Transports un loģistika

Lietuvas uzņēmēju konfederācijas vadītājs: Latvijas reputācija korupcijas jomā apdraud Rail Baltic projektu

LETA,21.07.2016

Jaunākais izdevums

Lietuvas uzņēmējdarbības konfederācijas prezidents Valds Sutkus izteicis bažas par ātrgaitas dzelzceļa līnijas projekta Rail Baltic caurskatāmību, ņemot vērā ziņas par augsta līmeņa korupcijas gadījumiem Latvijā. Viņš paudis viedokli, ka projekta centrālajam koordinatoram RB Rail «varētu uzticēt tikai stratēģiskās funkcijas, nevis paša projekta īstenošanu».

Komentārā, kuru publicējis portāls Delfi.lt, Sutkus uzsver, ka šis projekts, kas savienos trīs Baltijas valstis ar Rietumeiropu, nebūtu iespējams bez Eiropas Savienības (ES) fondu līdzekļiem. Viņš atgādina, ka projekta kopējā summa saskaņā ar dažādām aplēsēm varētu sasniegt četrus līdz piecus miljardus eiro.

«Taču, lūdzot piešķirt līdz 85% no projekta īstenošanai nepieciešamajiem līdzekļiem, mums skaidri jāapzinās, ka šo līdzekļu izmantojuma caurskatāmībai tiks pievērsta nepieredzēti liela uzmanība. Procedūru pārkāpumi vai pat mazākā ēna var pamudināt ES institūcijas novirzīt līdzekļus tām valstīm, kurām jau ir pieredze šādu projektu īstenošanā un kuras neraisa aizdomas attiecībā uz projektu caurskatāmību,» raksta Sutkus.

«Tas, ka triju Baltijas valstu kopuzņēmums, kurš administrēs Rail Baltica projektu, izveidots Latvijā, kurā korupcijas līmenis ir augstākais kaimiņvalstu vidū, vedina domāt par riskiem un meklēt iespējas tos ierobežot,» spriež Lietuvas uzņēmēju konfederācijas vadītājs. «Vai esam gatavi uzticēt miljardiem eiro kaimiņvalstij, kuras nacionālās dzelzceļa kompānijas vadītājs tiek turēts aizdomās par kukuļņemšanu un kurai kritiku par naudas atmazgāšanu un korupciju nežēlo arī starptautiskās organizācijas?»

Latvijas vārds starptautiskos korupcijas skandālos cilāts ne vienreiz vien, viņš raksta, pieminot gan VAS Latvijas Dzelzceļš (LDz) bijušo vadītāju Uģi Magoni, gan Latvijai adresēto kritiku par plaša mēroga naudas atmazgāšanu ar Latvijā darbojošos banku palīdzību.

«Problēmas vēl vairāk saasina nepietiekami stingrā likumdošana korupcijas apkarošanas jomā un nebeidzamie skandāli ap Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju (KNAB), kura darbību paralizējušas iekšējās intrigas,» norāda Sutkus.

«Lai gan pēdējā laikā pieņemti stingrāki likumi, tomēr trūkst gribas tos īstenot un noteikt sankcijas. Pie tādiem atzinumiem nonākuši starptautiskie eksperti,» viņš klāsta, pieminēdams, ka pērn Transparency International korupcijas uztveres indeksa ziņā Latvija palikusi aiz Lietuvas un Igaunijas un progress valstī neesot vērojams, jo korupcijas apkarošanas institūcijas aizņemtas ar jau minētajām intrigām.

Lietuvas uzņēmēju konfederācijas vadītājs atsaucies arī uz starptautiskās asociācijas TRACE International ekspertu un ASV analītiskā centra Rand Corporation korupcijas vērtējuma indeksu, kas, pēc viņa vārdiem, liecina, ka augstākais korupcijas līmenis Baltijas valstīs ir Latvijā, savukārt Lietuvas ierēdņi ņem vismazāk kukuļu.

«Interesanti, ka Lietuvā, Latvijā un Igaunijā aptaujātie uzņēmēji atšķirīgi vērtē savu pieredzi šajā jomā,» raksta Sutkus. «Mūsu valstī un Igaunijā uzņēmēji lielākoties tikai noskārš, ka konkurenti uzvar konkursos un iegūst līgumus ar koruptīvu mehānismu palīdzību, bet tiešā veidā ar šādu situāciju saskaras reti, toties Latvijā daudz vairāk uzņēmēju atzīst, ka ar korupciju saskārušies tiešā veidā.»

Šaubas par RB Rail AS gatavību caurskatāmi pārvaldīt projekta līdzekļus raisa arī tas, ka līdz 2020.gadam Latvija plānojusi Rail Baltica projekta darbus tikai ap Rīgu un atzarā līdz lidostai, kamēr Lietuva jau izbūvējusi Eiropas platuma sliežu ceļu no Polijas robežas līdz Kauņai un sākusi projektus no Kauņas Latvijas virzienā, viņš uzskata.

«Tāda attieksme pret Rail Baltica projekta īstenošanu un Latvijas reputācija korupcijas kontekstā raisa bažas par Rail Baltica līdzekļu izmantojuma caurskatāmību iepirkumu konkursu izsludināšanā un būvuzņēmēju izvēlē, un tas var dot triecienu šim projektam ne tikai Latvijā, bet arī Lietuvā,» izteicies Lietuvas uzņēmēju konfederācijas vadītājs.

Baltijas valstu kopīgā auditoru darba grupa, kurā pārstāvēta arī Valsts kontrole un Atklāto iepirkumu dienests, par vienu no galvenajiem Rail Baltic projekta riska faktoriem uzskata kopuzņēmumu RB Rail, viņš norāda, secinot, ka «šādos apstākļos Lietuvai jācenšas panākt, lai starptautiskie projekta iepirkumu konkursi tiktu rīkoti nevis ar kopuzņēmuma starpniecību, bet katrā valstī atsevišķi».

