Jaunākais izdevums

Meklējot līdzekļus ekonomikas lejupslīdes patukšotajam valsts maciņam, ar šā gada sākumu pierobežas iedzīvotājiem tika ierobežotas iespējas piepelnīties uz tā dēvētās legālās kontrabandas rēķina. Tomēr pierobežas iedzīvotāji atraduši veidu, kā apiet aizliegumu, un akcīzes preces no Krievijas turpina ievest caur Igauniju, raksta laikraksts Neatkarīgā.

Finanšu ministrijas iniciatīvas rezultātā, atgriežoties no kaimiņvalstīm Latvijā, bez papildu nodevu maksāšanas akcīzes preces, arī degvielu, var ievest tikai vienu reizi nedēļā. Pierobežas iedzīvotājiem šis rūpals jau ilgu laiku deva iespēju sabalansēt savus ienākumus ar izdevumiem, jo šķērsot robežu un ievest pilnu bāku plus desmit litru kannu ar degvielu varēja katru dienu. Šādi ievesto degvielu bieži pārdeva tālāk, nemaksājot nodokļus, kas arī izraisīja Finanšu ministrijas neapmierinātību, atgādina laikraksts.

Kopš izmaiņām robežšķērsošanas kārtībā pagājuši trīs mēneši, un pierobežas iedzīvotāji jau ir pielāgojušies jaunajai kārtībai – Alūksnes novada iedzīvotāji arī tagad uz Krieviju piepelnīties dodas katru dienu, taču sešas dienas nedēļā no Krievijas viņi atgriežas caur Igauniju. Šāda vizināšanās samazinot potenciālos ieņēmumus vai ekonomiju no Krievijā iegādātās degvielas (Krievijā litrs degvielas maksā 0,5 latus), jo ceļš ir par apmēram 50 kilometriem garāks un ārkārtīgi sliktie ceļi šo maršrutu neļauj veikt ātri.

Taču arī šādas neērtības alūksniešus neatturot. Pie Igaunijas – Krievijas robežkontroles punkta Neatkarīgās aptaujātie šoferi zinājuši stāstīt, ka šo maršrutu izmantojot pat Rēzeknes iedzīvotāji.

To, ka būtiski mainījušies Latvijas iedzīvotāju robežas šķērsošanas paradumi, pamanījuši arī Igaunijas robežsargi. Uz šosejas E77 Igaunijas – Krievijas robežkontroles punkta maiņas vecākais pulkvežleitnants Aivo Pinte Neatkarīgajai pastāstījis, ka, salīdzinot ar pērnā gada pirmajiem trim mēnešiem, no Krievijas iebraucošo Latvijas automašīnu skaits palielinājies par 7643 braucamajiem jeb 42 procentiem. Virsnieks apstiprinājis, ka Krievijā iebrauc no Latvijas puses, bet Latvijā lielais vairums sīko komersantu atgriežas jau caur Igauniju.

Tieši lielo degvielas tvertņu dēļ pierobežas legālo kontrabandistu iecienītākie esot ASV minibusi – ar tiem tukšajos un dubļainajos pierobežas ceļos varot sastapties regulāri, arī ceļmalās esošo māju pagalmos tādi neesot retums.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Radošā kontrabanda

Dienas Bizness,10.05.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kamēr pie mums kontrabandisti cenšas nelikumīgi ievest cigaretes, visbiežāk tās slēpjot speciāli izveidotos slēpņos automašīnās vai starp dažādām mantām, pasaulē kontrabandisti ir «radošāki» un slēpj, piemēram, ieročus Miki peles rotaļlietās un naudu pīrādziņos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izmaiņas Likumā par akcīzes nodokli, privātpersonām ierobežojot akcizēto preču ievešanu no trešajām valstīm, jau dod rezultātu.

