Daudzviet pasaulē jau ilgāku laiku pazīstamais un iecienītais palīgs – logu un flīžu tīrīšanas robots Hobot aizvien pārliecinošāk ienāk arī Latvijā. Tiem, kuri ir ļāvušies ierosinājumam izmēģināt šo moderno tehnoloģiju produktu, vairs nespēj iedomāties, ka varētu atgriezties pie gadsimtiem ierastā logu un flīžu mazgāšanas veida.
Jau diezgan ilgu laiku nevienam vairs izbrīnu nerada tas, ka vasarā pa privātmājas pagalma zālienu, ievērojot noteiktu trajektoriju, bez cilvēka vadības braukā savdabīga iekārta, kas patiesībā ir nekas cits kā datorizēts zāles pļāvējs. Tieši tāpat neviens nebrīnās, ka dzīvoklī grīdas uzkopšanas darbus veic robotizēts putekļusūcējs. Savukārt to saimnieki tajā laikā bauda nesteidzīgu atpūtu ģimenes lokā, lasa grāmatu vai skatās televīziju. Un vienlaikus – viņi sakopj māju, tikai ne vairs ar savām rokām un fizisku piepūli. To dara roboti, kas vēl pirms pārdesmit gadiem labākajā gadījumā bija atrodami tikai zinātniskās fantastikas grāmatās.
Gan mājās, gan uzņēmuma birojā viens no laikietilpīgākajiem un nogurdinošākajiem telpu uzkopšanas darbiem ir logu mazgāšana. Tas vienmēr prasa gan sava veida alpīnisma iemaņas, gan lielu daudzumu papīra dvieļu. Taču gudrākie un zinošākie arī šajā jomā jau atraduši risinājumu – uzņēmuma Hobot ražotos logu mazgāšanas robotus, kas akurāti, rūpīgi un kvalitatīvi notīra jebkura izmēra logu stiklus, flīzes un pat krāsotas sienas – būtībā jebkuras taisnas virsmas.
Uzņēmuma Hobot oficiālā pārstāvja Latvijā SIA LAPTOP pārstāvis Artjoms Sokolovs stāsta, ka Latvijā Hobot ir pieejami aptuveni piecus gadus un patlaban ir pieejami jau piecu dažādu paaudžu modeļi, kas visi ir vienlīdz efektīvi, tiem atšķiroties vienīgi funkciju ziņā.
“Atšķiras ne tikai šo modeļu funkcijas, bet arī konstrukcija. Būtībā ir divas paralēlas Hobot līnijas – kvadrātveida un ovālais. Kurš no tiem ir labāks? To nav iespējams vienkārši definēt, jo patiesībā viss atkarīgs no pircēja vēlmēm un vajadzībām un arī tehnoloģiju dizaina gaumes, kas katram ir sava,” pauž Artjoms Soklovs, piebilstot, ka katram modelim ir konkrēts kods – pieejami, sākot ar vecāko 188. modeli, kam seko 268. modelis, 198. modelis, tad 288. modelis, kā arī jaunākais – 298. modelis, kura galvenā atšķirība no iepriekšējiem “kolēģiem” ir ar speciālo tīrīšanas šķidrumu piepildāma tvertne, kas papildus mitrina tīrāmo virsmu gadījumos, kad, piemēram, jāmazgā logi vai sienas lielā platībā.
Atšķirības tehnikā, ne kvalitātē
Kad klienti apsver Hobot iegādi, nereti viņiem šķiet, ka labākā izvēle ir kantainais, nevis ovālais modelis, jo, tā kā, piemēram, logiem ir taisnstūra forma, tiek uzskatīts, ka kantainie Hobot modeļi labāk notīrīs arī stūrus. Taču patiesībā abu veidu modeļi šo funkciju veic identiski kvalitatīvi (šis nenorāda uz “problēmu”, bet akcentē, ka abi darbu dara vienlīdz labi).
Viena no būtiskākajām ovālo un kantaino modeļu atšķirībām darba procesā ir tā, ka kantainajiem visos četros stūros ir iebūvēti lāzera sensori, kas ļauj robotam fiksēt brīdi, kad tas, piemēram, nedaudz pārslīdējis pāri loga malai, kuru nefiksē rāmis, vai sienas malai – izvirzoties ārpus tīrāmas virsmas, tas momentā sāk virzīties uz pretējo pusi, turpinot veikt darba ciklu tieši tāpat, it kā tas atdurtos pret loga rāmi, ja tāds būtu. Arī ovālie modeļi ir aprīkoti ar sensoru – šajā gadījumā tas ir vakuuma sensors, kas veic šo pašu funkciju. Tas gan nenotiek tikpat efektīvi kā lāzera sensoru gadījumā, taču efekts ir tieši tāds pats – tas neļauj robotam nokrist no tīrāmas virsmas, kurai nav rāmju, un turpināt darba ciklu.
