Eiropas Komisija veic priekšdarbus, lai visā Eiropā varētu atļaut izmantot mobilo tālruni lidojumu laikā, liecina Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā sniegtā informācija medijiem.
Eiropas Komisija šodien ieviesusi noteikumus, kā saskaņot nosacījumus Viseiropas mobilo sakaru pakalpojumu nodrošināšanai lidojumu laikā. Tagad darījumu ļaudis un patērētāji lidojumos pa visu Eiropu varēs izmantot mobilos tālruņus: saņemt zvanus, zvanīt paši, kā arī saņemt un rakstīt īsziņas. Tas nozīmē, ka ar tiem 90 % Eiropas aviopasažieru, kuriem, iekāpjot lidmašīnā, ir mobilais tālrunis, varēs sazināties arī lidojuma laikā.
"Lai sniegtu tādus Viseiropas telekomunikāciju pakalpojumus kā mobilie telefonsakari lidojumā, ir vajadzīga vienota regulatīvā struktūra, kas tos nodrošinātu visā Eiropā. Tāpēc šodien Eiropas Komisija ir attiecīgi rīkojusies. Šāda jauna pakalpojuma ieviešanai bija jāpieņem viens regulatīvs lēmums attiecībā uz visu Eiropas gaisa telpu," teica ES komisāre telekomunikāciju jautājumos Vivjena Redinga. "Mēs tagad ceram, ka operatori, nosakot savu piedāvāto pakalpojumu cenas, rīkosies pārskatāmi un novatoriski. Iespēja izmantot mobilo sakaru pakalpojumus ir ļoti saistošs jauns pakalpojums jo īpaši darījumu klases ceļotājiem, kuriem nepieciešamas saziņas iespējas, lai kur tie būtu un lai kur tie dotos. Tomēr, ja telefona rēķins, kuru patērētājs pēc tam saņems, būs šokējoši liels, šis pakalpojums neattīstīsies. Es arī aicinu aviokompānijas un operatorus nodrošināt lidmašīnā tādus apstākļus, lai tie pasažieri, kas vēlēsies izmantot sakaru pakalpojumus lidojuma laikā, netraucētu pārejos pasažierus."
Eiropas Komisijas šodien paziņotie pasākumi saskaņos tehniskās un licencēšanas prasības, lai mobilos tālruņus varētu izmantot lidmašīnās lidojumu laikā. Pasažieru tālruņi būs savienoti ar lidmašīnas mobilo sakaru tīklu, kas savukārt caur satelītu būs saistīts ar zemi. Vienlaikus šī sistēma novērsīs tālruņu tiešu pieslēgšanos mobilo sakaru tīkliem uz zemes. Tādējādi regulēs mobilo tālruņu raidītāju jaudu, lai to izmantošana neietekmētu gaisa kuģa aprīkojuma drošību vai zemes mobilo sakaru tīklu normālu darbību.
Tehniskās prasības drošai mobilo sakaru pakalpojumu izmantošanai lidojumā ir jāsaskaņo, lai visas ES teritorijā varētu atzīt valsts licences, kuras atsevišķām aviokompānijām piešķīrusi tā dalībvalsts, kurā attiecīgā aviokompānija reģistrēta. Piemēram, Francijā vai Spānijā reģistrēts gaisa kuģis varēs nodrošināt mobilo sakaru pakalpojumus gaisa kuģī saviem pasažieriem, arī lidojot virs Vācijas vai Ungārijas, un šajā nolūkā papildu licencēšanas procedūra nebūs jāveic.
Eiropas Komisijas ierosinātie noteikumi par vienu no pirmajiem patiešām visas Eiropas mēroga telekomunikāciju pakalpojumiem, ir atbilde gan uz pieprasījumu aviopasažieru vidū pēc iespējas izmantot mobilos telefonus lidojuma laikā, gan uz gaisa pārvadātāju vēlmi šo pieprasījumu apmierināt. Pēc lidojuma mobilo sakaru pakalpojumu testiem dažās valstīs (jo īpaši Francijā un Austrālijā) virkne telekomunikāciju operatoru un aviokompāniju plāno ieviest šo pakalpojumu jau 2008. gadā, tādējādi nodrošinot saziņas iespējas vienā no nedaudzajām ikdienas situācijām, kurās saziņa līdz šim bija ļoti ierobežota.