Pēc Sutkus vārdiem, Lietuva jau pierādījusi, ka tai ir pieredze caurskatāmā un atbildīgā šāda līmeņa projektu īstenošanā, savukārt Latvijai šādas pieredzes trūkst.

Rail Baltica 1 projekta posmu no Lietuvas un Polijas robežas līdz Kauņai sekmīgi īstenoja Lietuvas uzņēmumi, būvdarbu konkursus rīkoja Lietuvos geležinkeliai, projekts tika sadalīts daļās un tā īstenošanā pēc vairākiem konkursiem kopumā iesaistījās 35 Lietuvas uzņēmumi, nodarbinot tūkstošiem darbinieku, viņš raksta.

«Krietni ieilgušās sarunas par triju valstu kopuzņēmuma RB Rail pārvaldes struktūru izveidi un atklāto iepirkumu procedūru saskaņošanu liek domāt, ka šajā latviešu vadītājā uzņēmumā ir pārāk daudz interešu konfliktu un tam varētu uzticēt tikai stratēģiskās funkcijas, nevis paša projekta īstenošanu. Atstājot konkursu rīkošanu un līgumu parakstīšanas tiesības tikai vienas valsts uzņēmuma rokās, pieaugtu tendenciozu iepirkumu risks, bet Lietuvas uzņēmējiem no starptautisko pasūtījumu miljardiem, iespējams, paliktu pāri tikai druskas,» spriež Sutkus.

«Īstenojot lielāko infrastruktūras projektu neatkarīgās Lietuvas vēsturē, mums jābūt stāvokļa saimniekiem un jāliek lietā sava pieredze un zināšanas, lai šis projekts tiktu īstenots caurskatāmi un atbildīgi un labumu no tā sajustu mūsu uzņēmēji un sabiedrība,» viņš secina.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būve

Lietuvā korupcijas lietā aizturēts arī būvuzņēmuma Kauno tiltai vadītājs

LETA--BNS,03.06.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvā augsta līmeņa korupcijas lietā otrdien aizturēts arī ceļu un tiltu būves uzņēmuma "Kauno tiltai" valdes priekšsēdētājs un ģenerāldirektors Alds Rusevičs.

To trešdien ziņu aģentūrai BNS apstiprināja Lietuvas Ģenerālprokuratūras preses sekretāre Elena Martinoniene.

Īpašās izmeklēšanas dienesta pārstāve sabiedrisko sakaru jautājumos Renata Ķebliene aģentūrai BNS apstiprināja, ka Rusevičs ir viens no aizdomās turētajiem lietā, tomēr atteicās sniegt konkrētāku informāciju, par ko viņš tiek turēts aizdomās.

"Kauno tiltai" pārstāve sakariem ar presi Ģiedre Samuļonīte-Lekavičiene sacīja, ka nevarot pateikt, kur atrodas Rusevičs.

"Pašlaik man nav informācijas par to, kur ir mūsu vadītājs, es nevaru to pateikt," viņa sacīja aģentūrai BNS.

"Kauno tiltai" pārstāve arī teica, ka otrdien Rusevičs bijis darbā un piedalījies kratīšanā, kas veikta uzņēmumā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja vairākums akcionāru neuzticas projektu Rail Baltica īstenojošā Baltijas valstu kopuzņēmuma RB Rail vadītājai Baibai Rubesai, viņai būtu jāatkāpjas no amata, paziņojis Lietuvas satiksmes ministrs Roks Masjulis dienu pirms RB Rail padomes sēdes, kurā tiks lemts par to, vai Rubesa var palikt amatā.

«Neprognozēju, kāds būs lēmums. Es ne īpaši gribu iejaukties uzraudzības padomes darbā, jo [padomē] ir profesionāļi. Sniegšu tikai vispārīgu komentāru - korporatīvās pārvaldības princips paredz, ka vadītājam ir jāuzticas. Šajā gadījumā no trim akcionāriem divi ir izteikuši neuzticību, bet vadītājs turpina strādāt. Es to uzskatu par neatbilstību korporatīvās pārvaldības principiem,» ziņu aģentūrai BNS teica Masjulis.

Tomēr viņš uzsvēra, ka projekts un tā veiksmīga īstenošana ir svarīgāka par vadītāju, un darbam ir jāturpinās.

«Ir patiešām svarīgi netērēt nevienu dienu, nestrādājot un strīdoties. Darbam jāturpinās. Ko gan lai dara, ja vadītāja ir ieķērusies krēslā,» sacīja Lietuvas satiksmes ministrs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Lietuva parakstījusi vienošanos par Rail Baltica projekta finansēšanas un izpildes modeli

Žanete Hāka,08.10.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas valsts dzelzceļa kompānija Lietuvos geležinkeliai parakstījusi līgumu par Rail Baltic/Rail Baltica projekta finansēšanas un izpildes modeli (Agreement on the Contracting Scheme for the Rail Baltic/Rail Baltica), informē Baltijas valstu kopuzņēmuma AS RB Rail pārstāve Ilze Rassa.

Līdz ar to visas deviņas līgumslēdzējas puses – RB Rail, Igaunijas Republikas Ekonomikas un komunikāciju lietu ministrija, Latvijas Republikas Satiksmes ministrija, Lietuvas Republikas Transporta un komunikācijas ministrija, Rail Baltic Estonia OU, Igaunijas Tehniskais regulators, Eiropas Dzelzceļa līnijas, Rail Baltica Statyba UAB, Lietuvos Geležinkeliai AB – ir parakstījušas dokumentu, noslēdzot formālo līguma apstiprināšanas procesu.