Otra atšķirība starp kantainajiem un ovālajiem modeļiem ir kustības trajektorija. Kantainais robots var kustēties visdažādākajos virzienos –pildot pilno ciklu, tas pārvietojas pa virsmu, sākotnēji veicot horizontālus gājienus, pēc kuru pabeigšanas veic vertikālus gājienus pār tīrāmo virsmu, tādējādi noslaukot to pilnībā. Savukārt ovālais robots vienmēr kustas tikai no augšas uz leju un atpakaļ. Šo modeļu kustības trajektorija ir virzienā no tīrāmās virsmas augšas uz leju, griežot pēc kārtas vienu no diskiem. Šī atšķirība ir saistīta arī ar abu veidu robotu tīrīšanas procesa niansi. Kantainie modeļi virsmu tīra, lēzeni slīdot, savukārt ovālajiem modeļiem ir divi rotējoši diski, kas vienlaikus gan nomazgā, gan arī nopulē tīrāmo virsmu.
Kopīgais visiem modeļiem ir tas, ka pie virsmas roboti turas ar piesūkšanās principu – kad robots tiek pielikts pie tīrāmās virsmas, jānospiež starta poga, kas iedarbina vakuuma mehānismu, un tas attiecīgi arī nodrošina robota turēšanos pie loga stikla vai sienas.
Vadīšana ar pulti vai aplikāciju
Būtiski, ka Hobot darbināšanai nepieciešams to pieslēgt ar vadu pie elektroenerģijas avota, respektīvi, tos nav paredzēts darbināt ar akumulatoriem. Taču tam ir loģiski argumenti.
“Katrā robotā ir iebūvēts akumulators, taču tā darbības laiks ir 20–25 minūtes. Bet tam ir likumsakarīgs iemesls – kad robots darbojas, cilvēkam nav jāstāv tam blakus, tāpēc, nododoties kādai citai nodarbei, varam aizmirst par mūsu tehnisko palīgu. Loģiski – ja baterija beidzas, apstājas arī vakuumsūknis un robots var nokrist zemē. Akumulatoram šajā gadījumā ir drošības funkcija gadījumam, ja pēkšņi notiek elektroapgādes pārtraukums. Tad uzreiz ieslēdzas baterija un robots turpina darboties, turoties pie virsmas, vienlaikus brīdinot par strāvas pārtrūkumu,” skaidro Artjoms Sokolovs.
Robotiem ir vēl viena drošības funkcija – speciāla aukla, ar kuru robotu pirms darba uzsākšanas var piestiprināt pie aizkaru stangas vai cita elementa, kas arī attiecīgi neļauj robotam nokrist, ja kādu iemeslu dēļ apstājas motors, piemēram, pārtrūkstot strāvas piegādei vai arī izlādējoties akumulatoram.
Arī komandu ievadīšana robotam ir iespējama vairākos veidos atkarībā no modeļa koda. Lielākai daļai no tiem komandas tiek dotas ar pults vai speciālas aplikācijas palīdzību, bet pašam jaunākajam modelim ir iespēja elementārākās komandas dot arī ar pogu uz paša robota.
“Lai gan pircēji sākotnēji uzsver, ka aplikāciju neizmantos, bet lietos it kā vienkāršāko pulti, tomēr mūsu pieredze rāda, ka jau pēc pirmās izmēģināšanas reizes tomēr izvēlas tieši aplikāciju, jo tai ir virkne priekšrocību. Lai dotu komandas ar pulti, tā ir jānomērķē tieši uz robotu. Savukārt ar aplikāciju komandas var dot pat no citas telpas vai pagalma, jo komunikāciju nodrošina bluetooth bezvadu sakaru tīkls. Turklāt – kad robots būs notīrījis konkrēto virsmu, aplikācijā par to tiek saņemta ziņa, un saimnieks var uzreiz doties pārlikt robotu uz nākamo tīrāmo virsmu, kas noteikti ietaupa kopējo tīrīšanas darbu laiku,” akcentē eksperts.
Artjoms Sokolovs norāda, ka tīrīšanai ir paredzēts trīs veidu speciālu mikrošķiedras auduma lupatiņas. Ovālajiem tās ir divas apaļas lupatiņas uz rotējošajiem diskiem, savukārt kantainajiem – attiecīgi taisnstūra drāniņas. Vienlaikus kantainajiem modeļiem ir divu veidu drānas – dzeltenās mazgāšanai ar speciālo šķidrumu, kā arī zilas – sausajam tīrīšanas režīmam.