Alkoholisko dzērienu tirgotāji redz, ka Latgalē pieaug pieprasījums pēc legālā alkohola. Tiesa, pagaidām vēl nevar runāt par konkrētiem skaitļiem, taču tendence ir jūtama. «Pēc mūsu klientu teiktā, jau redzam, ka pieprasījums ir mainījies. Ir nedaudz pieaugusi lētā degvīna realizācija Latgalē un Vidzemē, kas robežojas ar Krieviju,» tā SIA Liviko valdes priekšsēdētājs Genādijs Kļepikovs. Skaidrāka aina būšot redzama aprīlī, maijā, kad jau varēs analizēt konkrētus ciparus. Uzņēmējs pieļauj, ka šī tendence, visticamāk, būs vērojama arī lielveikalos, kur samazinoties pieprasījumam, saruka arī piedāvātais apjoms veikalu plauktos, kas tagad varētu mainīties pretējā virzienā. Arī Mobil Plus tirdzniecības direktors Vitolds Bremmers atzina, ka pozitīvas vēsmas bija jūtamas jau otrajā nedēļā pēc grozījumu pieņemšanas un šī pozitīvā virzība joprojām turpinās. Lai arī nelegālā rūpala kustība novirzījusies uz Igauniju, V. Bremmers norāda, ka tas sadārdzina produkta izmaksas un arī Igaunijas atbildīgie dienesti sākuši diskusijas par ierobežojumu noteikšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Igaunija varētu nogriezt ceļu Latvijas «legālajiem kontrabandistiem»

Zanda Zablovska,15.02.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iespējams, drīzumā tā dēvētie «legālie kontrabandisti» no Latvijas, kas pašlaik izmanto Igauniju, lai no Krievijas ievestu vairāk akcīzes preču bez nodokļu nomaksas, to vairs nevarēs darīt.

Igaunijas pārstāvji šā gada sākumā Baltijas valstu muitu dienestu amatpersonu tikšanās laikā pauduši ieinteresētību par Latvijā un Lietuvā noteikto kārtību, kur akcīzes preces no Krievijas noteiktā apmērā bez nodokļu nomaksas var ievest retāk.

Jāatgādina, ka kopš 1. janvāra Latvijā stājušies spēkā grozījumi likumā Par akcīzes nodokli, kas nosaka, ka fiziskās personas akcīzes preces – cigaretes, alkoholu, degvielu – noteiktā apmērā no Krievijas un Baltkrievijas, nemaksājot nodokļus, var ievest reizi nedēļā, nevis katru dienu, kā bija noteikts iepriekš. Likuma izmaiņas radīja asus protestus no Latgales iedzīvotājiem, kas ar akcīzes preču ievešanu piepelnījās. Izskanējis, ka pēc likuma grozījumiem Latvijas iedzīvotāji akcīzes preču ievešanai bez nodokļu nomaksas no Krievijas izmanto Igauniju, kur tam nav ierobežojumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Alūksnē meklē naudu privāto ceļu tīrīšanai

Lelde Petrāne,16.04.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Alūksnes novada dome apņēmusies līdz nākamajai ziemas sezonai atrast līdzekļus, lai par pašvaldības naudu no sniega attīrītu arī privātos ceļus uz iedzīvotāju mājām. Šobrīd par nodokļu maksātāju naudu tas netiek darīts, vēsta aluksniesiem.lv.

«Ar pagastu pārvalžu vadītājiem ir diskutēts, ka iedzīvotājiem nepieciešams nokļūt pagasta centrā, saņemt pakalpojumus dzīvesvietā vai citu. Lielai daļai iedzīvotāju līdz mājām iztīrīts ceļš ir vienīgā palīdzība, kas nepieciešama no pašvaldības. Tādēļ, attīstot diskusiju par šo tēmu, izskanēja priekšlikums to darīt katru otro reizi, kad tīra pagasta ceļus. Šobrīd pagasta ceļi ziemā no sniega tiek attīrīti vidēji 8-10 reizes, tad uz privātmājām tīrītu 4-5 reizes pa ziemu,» pašvaldības teritoriālās komitejas aprīļa sēdē skaidrojis komitejas vadītājs Jānis Nīkrencis.

Alsviķu, Zeltiņu un Ilzenes pagastu pārvalžu vadītājs Juris Griščenko rosinājis visus ceļus tīrīt, ņemot vērā laika apstākļus un pēc nepieciešamības. Viņš arī vērsis uzmanību – ja novada dome sāks to darīt, tad tas jāturpina gadu no gada, pretējā gadījumā tā būšot iedzīvotāju kaitināšana.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā 126 000 iedzīvotāju legālie ienākumi gada laikā nesasniedz 1000 eiro, trešdien intervijā TV3 raidījumam "900 sekundes" sacīja Valsts ieņēmumu dienesta (VID) jaunieceltā ģenerāldirektore Baiba Šmite-Roķe.

"126 000 Latvijas iedzīvotāju ienākumi ir zem 1000 eiro gadā. Gadā! Tātad loģisks jautājums, no kā viņi iztiek," sacīja Šmite-Roķe.

