāvā ārpakalpojumus trīs galvenajos virzienos: programmēšana Microsoft .net tehnoloģiju vidē, kur tiek veidotas gan mobilās aplikācijas, gan web sistēmas. Otrs virziens ir mājaslapu izstrāde, un trešais ir mobilo aplikāciju un pakalpojumu izstrāde. Jauna joma uzņēmumam ir finanšu sfēra. Tās esot nevis grāmatvedības, bet gan uzskaites sistēmas. «Veidojam ražošanas optimizācijas produktus, noliktavas produktus, klientu apkalpošanas sistēmas, arī grāmatvedības atskaites. Mēs varam pielāgot produktu, izveidot tiltu starp dažādiem masveida produktiem,» stāsta vadītājs.
Vairums MS-IDI klientu ir ārvalstīs – Lielbritānijā, Vācijā un Zviedrijā. Vietējo klientu esot vien ap 10%. Latvijas tirgū MS–IDI kā apakšuzņēmējs sadarbojas ar lieliem IT uzņēmumiem, piemēram, Exigen, Lattelecom. «Vieni paši pagaidām lielus projektus nevaram paņemt, kopā ar citiem gan,» saka uzņēmējs.
Vaicāts, kā tiek atrasti ārvalstu klienti, viņš stāsta, ka ceļi ir dažādi – citus viņi mēģina uzrunāt paši, citi atrod viņus. Domājot par tirgu paplašināšanu, šī gada pavasarī MS-IDI piedalījies lielākajā tehnoloģiju izstādē CEBIT.
Pašu loloti
Uzņēmumā komanda četru gadu laikā izaugusi līdz 26 cilvēkiem. Vairums ir puiši, bet komandā ir arī trīs meitenes. Vidējais vecums – 27 gadi. Programmētāji, dizaineri, biznesa analītiķi un tehniskie analītiķi, kvalitātes procesa darbinieki – uzņēmumā strādā dažādi ar IT jomu saistīti speciālisti.
Liela daļa no MS-IDI komandas ir rēzeknieši vai dzīvo tuvējos novados. Obligāti jau tas neesot, daļa strādā attālināti, tomēr vietas piederībai pat programmēšanā sava loma esot, domā uzņēmējs.
Līdzīgi kā citiem IT jomas uzņēmumiem, arī MS-IDI aktuāls ir jautājums – kā nodrošināt kompāniju ar darbiniekiem. Uzņēmums to risina, cieši sadarbojoties ar Rēzeknes Augstskolu. «Augstskola ir viena no vietām, kur var dabūt resursus, kas ir nedaudz sagatavoti darbam. Pēc skolas jaunieši vēl ir tik svārstīgi, nenobrieduši. Domā, ka atnāks uz darbu, pasēdēs, paspēlēsies internetā un par to vēl maksās algu,» situāciju iezīmē Nikolajs.
Domājot par darbinieku sagatavotību, MS-IDI izveidojis četrus studiju kursus augstskolā: mobilo aplikāciju izstrādi, lielo sistēmu izstrādi, web aplikāciju izstrādi un projektu pārvaldību. Kursus paši arī māca. «Mēģinām pasniegt to informāciju, kas nepieciešama darbā. Pēc tam ņemam studentus praksē,» stāsta N. Pušņakovs.
Viņš uzsver, ka arī pēc augstskolas jaunajam cilvēkam ir jāturpina mācīties. Saviem projektiem viņi spējot darbinieku sagatavot divos vai trīs mēnešos. Ilgāks laiks vajadzīgs, līdz uzņēmuma darbinieks var uz līguma strādāt citam uzņēmumam. Paiet gads, pusotra, līdz cilvēks sasniedz attiecīgo zināšanu un prasmju līmeni.