Līdz ar līguma parakstīšanu, RB Rail AS valde uzsāk darbu pie nepieciešamo mehānismu izstrādes, lai ieviestu līgumā noteiktos principus. Tas ir īpaši būtiski, lai varētu iekļauties projektā noteiktajā īstermiņa un vidēja termiņa laika grafikā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien, 24.aprīlī sākas Rail Baltica projektam veltīts divu dienu starptautisks pasākums Rail Baltica Global Forum 2017 - Building A New Economic Corridor, kura laikā skatīs Rail Baltica ekonomisko potenciālu, iepirkumu politiku un organizāciju.

Forumu organizē RB Rail AS, trīs Baltijas valstu kopuzņēmums, ar trīs projekta nacionālo ieviesējorganizāciju – Rail Baltic Estonia, Eiropas Dzelzceļa līnijas un Rail Baltica statyba atbalstu.

Abu dienu pasākumu norisi ikvienam interesentam iespēja vērot tiešsaistē interneta vietnē railbaltica.org/forum.

Pirmā pasākuma diena veltīta diskusijām par Rail Baltica infrastruktūras potenciālo iespēju kļūt par katalizatoru jauna ekonomiskā koridora izveidē. Pasākuma laikā pirmo reizi prezentēs Rail Baltica Globālā projekta izmaksu un ieguvumu analīzi. Turklāt pasākumā runās par biznesa un pasažieru interesi ne tikai par Rail Baltica projektu, bet arī par citiem līdzīgiem šāda līmeņa projektiem Eiropā. Pasākumā piedalīsies augsta līmeņa amatpersonas un viedokļu līderi no Igaunijas, Latvijas, Lietuvas, Polijas, Somijas, ES Komisijas un Parlamenta. Foruma otrā diena jeb Projekta piegādātāju diena, 25. aprīlis, būs īpaši veltīts projekta iepirkumu tēmai, un tajā piedalīsies turpat 200 uzņēmumi no 18 pasaules valstīm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Karjera

Edvīns Bērziņš iecelts par RB Rail AS padomes priekšsēdētāju

Lelde Petrāne,23.01.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par dzelzceļa līnijas Rail Baltic/Rail Baltica projekta koordinatora, Baltijas valstu kopuzņēmuma RB Rail AS jauno padomes priekšsēdētāju iecelts Latvijas pārstāvis, VAS Latvijas Dzelzceļš valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš, kurš šajā amatā nomaina Lietuvas valsts pārstāvi, UAB Rail Baltica statyba direktoru Daiņu Budri (Dainius Budrys).

E. Bērziņš informē, ka patlaban padomes galvenais uzdevums ir «kvalificētas un profesionālas RB Rail AS valdes četru valdes locekļu sastāvā izveide, nodrošinot efektīvu, pilnvērtīgu tehnisko, finanšu un operatīvo jautājumu vadību. Tāpat būtiski ir koordinēt un saskaņot darbības visās trijās Baltijas valstīs projekta Rail Baltic/Rail Baltica sekmīgai īstenošanai».

2017. gadā par padomes priekšsēdētāja vietniekiem ir kļuvuši Igaunijas valsts pārstāvis, OU Rail Baltic Estonia padomes loceklis Anti Mopels (Anti Moppel) un Lietuvas valsts pārstāvis, UAB Rail Baltica statyba valdes loceklis Danieļus Dolgihs (Danielius Dolgich). Pārējie RB Rail AS padomes locekļi ir VAS Latvijas dzelzceļš juridiskās direktores vietniece administratīvajos jautājumos Vineta Rudzīte no Latvijas, OU Rail Baltic Estonia padomes loceklis Indreks Oravs (Indrek Orav) no Igaunijas un līdzšinējais padomes priekšsēdētājs Daiņus Budris no Lietuvas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Parakstīts otrais Rail Baltic/Rail Baltica projekta CEF līdzfinansējuma līgums

Lelde Petrāne,21.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūra (INEA - Innovation and Networks Executive Agency), triju Baltijas valstu kopuzņēmums RB Rail AS, Igaunijas Republikas Ekonomikas un komunikāciju lietu ministrija, Latvijas Republikas Satiksmes ministrija un Lietuvas Republikas Transporta un komunikācijas ministrija 18. novembrī parakstīja līdzfinansējuma līgumu par kopējo summu 225 milj. eiro, kas paredzēti Rail Baltic/Rail Baltica ātrgaitas dzelzceļa būvniecībai.

Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (Connecting Europe Facility jeb CEF) ieguldījums projektā sasniegs aptuveni 191 milj. eiro, kas ir 85% no visiem attiecināmajiem izdevumiem. Parakstītais līgums papildina Eiropas Savienības līdzfinansējuma līgumu, kas tika parakstīts 2015. gada 23. novembrī.

Igaunijā finansējuma kopējā vērtība ir apmēram 13 milj. eiro (CEF ieguldījums ap 11 milj. eiro).

Lietuvas finansējums sasniedz aptuveni 211,5 milj. eiro (CEF ieguldījums ap 180 milj. eiro).

Latvija piešķirto finansējumu aptuveni 0,6 mij. eiro vērtībā (CEF ieguldījums ap 409 tūkst. eiro) izmantos Rail Baltic/Rail Baltica dzelzceļa infrastruktūras un aeronavigācijas infrastruktūras un pakalpojumu atbilstības novērtējumam saistībā ar Starptautisko lidostu Rīga. Tāpat par atvēlēto naudu plānotajā maršrutā tiks veikti arheoloģiskie pētījumi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Lietuvā un Igaunijā dibinātas RB Rail AS filiāles

Zane Atlāce - Bistere,27.01.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltic/Rail Baltica projekta veiksmīgai īstenošanai tā koordinators, Latvijā reģistrētais trīs Baltijas valstu kopuzņēmums RB Rail AS, dibinājis filiāles Lietuvā un Igaunijā.