Vienlaikus viņa gan arī atzīmēja, ka starp attiecīgajiem iedzīvotājiem apmēram 80 000 ir vecumā no 20 līdz 70 gadiem.

Tāpat Šmite-Roķe norādīja, ka VID nesekos katram eiro, kas tiek izņemts vai iemaksāts bankomātā, taču dienests analizēs tos iedzīvotājus, kuru legālie ienākumi gada laikā ir tik zemi, ka nebūtu, ko iemaksāt bankomātā, tajā pašā laikā šīs darbības notiek.

"Mūsu vēlme ir skaidras naudas aprites caurskatāmība, bet vērsīsimies mēs tikai pret tiem iedzīvotājiem, kuriem nav loģiska pamatojuma viņu skaidras naudas darbībām," teica Šmite-Roķe.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Nelegālo tiešsaistes kazino popularitātes ziņā Latvija ir līderis Baltijā. Kā to mainīt?

Reklāmraksts. Par saturu atbildīgs reklāmas devējs,07.08.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējo mēnešu laikā sabiedrības uzmanības lokā nonākušas azartspēles, un jo īpaši -azartspēlēs internetā – gan saistībā ar atvērto Azartspēļu un izložu likumu Saeimā, gan ar tiešsaistes azartspēļu pilnīgu liegumu COVID-19 ārkārtas situācijas laikā. Vienlaikus Rīgas Ekonomikas augstskolas profesors Arnis Sauka nesenā pētījumā norāda, ka Latvijā nelegālo tiešsaistes azartspēļu tirgus daļa ir ievērojami lielāka nekā abās pārējās Baltijas valstīs. 2019. gadā tās veidoja 38 % no tirgus un aplēstas 34 miljonu eiro apmērā, kamēr Lietuvā tie ir 14, bet Igaunijā – tikai 10 miljoni eiro (H2gc dati). Nelicencēto interneta kazino dēļ Latvijas budžets pagājušā gadā zaudēja 7 miljonus eiro; nozares eksperti ir vienisprātis, ka, pateicoties nesenajam tiešsaistes azartspēļu liegumam, šogad nelegālā tirgus daļa Latvijā palielināsies. Kā mainīt šo situāciju?

Lai gan tiešsaistes jeb interaktīvās azartspēles aizņem salīdzinoši nelielu daļu - 17.8% - no kopējā azartspēļu tirgus, tomēr to pieauguma tempi ir visstraujākie. Pēdējo 2 gadu laikā legālais tirgus audzis teju 2 reizes. To pašu var teikt par kazino operatoru nomaksāto nodokļu apjomu, kas 2019. gadā sasniedza 12 miljonus eiro.

Nelegālo tiešsaistes azartspēļu nodarītais kaitējums sabiedrībai

Zaudējums valsts budžetam nebūt nav vienīgais kaitējums, ko sabiedrībai nodara nelegālie interneta azartspēļu operatori. Ir zināms, ka azartspēles ir saistītas ar atkarības risku. No šī gada 1. janvāra gan uz tiešsaistes, gan uz ierastajām azartspēlēm attiecas “Pašatteikušos personu reģistrs”, kas liedz piekļuvi visa veida azartspēlēm vismaz uz vienu gadu, tā būtiski mazinot atkarības riskus. Pirmā pusgada laikā tajā pieteikušās jau 8233 personas, kas, pēc Veselības ministrijas aplēsēm, varētu būt aptuveni puse no azartspēļu atkarības riskam pakļautajiem valstī. Apmeklējot nelegālos tiešsaistes kazino, šie cilvēki atkal ir pakļauti riskam, jo tajos ļauts spēlēt jebkuram. Kā vēl viens būtisks ļaunums jāmin noziedzīgi iegūtas naudas aprite nelicencētajos kazino. Tā kā tiem nav jāidentificē savi klienti un jāsniedz dati valsts institūcijām, tad tā ir pateicīga vieta, kur apgrozīt nelikumīgā veidā iegūtus līdzekļus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izšķirdamies par labāku atalgojumu kādā citā valsts uzņēmumā, par atkāpšanos no Latvijas Valsts ceļu vadītāja amata pagājušajā nedeļā paziņoja Ivars Pāže. Viņš ir pārliecināts, ka, apzinoties reālo situāciju valstī, piešķirto finansējumu, kā arī būvnieku, projektētāju un sabiedrības attieksmi pret dažādiem jautājumiem kopumā, saukt Latvijas ceļus par ļoti sliktiem esot nepiedienīgi.

