Latvijas Gaisa satiksmes (LGS) speciālisti ir uzsākuši lidostas gaismu vadības sistēmas testēšanu un validēšanu (derīguma noteikšanu) lidostā Rīga (projekts Follow-the-green), liecina medijiem sniegtā informācija.
Pēc jaunas gaismu sistēmas uzstādīšanas lidostā Rīga, kas notika šā gada martā, kā arī pēc gaismu automātiskās vadības sistēmas izstrādāšanas lidmašīnu pārvietošanās uz zemes tiks norādīta, vadot manevrēšanas ceļa ugunis.
Pašlaik lidmašīnu apkalpes informāciju par to, kuru maršrutu izvēlēties, saņem ar radioiekārtu palīdzību no dispečeriem. Ieviešot jauno sistēmu, manevrēšanas vadīšanai tiks izmantots ceļu apgaismojums. Katrs posms no manevrēšanas ceļa, kas ir nepieciešams, tiks ieslēgts, kamēr visi pārējie posmi paliks izslēgti.
Šo vadības sistēmu kontrolēs ar datorsistēmu, kas droši un precīzi ne tikai norādīs maršrutus lidmašīnām, bet arī tās vadīs pa lidlauka teritoriju, ņemot vērā citu lidmašīnu pacelšanos un nolaišanos, virszemes transporta pārvietošanos pa lidostu, dažādu negaidītu šķēršļu rašanos, meteoroloģiskos apstākļus un citus faktorus.
Šādas vadības sistēmas ieviešana ļaus uzlabot lidojumu drošību un to efektivitāti, piemēram, maksimāli samazinot pacelšanās intervālus starp lidmašīnām, palielinot lidostas kapacitāti, kā arī nodrošinot degvielas ekonomiju. Dodot lidmašīnu apkalpēm norādes pa radio, tām ir jāapstājas satiksmes krustojumos, bet pēc tam jāiegūst paātrinājums, lai turpinātu ceļu, tādējādi palielinot degvielas patēriņu. Izmantojot uzlabotas inteliģentas vadības procedūras, iespējams panākt netraucētu satiksmes plūsmu, samazinot manevrēšanā pavadīto laiku, kā arī degvielas patēriņu, kas, savukārt, samazinās ietekmi uz vidi, kā arī ietaupīs finansiālos līdzekļus.
Interesanti, ka gaismu vadības pamatsistēmu Norvēģijas koncerns Indra Navia izstrādā, testē un validē Parīzes Šarla de Golla lidostai, kas ir viena no lielākajām Eiropā. Pēc testu sekmīgas pabeigšanas to uz izdevīgiem noteikumiem varēs iegādāties arī Latvijas Gaisa satiksme.
«Sadarbība ir izdevīga gan Šarla de Golla lidostai, gan arī lidostai Rīga. Parīzes galvenajai lidostai, ņemot vērā pacelšanās un nolaišanās intensitāti tajā, būtu grūti šādu vadības sistēmu testēt un validēt savā teritorijā. Savukārt, mēs pēc darba pabeigšanas varēsim iegādāties sistēmu, kas jau atbildīs mūsu lidostas parametriem, tā ietaupot līdzekļus,» uzsver VAS Latvijas Gaisa satiksme valdes priekšsēdētājs Dāvids Tauriņš.
Paredzams, ka Parīzes lidostai paredzētā gaismu vadības sistēmas prototipa radīšana, saskaņošana ar ražotāju, procedūru izstrādāšana, testēšana un validēšana noslēgsies 2016. gadā. Visu šo laiku lidostā Rīga darbosies arī līdzšinējā vadības sistēma, garantējot pilnīgu drošību, lidmašīnām pārvietojoties uz zemes.
LGS ir valsts akciju sabiedrība, kas sniedz aeronavigācijas pakalpojumus Latvijas gaisa telpas lietotājiem.