2016. gada decembra sākumā Lietuvā un Igaunijā tika reģistrētas kopuzņēmuma RB Rail AS filiāles. Lietuvā 2016. gada 6. decembrī tika reģistrēta filiāle RB Rail AS Lietuvos filialas, bet 2016. gada 14. decembrī Igaunijā oficiāli tika reģistrēta filiāle RB Rail AS Eesti filiaal. Jaunizveidoto filiāļu mērķis ir sekmēt veiksmīgu RB Rail AS darbību Rail Baltic/Rail Baltica projekta ieviešanā.

Filiāles abās valstīs dibinātas saskaņā ar Līgumu par Rail Baltic/Rail Baltica projekta finansēšanas un izpildes modeli, kas definē kopuzņēmuma RB Rail AS un nacionālo ieviesējorganizāciju trīs Baltijas valstīs lomas iepirkumu procesos un kuru visas trīs dalībvalstis parakstīja pagājušā gada oktobrī. Līgums paredz, ka RB Rail AS organizēto iepirkumu līgumi ar pakalpojumu sniedzējiem vai materiālu piegādātājiem, kuriem darbi vai piegādes jāveic Lietuvā vai Igaunijā, ir jāslēdz ar attiecīgo RB Rail AS filiāli, tādejādi nodrošinot PVN priekšnodokļa atgūšanu attiecīgajās valstīs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

29.maijā ielikts pamatakmens Rail Baltica Ülemiste pasažieru terminālim "Linda", kas nodrošinās ērtu tramvaja savienojumu ar Tallinas lidostu, pilsētas centru un ostu. Ülemiste termināla pabeigšana plānota 2028. gadā.

Termināļa būvniecība, kas sākās pagājušajā rudenī, ir sasniegusi pamatakmens ielikšanas posmu. Pasākumu ar savu klātbūtni pagodināja Eiropas Komisijas Mobilitātes un transporta ģenerāldirektorāta (DG MOVE) ģenerāldirektore Magda Kopčinska, Igaunijas klimata ministrs Kristens Mihals, Rail Baltic Estonia vadītājs Anvars Salomets, Rail Baltica kopuzņēmuma RB Rail vadītājs Marko Kivila, Zaha Hadid Architects pārstāvis un termināļa arhitektoniskā risinājuma autors Mičele Salvi, Merko Ehitus Eesti vadītājs Jāns Mē un KMG Infra vadītājs Indreks Pappels.

"Mēs esam sapņojuši par ātru savienojumu ar Eiropu kopš Lennarta Meri laikiem," atzīmēja klimata ministrs Kristens Mihals. "Šis gads ir nozīmīgs Rail Baltica būvniecībā. Papildus Ülemiste termināļa pamatakmens ielikšanai ir sākusies arī pamattrases būvniecība. Līdz šī gada beigām darbi būs uzsākti vienā trešdaļā jeb gandrīz 70 kilometrostrases, un gandrīz pusei, proti, 105 kilometriem būs noslēgti, būvniecības līgumi," viņš izcēla progresu. "Kvalitatīva savienojuma izveide rada daudz darba infrastruktūras sektorā, un, kad tā būs pabeigta, piedāvās būtisku jaunas iespējas Igaunijas cilvēkiem un ekonomikai."

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Papildināta - Rubesa saglabā Baltijas valstu kopuzņēmuma RB Rail vadītājas amatu

LETA,22.03.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dzelzceļa līnijas «Rail Baltica» ieviesēja uzņēmuma «RB Rail» valde un tās priekšsēdētāja Baiba Rubesa turpinās darbu, šodien nolēmusi «RB Rail» padome.

Kā pēc padomes sēdes informēja tās vadītāja Rīa Sillave, padome nolēmusi, ka valde turpinās strādāt esošajā sastāvā, vienlaikus uzdodot uzlabot valdes darbu. To, kā tas tiks īstenots, uzraudzīs padome, apspriežot šo jautājumu turpmākajās sēdēs.

Padome gan esot ņēmusi vērā iepriekš notikušo akcionāru balsojumu par Rubesas atstādināšanu, tomēr šodien atsevišķa lemšana par Rubesas atstādināšanu nav notikusi.

Kā uzsvēra Sillave, ir būtiski ņemt vēra, ka «Rail Baltica» projekts ir nozīmīgs trim Baltijas valstīm. Tāpēc ir svarīgi, lai projekta ieviešana turpinās, un valde ir tā, kurai darbs ir jāturpina, uzlabojot savu sniegumu projekta pārvaldībā un komunikācijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dzelzceļa projekta "Rail Baltica" koordinatora, Baltijas valstu kopuzņēmuma AS "RB Rail" akcionāri - "Rail Baltic Estonia", SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" un "Rail Baltica statyba" - otrdien, 31.janvārī, par Baltijas kopuzņēmuma padomes locekli apstiprināja Arni Kākuli, informē "RB Rail" pārstāvji.

Jauna padomes locekļa iecelšana saistīta ar to, ka bijušais padomes loceklis Anrī Leimanis kļuvis par "RB Rail" valdes locekli. Padomi veido seši tās locekļi - katrs akcionārs izvirza divus no tiem.