Ir tēma, kas mūsu valstī jau gadiem ilgi tiek apspriesta, diskutēta, apmuļļāta, bet uz priekšu tā īsti nekas neiet – ceļu stāvoklis Latvijā. Nav šaubu, ka stāvoklis ir slikts, bet kur ir galvenā problēma – makā, galvā vai kaut kur pavisam citur?

Problēma ir kompleksa. Stāsts par ļoti slikto ceļu stāvokli... Daudzi ar to spekulē! Uz jautājumu, kāda ir rītdienas laika prognoze, daudzi ir gatavi atbildēt – ceļi ir slikti! Jā, šis stāvoklis daudzu gadu laikā tāds ir izveidojies, bet neviens pat necenšas iedziļināties tajā, ka izdarīts arī ir pietiekami daudz. Tagad daudzas nozares paziņo, ka ir atgriezušās pirmskrīzes līmenī, bet mēs finansējuma ziņā saņemam vienu ceturto daļu no pirmskrīzes līmeņa. Tajā pašā laikā uz galvenajiem valsts ceļiem pēdējo trīs gadu laikā ir izdarīts darbs, kas ilgu laiku netika darīts. Visiem ir pielipis sauklis par sliktajiem ceļiem, un daudzi to ekspluatē pat nepiedienīgi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Apstiprināts risinājums Rail Baltica reģionālo vilcienu uzņemšanai Centrālajā dzelzceļa stacijā

Lelde Petrāne,14.02.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"BERERIX" inženieri ir izstrādājuši labāko iespējamo risinājumu, kas nākotnē nodrošinās gan starptautisko, gan reģionālo "Rail Baltica" maršrutu apkalpošanu Rīgas Centrālajā stacijā, liecina pilnsabiedrības "BERERIX" sniegtā informācija.

Līdz šim paredzēto 2 sliežu ceļu vietā projektētāji ir raduši risinājumu 4 Eiropas platuma sliežu ceļu integrēšanai stacijas projektā. Tas nodošinās ne tikai "Rail Baltica" vilcienu starptautiskos un lidostas savienojumus, bet arī starppilsētu un piepilsētas vilcienu apkalpošanu. Atbilstoši ir pielāgots arī būvniecības darbu plāns, lai nenovirzītos no sākotnēji paredzētā laika grafika.

Nepieciešamība iekļaut papildu 2 sliežu ceļus, lai nodrošinātu arī reģionālo satiksmi uz 1435mm jeb Eiropas sliežu platuma ceļiem tika konstatēta Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas darbības funkcionalitātes izpētē, ko veica "RB Rail" 2019. gada vasarā, secinot, ka 4 sliežu ceļu risinājums būtiski uzlabos stacijas funkcionalitāti, iespējas apkalpot gan reģionālos vilcienus, gan starptautiskos maršrutus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienības un ASV pret Irānas kodolprogrammu vērsto sankciju dēļ noteiktais naftas embargo pamatīgi iegriež šīs valsts ekonomikai un liek meklēt neordinārus ceļus, lai tirdzniecības liegumu apietu. Piemēram, tiek pārkrāsoti Irānas naftas tankkuģi un tiem doti fiktīvi vārdi, lai vizuāli radītu iespaidu, ka Persijas jūras līcī nekāda izmisuma nav. Tomēr cauri svaigās krāsas kārtai nolasāma cita realitāte – lielākā daļa irāņu naftas transporta flotes nomaskējusies, kā nu prot, un ieņēmusi zemo startu, lai ar «melno zeltu» par akcijas cenām mestos pie pirmā labprātīgā pircēja.

Negribot saķerties ar pasaules lielvarām, to skaits gan drastiski sarūk. Nule kā, pēc britu pakratīšanas ar pirkstu, arī Kenijas valdība paziņojusi, ka lauž līgumu par 80 tūkstošiem barelu irāņu naftas dienā. Bet Dienvidkoreja atskaitās, ka maijā, salīdzinot ar aprīli, tās Irānas naftas imports krities par 50%. Bez ASV un ES arī pārējās naftas karteļa OPEC valstis nejūt sevišķas simpātijas pret Irānu un visādā ziņā embargo atbalsta.

