Liepājas ostas stividorkompānija LSEZ a/s Liepājas osta LM nosūtījusi vēstuli metāllūžņu savākšanas un pārstrādes SIA Tolmets un SIA Eisenberg Scrap, kurā paziņo par pērn noslēgto līgumu darbības pārtraukšanu ar 12.jūliju.
Iemesls līguma laušanai ir a/s Liepājas metalurgs nevēlēšanās atbalstīt metāllūžņu eksportu no Latvijas situācijā, kad uzņēmumam trūkst izejvielu, Db.lv apstiprināja a/s Liepājas osta LM valdes priekšsēdētājs Pēteris Iesalnieks. Viņš norādīja uz milzīgajām investīcijām, kas ieguldītas a/s Liepājas metalurgs, uz uzņēmuma sociālo nozīmīgumu.
SIA Tolmets un SIA Eisenberg Scrap nodarbojas ar metāllūžņu eksportu, un šim nolūkam izmanto Liepājas ostas dziļūdens piestātni, ko apsaimnieko a/s Liepājas osta LM.
SIA Tolmets negrasās atteikties no peļņas ziņā daudz nozīmīgākā eksporta un pārdot lūžņus piespiedu kārtā a/s Liepājas metalurgs, taču citas piestātnes Liepājas ostā nav piemērotas lūžņu pārkraušanai. Tāpēc, visticamāk, uzņēmums izvēlēsies citu ostu eksportam, db.lv. apstprināja SIA Tolmets pārstāvis Jānis Vecbaštiks.
Nākamnedēļ Liepājā ieradīsies arī SIA Eisenberg Scrap vadība, lai runātu ar Liepājas osta LM un Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) vadību, ziņo LETA.
Pērn SIA Tolmets caur Liepājas ostu izveda ap 350 tūkstošiem tonnu kravu. Tāpat uzņēmums nodrošina ar darbavietām ap simts cilvēku. Saskaņā ar Liepājas mēra pausto, viena tonna ienes vienu latu pilsētas budžetā, tātad kopējie zaudējumi Liepājai varētu būt ap pusmiljonu latu.
Liepājas SEZ valdes loceklis Jānis Vilnītis portālam irliepaja.lv sacījis: «No vienas puses tās ir firmu savstarpējas attiecības, kas tām noteikti būtu jārisina. Taču, kas attiecas uz SEZ kompetenci, tad jāteic, Tolmets ir uzņēmums, kurš jau daudzus gadus Liepājā maksā nodokļus, ostas nodevas, ir radījis darbavietas. Savukārt Liepājas ostai LM SEZ ir rezervējusi piestātnes, paļaujoties uz to, ka uzņēmums veicinās ostas attīstību. Mani uztrauc, ka Liepājai zudīs pusmiljons latu vērti ienākumi. Domāju, ka SEZ valdei ir jārunā ar nomnieku, jācenšas izprast, kur ir problēma un vai tā ir risināma. Ja to tiešām atrisināt nevar, tad Tolmetam un Eisenberg Scrap ir jāmēģina piedāvāt citu piestātni ostā.»
DB rakstīja, ka SEB banka piešķīrusi jaunu kredītlīniju 8,5 miljonu eiro apmērā metāllūžņu pārstrādes un vairumtirdzniecības uzņēmumam SIA Tolmets. Kredītlīnija paredzēta, lai atbalstītu uzņēmuma eksporta paplašināšanu. 2011. gadā uzņēmuma eksports bija vairāk nekā 90% produkcijas. Savukārt a/s Liepājas osta LM ir Liepājas ostas lielākā stividorkompānija, kuras kravu apgrozījums pērn bija 1,7 milj. t.