Kākulis bijis "AECOM" Eiropas, Tuvo Austrumu, Āfrikas un Indijas reģionu direktors, iepriekš ilgus gadus strādājis kā Baltijas reģiona direktors un piedalījies "Rail Baltica" projekta agrīno posmu izvērtēšanā. Viņa galvenā darbības sfēra ir biznesa sektoru klientu piesaiste sarežģītiem projektiem stratēģiskās plānošanas un projektēšanas vadības jomā.

Kākulis norāda, ka jau kopš 2010.gada vadījis vairākus ar "Rail Baltica" saistītus projektus - tostarp sākotnējo izpēti, kurā secināts, ka "Rail Baltica" ir ne tikai finansiāli izturētspējīgs, bet ir arī Baltijas valstu attīstības stūrakmens, nākotnē nodrošinot mobilitāti, aizsardzību un ekonomisko izaugsmi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS RB Rail akcionāri - Rail Baltic Estonia, SIA Eiropas dzelzceļa līnijas un Rail Baltica Statyba - par RB Rail padomes priekšsēdētāju iecēluši Igaunijas pārstāvi Rīu Sillavi (Riia Sillave), informē projekta Rail Baltica pārstāvji.

Vēl padomē darbosies VAS Latvijas Dzelzceļš valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš, OU Rail Baltic Estonia padomes loceklis Anti Mopels (Anti Moppel), UAB Rail Baltica Statyba izpilddirektors Karolis Sankovskis (Karolis Sankovski), VAS Latvijas Dzelzceļš juridiskās direktores vietniece administratīvajos jautājumos un Prezidentu padomes sekretariāta vadītāja Vineta Rudzīte, OU Rail Baltic Estonia vadītājs Indreks Oravs (Indrek Orav) un UAB Lietuvos geležinkeliai Rail Baltica koordinācijas departamenta direktors Arenijus Jackus (Arenijus Jackus). Igaunijas akcionārs ir nolēmis atsaukt vienu no pārstāvjiem - Indreku Oravu (Indrek Orav) – viņa vietā RB Rail AS Padomē ieceļot Rīu Sillavi. Šādā gadījumā ir jāatsauc viss iepriekšējās Padomes sastāvs un jāieceļ jauns.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Lietuvas valdība piekrīt atvieglināt ārvalstu speciālistu nodarbināšanu; kritiķi raizējas par algu iesaldēšanu

LETA,08.02.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas valdība trešdien piekritusi atvieglināt ārvalstu speciālistu nodarbināšanu noteiktās profesijās, cerot tādējādi uzlabot uzņēmējdarbības vidi un piesaistīt investīcijas, tikmēr daži politiķi brīdinājuši, ka tas varētu pavērt ceļu lētāka darbaspēka ieplūšanai, kas apturētu lietuviešu algu pieaugumu.

Kā ziņu aģentūrai BNS pastāstījis premjerministra Sauļus Skverneļa preses pārstāvis Toms Beržinsks, valdība trešdien izbraukuma sēdē Medininkos apstiprinājusi Ekonomikas ministrijas iesniegto sarakstu, kurā minētas 27 profesijas, kuru Lietuvā trūkst.

Paredzēts, ka šādu profesiju speciālistus no valstīm, kas nepieder pie Eiropas Savienības (ES), Lietuvā būs vieglāk pieņemt darbā, proti, darba devējiem viņiem būs jāmaksā tikai pusotras reizes vairāk par vidējo mēnešalgu, kamēr tādiem speciālistiem, kuru šai sarakstā nav, jāmaksā trīs reizes vairāk par vidējo mēnešalgu - šo drošības sviru mērķis ir novērst algu diskrimināciju un lētāka darbaspēka ievešanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

RB Rail AS izsludina iepirkumu Lietuvā uzceltā Eiropas standarta platuma dzelzceļa posma uzlabošanas iespēju izpētei

Zane Atlāce - Bistere,01.02.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Trīs Baltijas valstu kopuzņēmums RB Rail AS izsludina atklātu iepirkumu par izpētes veikšanu par dzelzceļa līnijas uzlabošanas iespējām posmā Polijas/Lietuvas valstu robeža–Kauņa–RRT Palemona, kuram pieteikumi jāiesniedz līdz 2017. gada 16. Martam, informē uzņēmuma pārstāve Ilze Rassa.

2015. gadā Lietuva pabeidza jauna Eiropas standarta platuma (1435mm) dzelzceļa līnijas posma Polijas/Lietuvas valstu robeža–Kauņa izbūvi.

Šī posma tehniskie parametri būtiski atšķiras no Rail Baltic/Rail Baltica globālajam projektam noteiktajiem tehniskajiem parametriem (jauna Eiropas standarta sliežu platuma ātrgaitas divsliežu elektrificēta dzelzceļa līnija ar plānoto projektēšanas ātrumu 240 km/h, kas aprīkota ar Eiropas dzelzceļa satiksmes vadības sistēmu (ERTMS)), piemēram, šobrīd maksimālais iespējamais ātrums pasažieru pārvadājumiem šajā posmā ir 120 km/h pret nepieciešamajiem 240 km/h, turklāt dzelzceļa līnija ir viensliežu, nevis divsliežu, ar viena līmeņa, nevis divu līmeņu, šķērsojumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai informētu esošos un potenciālos piegādātājus un citus projekta partnerus par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" gaitu un iepirkumu plāniem šim gadam, Baltijas valstu kopuzņēmums AS "RB Rail" 13.aprīlī organizē tiešsaistes semināru, informē "RB Rail" pārstāvji.

Seminārs notiks no plkst.13 līdz 16 projekta oficiālajā mājaslapā "railbaltica.org".