Tikmēr Persijas jūras līcī veidojas kaut kas starp dreifējošu melno tirgu un peldošu noliktavu. Līča privātie zvejnieki un kontrabandisti (kas lielākoties laikam gan ir viens un tas pats) The New York Times korespondentiem saka, ka nekad nav redzējuši tik daudz acīmredzami bezmērķīgi stāvošu tankkuģu vienuviet. Eksperti lēš, ka divas trešdaļas Irānas naftas tankkuģu pašlaik kalpo par peldošām noliktavām, kopumā ar 40 miljoniem barelu naftas tvertnēs, kas ir visas valsts divu nedēļu ieguves apjoms. Vēl desmit miljoni barelu glabājas uz sauszemes, un Irāna drudžaini būvē aizvien jaunas krātuves.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Finanšu izlūkošanas dienests (FID) un Zviedrijas radniecīgais dienests pētīs kontrabandas plūsmas un iemeslus lielajiem zviedru kronas apjomiem Latvijā, trešdien Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijā atzina uz FID priekšnieces amatu atkārtoti virzītā Ilze Znotiņa.

Znotiņa atgādināja, - lai veicinātu tiesībsargājošo institūciju sadarbību un inovatīvu tehnoloģiju izmantošanu finanšu noziegumu izlūkošanai un novēršanai, Rīgā ir atklāts Baltijā pirmais finanšu izlūkošanas un naudas atmazgāšanas novēršanas jeb AML inovāciju centrs.

Znotiņa Saeimas komisijās skaidroja, ka centrs ir svarīgs, lai ātri un efektīvi varētu veikt finanšu plūsmu analīzi. Atbilstoši centrā iekļautajiem projektiem patlaban FID vienojies ar Igaunijas un Polijas kolēģiem, ka tiek strādāts pie kopīga analīzes projekta par to kā Ukrainas bēgļi, iespējams, var tikt pakļauti cilvēktirdzniecības riskam.

"Savukārt ar Zviedrijas FID esam vienojušies, ka centrā veiksim pētījumu, kādā veidā sasaistāma kontrabandas preču plūsma uz Zviedriju caur Latviju. Jau redzam, ka Latvijā nez' kāpēc ir ļoti liels apjoms zviedru kronu, kas tiek, iespējams, mainītas valūtas maiņas punktos un vēl kādās vietās," izteicās Znotiņa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

Nākamgad plāno sakārtot ap 1000 kilometrus garus autoceļu posmus

LETA,03.11.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Arī nākamgad plānots sakārtot ap 1000 kilometrus garus autoceļu posmus, kopumā šim mērķim atvēlot 357,4 miljonus eiro, šodien Autoceļu padomes sēdē informēja Latvijas Valsts ceļu valdes priekšsēdis Jānis Lange.

Plānots sakārtot 300 kilometrus valsts galvenos ceļus, 500 valsts reģionālās nozīmes ceļus un 200 kilometrus valsts vietējos nozīmes ceļus. Lielāko daļu vietējo ceļu plānots sakārtot par paredzētajiem jaunās politikas iniciatīvas līdzekļiem - kopumā vietējos ceļos remontdarbi plānoti 46 objektos. Kā ziņots, jaunās politikas iniciatīvas mērķim Satiksmes ministrija vēlas saņemt 47,9 miljonus un liela daļa - 32 miljoni - paredzēti valsts autoceļu sakārtošanai.

Satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V) norādīja, ka kopējais līdzekļu apjoms valsts autoceļiem ir nepietiekams, tāpēc tagad cerības tiek liktas arī uz jaunās politikas iniciatīvas līdzekļiem. Ja šo līdzekļu nebūšot, darbi valsts vietējos ceļos lielākoties netikšot veikti. Ministrs arī cer uz Latvijas Pašvaldību savienības atbalstu šajā jautājumā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būve

Madonas novadā par 3,47 miljoniem eiro sakārtos grants ceļus uz lauksaimnieciskās ražošanas objektiem

Dienas Bizness,19.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienības fondu darbība programmas pasākuma Pamatpakalpojumi un ciematu atjaunošana lauku apvidos ietvaros Madonas novada pašvaldība varēs apgūt 3,47 milj eiro lielu finansējumu, lai sakārtotu pašvaldībai piederošos ceļus uz lauksaimnieciskās ražošanas objektiem, informē pašvaldības pārstāve Edīte Miķelsone.

