Vērā ņemamu panākumu Ķīnas kravu piesaistē aizvien nav; kaimiņi soli priekšā , ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Tas, vai Kazahstāna galu galā izlems plašāk sadarboties (tostarp potenciālo Ķīnas kravu nosūtīšanā) ar Latviju vai Lietuvu, taps skaidrs jau tuvāko mēnešu laikā, taču Latvijai jānāk klajā ar pievilcīgāku piedāvājumu nekā lietuviešiem, tā var secināt no publiski pieejamās informācijas un nozares spēlētāju teiktā. DB jau vairākkārt rakstījis, ka kazahus interesē skaidri, ekonomiski izdevīgi spēles noteikumi (tostarp dzelzceļa, ostu un termināļu tarifi) ilgtermiņā.
Viss kārtībā
DB jau rakstījis (2013.12.16.), ka Latvijas loģistikas koridora koordinatora lomu uzņēmās Latvijas dzelzceļa (LDz) koncernā ietilpstošā SIA LDz Cargo loģistika. Faktiski jau tā gada maijā Ministru kabinets bija uzlicis kompānijai šo pienākumu pēc tam, kad Satiksmes ministrija (tostarp atsevišķu nozares spēlētāju iebildumu dēļ) atteicās virzīt tālāk vienotā loģistikas koordinatora valsts a/s Gateway Latvia veidošanu. Līdz 2014. gada februārim vienotam Latvijas piedāvājumam saistībā ar Ķīnas kravu pārvadājumiem uz Eiropu caur Latviju ir jābūt gatavam, tolaik apņēmās LDz prezidents Uģis Magonis. Sarunas ar ķīniešiem notiek, uz DB jautājumu, kas pa šo laiku ir paveikts, atbild LDz preses sekretārs Māris Ozols. Pēc viņa teiktā, kravu pārvadājumu ilgumam pagaidām gan neesot izšķirošās nozīmes, tādēļ tiekot izmantoti daudzkārt lētākie jūras pārvadājumi. Savukārt sadarbība ar kazahiem esot sekmīga (4 līdz 6% no LDz kravu pārvadājumiem), un pēdējā laikā kritums saistāms drīzāk ar situāciju pašas Kazahstānas tranzītbiznesā. Tai pašā laikā labi funkcionējot konteinervilciens Baltika–Tranzit. Jautājums drīzāk esot jāuzdod Latvijas ostām, jo LDz daudzkārt norādījis, ka sadarbības garants lielā mērā ir citu valstu veidoti termināļi mūsu ostās.
Atsevišķi Latvijas nozares eksperti spriež, ka Lietuva tomēr ir soli priekšā Latvijai sadarbības veidošanā ar Kazahstānu. Latvijas priekšrocība salīdzinājumā ar Lietuvu gan ir labākas politiskās attiecības ar Krieviju, ko jebkurā gadījumā nāktos šķērsot, veicot kravu pārvadājumus no Ķīnas vai Vidusāzijas.
Visu rakstu Loģistikas koridora koordinācija aizvien klibo lasiet 9. aprīļa laikrakstā Dienas Bizness.