Seminārā piedalīsies eksperti no "RB Rail", kā arī nacionālajiem projekta ieviesējiem - Igaunijas "Rail Baltic Estonia", Latvijas "Eiropas dzelzceļa līnijas" un Lietuvas "LTGI Infra", kas stāstīs par "Rail Baltica" projekta prioritātēm 2022.gadā, iepazīstinās ar iepirkumu plānu šim gadam un stratēģiski nozīmīgākajiem iepirkumiem, kā arī laika plānu. Interesenti varēs uzzināt arī par plānoto iepirkumu procesu, pieeju un prasībām.

Tiešsaistes semināra ievadā Ziemeļjūras-Baltijas TEN-T koridora koordinatore Katrīna Trautmane informēs par Eiropas Savienības (ES) nostāju un sagaidīto no "Rail Baltica" piegādātājiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Izvēlēti juridisko pakalpojumu sniedzēji Rail Baltica būvniecībai

Lelde Petrāne,27.05.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Triju Baltijas valstu kopuzņēmums RB Rail AS konkursā ir izvēlējies piecus juridiskos birojus, kas turpmāk sniegs pakalpojumus Eiropas platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltic/Rail Baltica projektēšanas un būvniecības laikā.

Spraigā konkurencē par pašiem piemērotākajiem ir atzīti juridiskie biroji Eversheds Bitāns, Glimstedt un partneri, Klavins ELLEX, Sorainen un Triniti.

Lēmums slēgt līgumus ar pieciem birojiem tika pieņemts, ņemot vērā plašo jautājumu loku, kuros var būt nepieciešami juridiskie pakalpojumi.

Izvēloties juridisko pakalpojumu sniedzējus, tika ņemts vērā, ka tiem ir jābūt spējīgiem nodrošināt augstas kvalitātes pakalpojumus visās trijās Baltijas valstīs.

Tāpat birojiem nepieciešama pieredze darbā ar Eiropas Savienības un līdzīga satura un apjoma projektiem, kā arī zināšanas, lai veiktu juridiskās ekspertīzes vairākās jomās – komerciālajos un korporatīvajos pakalpojumos un darba tiesībās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Driksnam atkāpjoties no amata, RB Rail AS uzsāks vadītāju atlases procesu

Db.lv,14.02.2023

Pagaidu izpilddirektora pienākumus pildīs valdes loceklis un galvenais iepirkumu direktors Marko Kivila (Marko Kivila).

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rail Baltica kopuzņēmums RB Rail AS plāno uzsākt vadītāju atlases procesu izpilddirektora un valdes priekšsēdētāja amatam, līdzšinējam izpilddirektoram Agnim Driksnam atkāpjoties no amata.

Tuvākajā laikā uzņēmums izsludinās publisku konkursu uz vakanto pozīciju, un tikmēr pagaidu izpilddirektora pienākumus pildīs valdes loceklis un galvenais iepirkumu direktors Marko Kivila (Marko Kivila).

Desmit gadus strādājot Rail Baltica projektā, A. Driksna bijis tieši iesaistīts un atbildīgs par projekta stratēģisko plānošanu un attīstību, t.sk. finansējuma piesaisti, sadarbību ar stratēģiskajiem partneriem un sabiedrības iesaisti, īstenojot Rail Baltica projektu Latvijā.

RB Rail AS izpilddirektora un valdes priekšsēdētāja amatā, ko A. Driksna ieņēma kopš 2019. gada, viņš pārraudzīja Rail Baltica kopuzņēmuma attīstību, paplašinot komandu un piesaistot starptautiska līmeņa dzelzceļa nozares ekspertus, kā arī īstenojot projekta stratēģisko attīstību Baltijas mērogā, tai skaitā nodrošinot būtisku stratēģisku lēmumu pieņemšanu un virzību, kā piemēram, dzelzceļa apakšsistēmu (elektrifikācijas, kontroles, vadības un signalizācijas apakšsistēmas) ieviešana, konsolidēto būvmateriālu iepirkumi, pieteikumi Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF) finansējumam u.c.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija "Rail Baltica" projektu nevar atļauties, tāpēc tas uz gadu jāiesaldē un jāapstādina, lai atrisinātu visus finansiālos jautājumus, intervijā teica zemkopības ministrs Armands Krauze (ZZS).

Viņš atzīmēja, ka "Rail Baltica" projekta plānošana ir nepareiza valstiskā līmenī. Ja kādreiz projekta izmaksas bija plānotas 1,9 miljardu eiro apmērā, tad tagad tās prognozētas aptuveni desmit miljardu eiro apmērā.

"Protams, ir inflācija, bet ir skaidrs, ka nav bijusi laba plānošana un projekta virzība. Es personīgi nesaprotu, kā mēs tagad varētu atbalstīt gandrīz 10 miljardu izdevumus "Rail Baltica". Varbūt daudziem iedzīvotājiem bija sapnis, ka mēs Rīgā iekāpsim vilcienā un izkāpsim Berlīnē, tagad saprotam, ka Rīgā nekāpsim, bet Salaspilī. 10 miljardi eiro! Latvijai nav naudas, un neviens godīgi nevar pateikt, ka mēs vispār nevaram atļauties "Rail Baltica"," uzvēra Krauze.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Rubesa: Vienošanās par Rail Baltica līgumu panākta; šodien Baltijas valstīs to paraksta

LETA,30.09.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vienošanās par dzelzceļa Rail Baltica projekta finansēšanas un izpildes nosacījumu līgumu ir panākta un šodien trijās Baltijas valstu galvaspilsētās tas tiek parakstīts, šodien Saeimas Eiropas lietu komisijas sēdē paziņoja Baltijas valstu kopuzņēmuma AS RB Rail valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa.

