Latvija ar braukšanu bez OCTA necīnās tik drastiski kā citās valstīs, tomēr neapdrošināto automašīnu īpatsvars ir tuvu pieņemamam līmenim - apmēram 1%, intervijā aģentūras BNS biznesa informācijas portālam Baltic Business Service sacīja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.
«Mēs gan ar neapdrošinātajiem necīnāmies tik drastiski kā citās valstīs. Piemēram, Lielbritānijā, ja uz ceļa tiek konstatēta neapdrošināta automašīna, to vienkārši evakuē līdz tiek noskaidroti visi apstākļi. Mums savukārt šāds autovadītājs samaksā sodu un mierīgi aizbrauc tālāk. Tas nav īsti pareizi, jo tālāk uz šī ceļa var notikt avārija un, tā kā apdrošinātāja seguma šādai mašīnai nav, tad maksās Garantijas fonds un tālāk mēģinās atgūt naudu no šī cilvēka,» sacīja Stengrevics.
Tādējādi LTAB vadītājs pozitīvi novērtēja Latvijā ieviesto soda punktu piemērošanu par braukšanu bez OCTA. «OCTA tirgum ļoti būtiska bija soda punktu ieviešana par piedalīšanos satiksmē bez apdrošināšanas. Agrāk par to tika piemērota tikai soda nauda, ko dažiem varbūt nemaz nebija lielas problēmas samaksāt. Tagad par to tiek piemēroti arī soda punkti, kas jau ir paliekošāka lieta,» teica Stengrevics.
Vienlaikus viņš atzīmēja, ka gadījumā, ja ceļu satiksmes negadījumā nodarīto zaudējumu summa ir limitēta, kaut kādā laika periodā cilvēks to spēj segt, taču, ir iespējami arī negadījumi par patiesi lieliem zaudējumiem, kas var sasniegt pat miljonu, un šādā gadījumā cilvēks zaudējumus nespēj atlīdzināt pat visas dzīves laikā un pārējie autovadītāji ir spiesti maksāt viņa vietā.
Stengrevics arī norādīja, ka neapdrošināto automašīnu īpatsvars Latvijā visu laiku samazinās un pašlaik tas ir tuvu pieņemamam līmenim, proti, 1%.
«Ņemot vērā mūsu valsts liberālo pieeju, tas ir ļoti labs rādītājs. Ir valstis, kur attieksme ir vienkārša –, ja auto ir transportlīdzekļu reģistrā, tad tam ir jābūt arī apdrošinātam, un nevienu neinteresē, vai tas piedalās satiksmē, vai stāv garāžā. Galu galā situācijas var būt dažādas. Piemēram, cilvēks nolemj, ka ziemas laikā ar auto nebrauks un saskaņā ar likumiem tas arī nav jāapdrošina, tomēr viņa sievai paliek slikti un viņa ir jāved uz slimnīcu. Vai šajā brīdī cilvēks domās, ir vai nav auto apdrošināts? Protams, ka nē. Tādēļ drošāk būtu, ja visi ir apdrošināti,» sacīja LTAB vadītājs.
Viņš piebilda - jo vairāk cilvēku iegādājas OCTA apdrošināšanu, jo maksa par šo apdrošināšanas veidu ir mazāka. «Protams, ir arī Garantijas fonds, kas vēršas ar regresa prasībām pret tiem, kuri bija neapdrošināti un nodarīja zaudējumus citiem. Tomēr būsim reālisti – ne visu naudu mēs varam atgūt un samaksā tie, kas apdrošinās godīgi. Tādēļ arī mans sapnis ir, ka apdrošinātos visi," teica Stengrevics.
LTAB nodrošina OCTA apdrošināšanas sekmīgu darbību valstī. OCTA Latvijā tika ieviesta 1997.gadā, lai nodrošinātu ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interešu aizsardzību. Sākotnēji birojs darbojās Finanšu ministrijas pakļautībā, bet kopš 2004.gada tā ir neatkarīga institūcija.