VAS Latvijas Valsts ceļi (LVC) apsaimniekoto stāvlaukumu uzturēšanā paredzēto atkritumu savākšanai vien tiekot tērēti vairāk nekā 400 tūkstoši latu. Kopumā LVC patlaban apsaimnieko 230 stāvlaukumus un to uztrēšana gadā izmaksā vairāk nekā 700 tūkstošus latu.
Stāvlaukumu uzturēšanas izmaksās ir paredzēta sniega tīrīšanu, zāles pļaušana, atkritumu savākšana. Tikai atkritumu savākšanai vien tiekot tērēti vairāk nekā 400 tūkstoši latu, portālam Nozare.lv pastāstīja Satiksmes ministrijas (SM) pārstāvis Aivis Freidenfelds, komentējot kravu pārvadātāju pārmetumus par stāvlaukumu trūkumu.
Vienlaikus SM pārstāvis norāda, ka nepieciešams izveidot tādu stāvlaukumu apsaimniekošanas modeli, kāds tas ir Eiropas valstīs. Tur stāvlaukumus apsaimnieko un uztur privāti uzņēmēji, kuri nodrošina stāvlaukumos nepieciešamo komfortu un servisa līmeni gan kravas automašīnu šoferiem, gan citiem autobraucējiem.
SM un LVC ir uzsākuši sarunas ar pašvaldībām par stāvlaukumu nodošanu tām, lai pašvaldības varētu nodrošināt privātu uzņēmēju piesaisti, kuri stāvlaukumus uzturētu gan kā ceļa infrastruktūras objektus, gan vienlaikus attīstītu savu servisa biznesu.
SM skaidro, ka šodien ir saņēmusi autopārvadātāju uzņēmumu pieteikumu un, tā kā minētais pieteikums ir apjomīgs dokuments uz turpat 20 lappusēm, ministrija sākusi iepazīties ar to un likumā atbilstošā termiņā sniegs atbildi prasības iesniedzējiem.
Gandrīz 40 Latvijas kravu pārvadātāji un to organizācijas iesniegušas prasību SM, pieprasot mēneša laikā atrisināt drošu stāvlaukumu trūkumu pie valsts nozīmes ceļiem, portālu Nozare.lv informēja prasības iesniedzēji.
Pretējā gadījumā kravas pārvadātāji lūgs sākt tiesvedības procesus pret valsti par tīšu bezdarbību un vērsīsies Eiropas institūcijās, lūdzot aktīvi iesaistīties šīs problēmas risināšanā.
Latvijas, tāpat kā citu Eiropas Savienības valstu, auto pārvadātājiem esot jāievēro noteiktas braukšanas un atpūtas prasības. To nosaka Eiropas Savienības politika, kas arī paredz, ka valstij būtu jāparūpējas par drošiem stāvlaukumiem pie maģistrālēm, kuros kravas pārvadātāji var apstāties, nodrošinot direktīvā noteiktās stundas transportlīdzekļa dīkstāvei.
Ja lielākajā daļā valstu kravas pārvadātāji varot droši atpūsties speciālajos stāvlaukumos, tad Latvija ir izņēmums, jo to vienkārši nav. Kravas pārvadātāji, ja tie nevēlas stāvēt ceļu malās, kas ir nedroši un antisanitāri, ir spiesti slēgt papildu līgumus ar degvielas uzpildes staciju operatoriem, lai nodrošinātu savos uzņēmumos nodarbināto kravas automobiļu vadītāju braukšanas un atpūtas laika atbilstību Eiropas regulai.