Varbūt šķiet, ka šodien ir dramatisks datums, bet es gribētu šo drāmu noņemt, pauda Rubesa, uzsverot, ka vienošanās ir panākta un šodien notiek tehnisks darbs, lai deviņas Baltijas valstu iestādes līgumu fiziski parakstītu.

Viņa atzina, ka vienošanās nenāca viegli, ņemot vērā, katras valsts atšķirīgos likumus un juridiskos procesus. Tā gan neesot tikai Baltijas valstu problēma, tā ir visos Eiropas Savienības starpvalstu projektos.

Rubesa skaidroja, ka atbilstoši līgumam RB Rail būs centrālā pārvaldītāja loma projektā. Uzņēmums vadīs iepirkumos, nodrošinās projekta īstenošanu, kā arī mārketinga un biznesa aktivitātes.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" būvniecība ir sākusies visās trīs Baltijas valstīs, pašreizējo mērķi to uzbūvēt līdz 2026.gadam īstenot vairs nav iespējams, un dzelzceļa līnijas pabeigšana būs jāatliek līdz desmitgades beigām, atzinis uzņēmuma "Rail Baltic Estonia", kas projektu īsteno Igaunijā, valdes priekšsēdētājs Tenu Grinbergs.

Intervijā Igaunijas laikrakstam "Postimees" viņš norādījis, ka tas arī ir pēdējais termiņš, jo līdz 2030.gadam ir jāpabeidz Eiropas Transporta tīkls TEN-T, kura daļa ir "Rail Baltica".

"Līdz šim mūsu mērķis bijis 2026.gads, tas nav iecirsts akmenī Eiropas līmenī. Diemžēl tagad ir skaidrs, ka šis grafiks vairs nav iespējams. No vienas puses, to nevar īstenot tehniski un strukturāli, no otras puses, nav pilnībā nodrošināts projekta finansējums," sacījis Grinbergs.

Pēc viņa teiktā, "Rail Baltica" laika ietvars Igaunijas posmā patlaban atdūries pret diviem lieliem šķēršļiem - plānošana Pērnavas apriņķī un galvenās trases projektēšana. Tā kā Igaunijas Valsts tiesa anulējusi plānojumu Pērnavas apriņķī, Igaunijas Finanšu ministrija gada beigās iecerējusi piedāvāt jaunu plānojumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas valstu kopuzņēmuma «RB Rail» akcionāri - OU «Rail Baltic Estonia», SIA «Eiropas dzelzceļa līnijas» un UAB «Rail Baltica Statyba» - ir apstiprinājuši jauno uzņēmuma padomi, informē Komunikācijas un sadarbības ar valsts iestādēm vadītāja Ilze Rassa.

Viņa norāda, ka Lietuvas akcionārs ir nolēmis atsaukt vienu no tā pārstāvjiem - Steponu Šaltmeri (Steponas Šaltmeris) - unp adomē viņa vietā tiek iecelts Arenijus Jackus. Šādā gadījumā ir jāatsauc viss iepriekšējās padomes sastāvs un jāieceļ jauns.

Jaunajā padomes sastāvā iekļauti sekojoši pārstāvji - Edvīns Bērziņš, VAS «Latvijas Dzelzceļš» valdes priekšsēdētājs, Anti Mopels (Anti Moppel), OU «Rail Baltic Estonia» padomes loceklis, Karolis Sankovskis (Karolis Sankovski), UAB «Rail Baltica Statyba» izpilddirektors, Vineta Rudzīte, VAS «Latvijas Dzelzceļš» juridiskās direktores vietniece administratīvajos jautājumos un Prezidentu padomes sekretariāta vadītāja, Indreks Oravs (Indrek Orav), OU «Rail Baltic Estonia» vadītājs, un Arenijus Jackus (Arenijus Jackus), UAB «Lietuvos geležinkeliai» Rail Baltica koordinācijas departamenta direktors.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rail Baltica būvniecības laikā centrālā autoosta tiks pārcelta uz Torņakalnā izbūvētu multimodālo satiksmes mezglu, kas pēc tam darbosies kā reģionālā autoosta, šodien Pilsētas attīstības komitejā sacīja Pilsētas attīstības departamenta vadītājs Dzintars Balodis.

Viņš pauda, ka pašreiz Rīgas dome sākusi divu projektu realizēšanu, kas ir saistīti ar Rail Baltica dzelzceļa līnijas izbūvi - tā ir Torņakalna multimodālā transporta mezgla izbūve un Centrāltirgus teritorijas pārbūves. Citas projekta piegulošās teritorijas Rīgas dome sāks plānot tad, kad būs skaidras Rail Baltica ietekmētās teritorijas un piedāvātie risinājumi.

Multimodālais transporta mezgls tiks izveidots Torņakalna degradētajā teritorijā starp Vienības gatvi un Dzelzceļa līniju. Tam ir paredzēts Kohēzijas fonda finansējums 7 miljonu eiro apmērā. Šai vietā tiks izveidota jauna reģionālā autoosta, stāvparks, pasažieru apkalpošanas ēka. Pašreiz no pašvaldības tehniskā projekta izstrādei ir piešķirti 290 000 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

#«Tak sen jau visi trīs akcionāri ir vienojušies, ka jebkurš cits būs labāks kā B. Rubesa,» norāda kāds Db.lv avots.

Par to, ko īsti nozīmē Lietuvas un Igaunijas akcionāru Baltijas valstu kopuzņēmumā AS RB Rail izteiktā neuzticība tā izpilddirektorei un valdes priekšsēdētājai Baibai Rubesai Db.lv aptaujāto, tostarp ar projektu saitīto domas dalās. Tāpat arī atšķiras uzrunāto, kuri nevēlējās tikt saukti vārdā, viedokļi, kāds liktenis sagaida kopuzņēmuma vadītāju.

