#«Tak sen jau visi trīs akcionāri ir vienojušies, ka jebkurš cits būs labāks kā B. Rubesa,» norāda kāds Db.lv avots.
Par to, ko īsti nozīmē Lietuvas un Igaunijas akcionāru Baltijas valstu kopuzņēmumā AS RB Rail izteiktā neuzticība tā izpilddirektorei un valdes priekšsēdētājai Baibai Rubesai Db.lv aptaujāto, tostarp ar projektu saitīto domas dalās. Tāpat arī atšķiras uzrunāto, kuri nevēlējās tikt saukti vārdā, viedokļi, kāds liktenis sagaida kopuzņēmuma vadītāju.
LASI ARĪ: Tviterī nosoda Latvijas pārstāvja atturēšanos balsojumā par Rubesu
Ceturtdien notikušajā RB Rail akcionāru sapulcē Igaunijas un Lietuvas akcionāri nobalsojuši par B. Rubesas atstādināšanu, savukārt Latvijas puses akcionāru pārstāvis, Eiropas dzelzceļa līnijas vadītājs Andris Linužs balsojumā atturējies, vēstīja LETA. «Pamatojums šajā gadījumā bija ļoti plašs. Vēsturisks darbību un dokumentu kopums, ko nevar ietvert vienā vārdā. Tas ir saistīts ar projekta ieviešanas aspektiem. Zīmīgākie ir termiņi,» viņu citēja Lsm.lv. Gala lēmums šajā jautājumā būs jāpieņem, vadoties pēc akcionāru sapulces lemtā. Latvijas puse vēlas saglabāt līdzšinējo RB Rail vadītāju amatā. Satiksmes ministrs Uldis Augulis DB skaidroja, ka uzņēmuma padome B. Rubesas karjeras likteni izlems tuvāko pāris nedēļu laikā. RB Rail akcionāri ir uzņēmumi Lietuvos geležinkeliai (Lietuvas dzelzceļš), Eiropas dzelzceļa līnijas un Rail Baltic Estonia.
«Tak sen jau visi trīs akcionāri ir vienojušies, ka jebkurš cits būs labāks kā B. Rubesa,» norāda kāds Db.lv avots. Pēc viņa teiktā, tādējādi katrai valstij varētu būt brīvākas rokas apgūt savu projekta paketi, nejaucoties viens otra lietās. Latvijas puse gan, visticamāk, neatbalstīs neuzticības izteikšanu B. Rubesai, ministra iepriekš pausto vēlreiz Db.lv apstiprināja viņa padomniecce komunikācijas jautājumos Liene Užule.
Kaimiņvalstu akcionāru lēmums ir publisks kara pieteikums.
«Kaimiņvalstu akcionāru lēmums ir publisks kara pieteikums,» norāda kāds cits avots. Viņu vēlme esot panākt, ka RB Rail vadībā tiek iecelts cilvēks, kas kalpo un klausa viņiem, nevis balstās uz neitrāliem pētījumiem. Piemēram, kaimiņu vēlme ietekmēt ar infrastruktūras pārvaldību saistīto pētījumu, bijusi jūtama jau no pirmās dienas. Tāpat viņiem nepatīkot kopuzņēmuma vadības uzsvars, lai projekts tiktu īstenots, efektīvi pārvaldot resursus. Faktiski jau nevienai pusei īsti nepatīk, ka projekts pēc iespējas tiek ieviests centralizēti, jo katra puse pati grib paturēt kontroli pār naudas plūsmu, pamatojot to ar nacionālajām interesēm. Turklāt nacionālie spēlētāji tādējādi arī vēlas būt droši, ka būs infrastruktūras pārvaldītāji nākotnē. Līdz ar to jebkurš, kas iestājas pret šaurām valstu intresēm projektā, kļūst neērts. Taču B. Rubesas nomaiņas gadījumā lielākais zaudētājs būs tieši Latvija, norāda DB avots, piebilstot, ka ir skaidrs, ka nākamais vadītājs būs no citas valsts, un diezin vai būs iespējams panākt Latvijai taisnīgākus nosacījums projektā nekā līdz šim.
Tāpat ir skaidrs, ka lietuviešu galvenais uzsvars ir uz to, lai viņi iegūtu konkurences priekšrocības kravu pārvadājumos, bet pasažieru pārvadājumi viņus maz interesējot. Mūsu dienvidu kaimiņi faktiski spēlējot krievu ruleti, cerot, ka varēs panākt savu, tostarp attiecībā uz jau iepriekš izbūvēto infrastrukūru no Polijas līdz Kauņai, kas gan neatbilst projekta kritērijiem (vilcienu ātrums, dubults sliežu ceļš utt.). Cīņa gan vēl neesot galā, un, acīmredzot, par šiem jautājumiem tiks runāts publiski, ja reiz kaimiņi to tā izvēlējušies.
Vēl kāds Db.lv avots atzīmēja, ka Latvijai B. Rubesas noņemšana tomēr nav aktuāla, un uzņēmuma vadībai turpmāk vairāk jāpievēršas sadarbībai un dialogam valstu starpā, panākot kompromisu. Par to, ka neviens īsti nevēlas iedzīt projektu strupceļā, liecinot līdz šim parakstītie pušu līgumi valsts līmenī, līdz ar ko atkāpšanās ceļa neesot. Tai pašā laikā ir skaidrs, ka lietuvieši nepavisam nav apmierināti ar to, ka jau uzbūvētais posms būs jālabo.
Informācijai
Lai B. Rubesu atbrīvotu no amata, RB Rail padomes sēdē vismaz četriem padomes locekļiem no sešiem jānobalso par atbrīvošanu, turklāt vismaz vienam jābūt no katras valsts. Latviju tajā kā RB Rail padomes priekšsēdētāja vietnieks pārstāv VAS Latvijas dzelzceļš valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš un VAS Latvijas dzelzceļš juridiskās direktores vietniece administratīvajos jautājumos Vineta Rudzīte. RB Rail padomi vada Rīa Sillave, kas ir arī Rail Baltic Estonia valdes priekšsēdētāja. «Lielākā problēma Rail Baltica pārvaldības modelī ir tas, ka RB Rail akcionāri vienlaikus ir labuma guvēji no paša projekta. Ar to arī skaidrojamas jaudīgas politiskās un ekonomiskās intereses visās trīs valstīs,» ar ko B. Rubesai jātiek galā, savā twitervietnē norādījis Baltijas Korporatīvās pārvaldības institūta vadītājs Andris Grafs. Jau vēstīts, ka Eiropas sliežu platuma (1435 mm) izmaksas patlaban tiek lēstas 5,8 miljardu eiro apmērā.