“Zilo lupatiņu mikrošķiedra ir biezāka, kas tai attiecīgi ļauj satvert un noslaucīt no tīrāmās virsmas putekļus, smiltis, ziedputekšņus, un ar tām ir paredzēta virsmas apstrāde pirms mazgāšanas ar ķīmiju. Ar zilo lupatiņu robots virsmu notīra no lielākiem putekļiem un citiem netīrumiem, lai pēc tam virsmu varētu mazgāt. Turklāt zilās lupatiņas var izmantot arī kā pamata tīrīšanas līdzekli, ja virsmas tiek tīrītas regulāri, piemēram, ik pa trim četrām nedēļām – tad nevajag vēl logu mazgāt,” viņš skaidro.
Nekādu ūdeni!
Uzņēmuma pārstāvis īpaši uzsver – Hobot mazgāšanas procesā netiek izmantots ūdens. Tīrīšanas lupatiņas ir nedaudz jāsamitrina ar speciālo tīrīšanas līdzekli, to izsmidzinot piecos līdz astoņos punktos uz drānas. Attiecīgi pēc tam robots ir gatavs veikt savus pienākumus.
Svarīgi atcerēties – ja tīrāmā lupatiņa būs pārāk mitra, robots nespēs noturēties noteiktajā trajektorijā un līdz ar to virsmu nenotīrīs nepieciešamajā kvalitātē. Tāpēc ir būtiski sekot, lai lupatiņas (kuras, starp citu, ir daudzkārt lietojamas) pēc izmazgāšanas būtu izžuvušas pirms piestiprināšanas robota darba virsmai.
“Arī pārāk liels karstums un tieši saules stari nebūs labākais laiks darbam. Ja ārā līst, labāk nogaidīt, līdz lietus mitējies. Arī karstā un saulainā pusē logus labāk nemazgāt, bet sagaidīt ēnu vai nedaudz mākoņainu laiku, jo saule un karstums veicina uz lupatiņas izsmidzinātā mazgāšanas šķidruma straujāku iztvaikošanu, tāpēc jums nāksies to atkal apslacīt ar mazgājamo līdzekli,” stāsta Artjoms Sokolovs, piebilstot, ka varbūt tas šķiet ļoti komplicēti, tomēr, šīs visas nianses ievērojot, logu mazgāšana kļūs par pavisam patīkamu nodarbi.
Dārgi vai lēti?
Kā uz to skatāsJautāts par robotu cenām, Artjoms Sokolovs norāda, ka attiecībā uz Hobot tās ir ļoti relatīvi vērtējamas.
“Ja skatāmies tikai uz cenu – tā nav gluži pārdesmit eiro. Populārākais ovālā modeļa robots maksā 290 eiro. Tam klāt jāpieskaita 30 eiro par 13 lupatiņu komplektiem – papildu drānu komplektus iegādāties nav obligāta nepieciešamība, bet tas ir vairāk lietotāja ērtībai gadījumā, ja vienā reizē tīrāmo virsmu daudzums ir liels. Jaunākajam kantainā tipa Hobot 298 cena ir 400 eiro. Un tomēr – ja parēķinām, cik laika, piepūles un arī naudas mums prasa logu mazgāšana ar rokām, skaidrs, ka šī cena ir pat diezgan patīkami pieņemama,” viņš norāda un piebilst – logu mazgāšanas pakalpojums uzņēmumam nereti maksā ap 200 eiro – tas nozīmē, ka faktiski pat paša dārgākā Hobot modeļa iegāde uzņēmumam atmaksājas jau ar otro mazgāšanas reizi.
“Mūsu robotu pircēji patiešām ir gan privātpersonas, gan uzņēmumi. Katrs izvērtē savas vajadzības, mazgājamo platību apjomu un pēc konsultācijām ar mums izvēlas kādu no gana plašā modeļu klāsta,” uzsver Artjoms Sokolovs, piebilstot, ka uzņēmums nodrošina ikvienam robotam garantijas laiku, kā arī nepieciešamības gadījumā garantijas un arī pēcgarantijas remontu un apkopi.
Plašāk par logu mazgāšanas robotiem Hobot, to funkcijām, modeļiem un iegādi iespējams uzzināt uzņēmuma interneta vietnē www.roboshop.lv, kā arī uzņēmuma veikalā Rīgā, Aleksandra Čaka ielā 143.