VAS Latvijas Valsts ceļi (LVC) par 242 000 eiro no Somijas uzņēmuma Roadscanners OY iegādājusies jaunu autoceļu apsekošanas ierīci - grunts penetrācijas radaru un lāzerskenēšanas iekārtu, kas ļaus ievērojami labāk novērtēt ceļu stāvokli un būtiski uzlabot projektēšanas kvalitāti, iekārtas prezentācijā sacīja LVC Autoceļu kompetences centra direktors Vladimirs Akimovs.
Grunts penetrācijas radars un 3D lāzerskenēšanas iekārta Road Doctor Survey Van (RDSV) ir kompleksa un modulāra ceļu apsekošanas sistēma, tā patlaban ir viena no modernākajām ceļu apsekošanas sistēmām Eiropā.
Ar iekārtas palīdzību iespējams novērtēt ceļa tehnisko stāvokli - iegūt telpisku ceļa un tam pieguļošās teritorijas attēlu, ceļa seguma ģeometriju, izmērīt rišu dziļumu un konfigurāciju, saņemt informāciju par ceļa segu veidojošo konstruktīvo kārtu biezumu.
Akimovs skaidroja, ka RDSV automašīnas priekšgalā piestiprināts radars, kas var noteikt konstrukcijas slāņa stāvokli līdz viena metra dziļumam, uzreiz aiz šī radara ir vēl viens, kas konstrukcijas slāni izmēra līdz četru metru dziļumam. Automašīnas aizmugurē ir radara antena, kas pie ideāliem grunts apstākļiem var izanalizēt konstrukciju līdz 15 metru dziļumam, ietverot arī ceļa pamatni.
«Radarus var arī nomontēt un pārvietot paralēli ceļam, iegūstot informāciju par grunts stāvokli arī 10-12 metru attālumā uz sāniem no ceļa šķautnes. Iepriekš grunts analīzi varējām veikt, tikai pamatojoties uz ģeoloģisko urbumu datiem, kuri tiek veikti noteiktos posmos, bet tagad RDSV iekārta sniegs nepārtrauktu informāciju, lēnām pārvietojoties pa ceļu,» skaidroja Akimovs.
3D lāzerskenēšanas iekārta sniegs informāciju par virsmas stāvokli ne tikai uz ceļa, bet arī līdz 20 metriem abās pusēs no ceļa, savukārt automašīnā esošās divas videokameras fiksē esošo vizuālo situāciju uz ceļa. Tāpat iekārta var noteikt grants ceļu putekļainības pakāpi, lai noskaidrotu, kad jāveic atputekļošanas pasākumi.
«Kvalitātei ceļu būvē pēdējos gados pievēršam īpašu uzmanību, tāpēc Satiksmes ministrija savulaik piešķīra līdzekļus ceļu laboratorijas attīstībai un Autoceļu kompetences centra izveidei. Uzstājam uz rūpīgām pārbaudēm, tāpēc specifikācijās ļoti precīzi tiek norādītas kvalitātes prasības. Ar jauno iekārtu varēsim prasīt vēl lielāku precizitāti arī no projektētājiem,» uzsvēra satiksmes ministrs Anrijs Matīss (Vienotība).
Satiksmes ministrs arī piebilda, ka iekārta ļaus izvairīties no neparedzētiem darbiem un ietaupīt izmaksas, piemēram, ja noskaidrosies, ka ceļa pamatne ir labā stāvoklī, to nebūs jārok ārā un jābūvē no jauna un būvniekiem atliks atjaunot tikai ceļa seguma virskārtu.
LVC valdes priekšsēdētājs Jānis Lange norādīja, ka radara sniegtā informācija būs noderīga ne tikai ceļu tīkla vai atsevišķu tā posmu stāvokļa novērtēšanai, to paredzēts izmantot kā izejas datus ceļu posmu pārbūves projektiem un nodot projektēšanas firmām līdz ar projektēšanas darba uzdevumiem.
Lange arī piebilda, ka RDSV ir lielākā šī gada LVC investīcija.
Lai gan visu ar iekārtu iegūto informāciju iespējams apskatīt kā atsevišķas komponentes, lielākais pienesums, ko RDSV sniedz ceļu tīkla pārvaldītājam, ir iespēja redzēt un analizēt kopsakarības - to ļauj paveikt datorprogramma Road Doctor, kas ir RDSV kodols, skaidroja Akimovs.
Viņš piebilda, ka programmā Road Doctor var iestrādāt arī LVC iepriekš iegūtos mērījumus, kas ir sakopoti datubāzē.
Tāpat nākotnē iespējams paplašināt RDSV tehnisko kapacitāti - pieslēdzot termokameru, kas ļautu vēl plašāk analizēt ceļu seguma stāvokli, piemēram, identificējot ar aci neredzamās, bet segumā esošās plaisas.