LASI ARĪ: Tviterī nosoda Latvijas pārstāvja atturēšanos balsojumā par Rubesu

Ceturtdien notikušajā RB Rail akcionāru sapulcē Igaunijas un Lietuvas akcionāri nobalsojuši par B. Rubesas atstādināšanu, savukārt Latvijas puses akcionāru pārstāvis, Eiropas dzelzceļa līnijas vadītājs Andris Linužs balsojumā atturējies, vēstīja LETA. «Pamatojums šajā gadījumā bija ļoti plašs. Vēsturisks darbību un dokumentu kopums, ko nevar ietvert vienā vārdā. Tas ir saistīts ar projekta ieviešanas aspektiem. Zīmīgākie ir termiņi,» viņu citēja Lsm.lv. Gala lēmums šajā jautājumā būs jāpieņem, vadoties pēc akcionāru sapulces lemtā. Latvijas puse vēlas saglabāt līdzšinējo RB Rail vadītāju amatā. Satiksmes ministrs Uldis Augulis DB skaidroja, ka uzņēmuma padome B. Rubesas karjeras likteni izlems tuvāko pāris nedēļu laikā. RB Rail akcionāri ir uzņēmumi Lietuvos geležinkeliai (Lietuvas dzelzceļš), Eiropas dzelzceļa līnijas un Rail Baltic Estonia.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

Rail Baltica elektrifikācijas iepirkuma otrajai kārtai kvalificējušās trīs apvienības

Db.lv,04.01.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dzelzceļa projekta "Rail Baltica" enerģijas apgādes apakšsistēmas projektēšanas un būvniecības iepirkuma otrajai kārtai kvalificējušās trīs starptautiskas uzņēmumu apvienības.

Tās ir Spānijas "Cobelec "Rail Baltica"", uzņēmumu apvienība no Latvijas, Francijas un Polijas "Alstom-BMGS-GE-Torpol" un uzņēmumu apvienība no Francijas, Vācijas un Latvijas "STC Baltic Electrification", informē Baltijas valstu kopuzņēmuma AS "RB Rail" pārstāvji.

"Cobelec "Rail Baltica"" sastāvā ir "Cobra Instalaciones y Servicios S.A." and "Elecnor Servicios y Proyectos S.A.U.". "Alstom-BMGS-GE-Torpol" sastāvā ir AS "BMGS", SIA "Bombardier Transportation Baltics", "Alstom Transport S.A.", "GE Energy Power Conversion France SAS" un "Torpol S.A." un "STC Baltic Electrification" sastāvā ir AS "Colas Rail", "Siemens Mobility GmbH", "Siemens Mobility Oy Latvijas filiāle" un "TSO SAS".

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī gada novembrī jaunajā A klases biznesa centrā “Origo One”, ievērojot valstī noteiktās epidemioloģiskās drošības prasības, tika atvērts Rail Baltica Baltijas valstu kopuzņēmuma RB Rail AS galvenais birojs.

Jaunajā birojā paredzētas darba vietas 191 kopuzņēmuma darbiniekam. RB Rail AS ir Rail Baltica projekta centrālais koordinators.

“Esam gandarīti, ka mūsu jaunais sadarbības partneris RB Rail AS ir augstu novērtējis gan “Origo One” stratēģiski ļoti izdevīgo atrašanās vietu, gan arī ēkas augstvērtīgās funkcionālās īpašības, veidojot videi un darbiniekiem draudzīgus un energoefektīvus risinājumus. Īpaša uzmanība projektā veltīta vides pieejamībai, tostarp cilvēkiem ar kustību, redzes, dzirdes traucējumiem, velosipēdistiem, kā arī cilvēkiem, kas pārvietojas ar sabiedrisko transportu, auto vai elektroauto. Esam pārliecināti, ka šī sadarbība dos lielisku iespēju mums kopīgi turpināt veidot Rīgas Dzelzceļa stacijas apkārtni par vienu no modernākajām un dinamiskākajām apkaimēm Rīgā,” komentē “Linstow Baltic” un t/c “Origo” komercdirektore Evija Majevska.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2023. gada 30. jūnijā uzsākts starptautiska iepirkuma par ātrgaitas dzelzceļa elektrifikācijas apakšsistēmas projektēšanu un būvniecību otrais posms.

Nosūtīts uzaicinājums iesniegt sākotnējo piedāvājumu trim iepriekš kvalificētiem kandidātiem - Spānijas “COBELEC Rail Baltica” (Cobra Instalaciones y Servicios S.A. and Elecnor Servicios y Proyectos S.A.U.), uzņēmumu apvienība no Latvijas, Francijas un Polijas “ALSTOM-BMGS-GE-Torpol” (“BMGS” AS, “Bombardier Transportation Baltics” SIA, ALSTOM Transport SA, GE Energy Power Conversion France SAS, TORPOL S.A.) un uzņēmumu apvienība no Francijas, Vācijas un Latvijas “STC Baltic Electrification” (COLAS RAIL AS, Siemens Mobility GmbH, Siemens Mobility Oy Latvijas filiāle, TSO SAS).

“Rail Baltica ātrgaitas dzelzceļa elektrifikācijas iepirkums tika izsludināts 2022. gada vidū un ir uzskatāms par lielāko īstenoto elektrifikācijas projektu Eiropā. Šīs aktivitātes mērķis ir nodrošināt pilnīgu atbilstību drošības un savietojamības prasībām, maksimāli nodrošinot arī ieguvumus vides jomā,” sacīja Aiga Benfelde, RB Rail AS Iepirkumu vadītāja un iepirkuma komisijas priekšsēdētāja.

Komentāri

Pievienot komentāru