N. Pušņakovs secinājis, ka svarīgi, lai darbinieki paši izvēlas tehnoloģiju, ar kuru viņi vēlas strādāt. Viens grib strādāt ar mobilajām aplikācijām, cits – ar mājaslapām vai datu bāzēm. «Skatāmies, ko varam piedāvāt tirgū. Ja tādas prasmes tirgū ir vajadzīgas, tad apmācām. Ja ne – mēģinām mazliet koriģēt. Ja patiešām nepatīk joma, kurā mēs piedāvājam specializēties, tad ceļiem jāšķiras,» stāsta uzņēmējs, taču šādu gadījumu esot maz. Kopumā pa šo laiku aizgājuši vien pāris jauniešu. Kā panākt darbinieku noturību? MS-IDI recepte ir diezgan pamatīgas pārrunas, pirms abas puses salīgst.
Programmēt treniņus
Veidot, virzīt un pārdot savus produktus būtu izdevīgāk nekā strādāt kā ārpakalpojumu sniedzējam, uzsver uzņēmējs, taču, lai tādā līmenī darbotos, MS-IDI vēl krietni jāpaaugas. Ideju saviem produktiem esot diezgan daudz. Viņam pašam, piemēram, patiktu veidot produktu, kas automatizētu sporta zāļu vadību, veidotu atskaites klientam, vadītājam, trenerim, lai varētu redzēt, kas un kad apmaksāts, kā iet, kāda ir nodarbību intensitāte, veselības stāvoklis. Tas būtu ļoti integrēts produkts, N.Pušņakovs pasapņo. Viņš pats vada vienu sporta biedrību un šādu produktu izmantotu, bet viņa partneris šaubās par tā noietu.
Cita ideja produktam ir par sistēmu, kas informētu autoremontdarbnīcu klientus. Jau pašlaik ir dažādi produkti, kas atrisina klientu apkalpošanu, bet nav sistēmas, kas parāda procesa virzību. Piemēram, autoservisa klients varētu sekot līdzi procesam un pārliecināties, vai automašīnu varēs izņemt.
N. Pušņakovs plāno, ka nākotnē uzņēmumam varētu būt filiāle Rīgā vai kādā Eiropas valstī, piemēram, Londonā. Sākumā varētu būt pārdošanas cilvēks, pēc tam arī citi speciālisti.
Viņš piekrīt viedoklim, ka Latvijā ir samērā spēcīgi programmētāji. Rēzeknes programmētāji ir strādājuši Amerikas, Vācijas, Krievijas projektiem. Visur atsauksmes ir pozitīvas. MS-IDI strādā pasaules tirgū atklātā konkurencē. Ja konkurences nebūtu, tad nebūtu jādomā par to, kā paaugstināt darbinieku kvalifikāciju. Jo vairāk spēlētāju, jo vairāk nākas domāt par kvalitāti un efektivitāti.
Atbalsts jāpiekoriģē
MS-IDI pašlaik vēl dzīvo biznesa inkubatorā Ideju viesnīca un izmanto visus iespējamos inkubatora pakalpojumus. Kā būtiskāko atbalstu N.Pušņakovs novērtē telpas, kā arī grāmatvedības un sekretāra pakalpojumus.
Viņaprāt, jauniem komersantiem lieti noderētu palīdzība mārketingā – kā pareizi analizēt tirgus, kā izteikt savus piedāvājumus. «Jaunam uzņēmumam atrast pārdošanas speciālistu nav reāli. Mēs paši divus vai trīs gadus mēģinājām pārdot, tagad gadu apmācām cilvēku,» atklāj N.Pušņakovs. Inkubatorā tāds pakalpojums esot, taču atdeve – maza.
Vēl viena stute jaunam biznesam varētu būt nodokļu atlaides par darbinieku, kas nule kā sāk strādāt. «Man atnāk jauns darbinieks pēc augstskolas vai dažs pat pēc vidusskolas. Es viņu gandrīz gadu mācu. Faktiski man gadu ir tikai izdevumi. Vai nevarētu būt tāda politika, lai par jaunu darbinieku būtu mazāki nodokļi?» viņš rosina.