Programma paredz, ka ceļiem jabūt sakārtotiem prioritārā secībā, vadoties no lauksaimnieciskās ražošanas objektu lieluma un skaita. Lai to īstenotu Madonas novada pašvaldība ir izstrādājusi nolikumu Madonas novada pašvaldības grants ceļu izvērtēšanas nolikums Eiropas Savienības fondu pasākumā Pamatpakalpojumi un ciematu atjaunošana lauku apvidos. Nolikums paredz sakārtot visus pašvaldības ceļus prioritārā secībā.

Ceļi tiks skatīti visa novada ietvaros. Mērķis ir kā pirmos sakārtot tos ceļus, kur ir vislielākais lauksaimnieciskās ražošanas objektu un lopu skaits. Šī programma ļaus sakārtot aptuveni 100 km grantēto ceļu (pašvaldības kopējais ceļu tīkls ir ~1500 km).

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

SM: Utopiskie plāni par ātrgaitas šosejām līdz lielākajām pilsētām netiks realizēti

LETA,06.11.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā netiks realizēti utopiskie plāni par ātrgaitas šosejām līdz lielākajām pilsētām, bet TEN-T ceļu tīkla uzlabošana notiks ar budžetā atvēlētajiem līdzekļiem un izmantojot publiskās un privātās partnerības (PPP) projektus, trešdien Saeimas Ilgtspējīgas attīstības komisijas sēdē sacīja Satiksmes ministrijas (SM) parlamentārais sekretārs Ģirts Dubkēvičs (P).

Iepriekš bijušā satiksmes ministra Tāļa Linkaita izziņotie solījumi līdz 2040.gadam savienot Latvijas lielākās pilsētas un Rīgu ar ātrgaitas ceļiem bija politiski bezatbildīgi, jo šādu plānu realizācijai būtu nepieciešami vairāki miljardi eiro, pauda Dubkēvičs.

Latvijā paredzēts izbūvēt ātrgaitas ceļus vairāk nekā 1000 kilometru garumā  

Līdz 2040.gadam Latvijā paredzēts izbūvēt ātrgaitas ceļus apmēram 1055 kilometru garumā, kas...

Viņš uzsvēra, ka situācija nozarē ir nopietna, finansējums ceļu būvei sarūk, turklāt jaunajā plānošanas periodā autoceļu būvniecībai nav iespējams izmantot Eiropas Savienības (ES) finansējumu. Tāpat netiek pildīts likumā "Par autoceļiem" noteiktais - novirzīt Valsts autoceļu fondam ceļu būvei 80% no degvielas akcīzes nodokļa ieņēmumiem, jo likumā ir teikts "ja gadskārtējā valsts budžeta likumā nav noteikts citādi".

Dubkēvičs informēja, ka atbilstoši likumā "Par autoceļiem" noteiktajam Valsts autoceļu fonda finansējumam nākamgad būtu jābūt 563,9 miljoniem eiro, taču nākamgad ceļu būvei pieejamais finansējums būs 187 miljoni eiro.

Tādēļ SM strādā lai atrastu citus finansējuma avotus, piemēram, PPP projektus un militārās mobilitātes līdzekļus, teica Dubkēvičs. Viņš piebilda, ka SM neplāno atteikties no Rīgas apvedceļa pārbūves, tāpat tiek strādāts pie Bauskas un Iecavas apvedceļu izbūves.

SM Autoceļu infrastruktūras departamenta direktors Tālis Vectirāns informēja komisijas deputātus, ka jaunajā ES TEN-T regulā, kura stājās spēkā šovasar, vairs nav ietverta prasība pārbūvēt TEN-T tīkla ceļus par ātrgaitas ceļiem. Patlaban regula prasa veidot divlīmeņu šķērsojumus, kā arī atdalīt pretējā virziena brauktuves, piemēram, ar barjerām vai citiem līdzekļiem.

VSIA "Latvijas valsts ceļi" (LVC) valdes loceklis Verners Akimovs piebilda, ka no ikdienas autobraucēja viedokļa nav īpašas starpības starp ātrgaitas autoceļu un parastu ceļu ar divām braukšanas joslām katrā virzienā (2+2), vienīgi ātruma ierobežojumi. Akimovs piebilda, ka LVC nav atteicies no domas atsevišķās vietās būvēt 2+2 ceļus, bet ir jāizvērtē to ekonomiskais pamatojums.

Vectirāns informēja, ka ceļu būvdarbi tiek plānoti pēc prioritātēm - seguma stāvoklis, satiksmes intensitāte un reģionālā vienlīdzība.

Vectirāns arī uzsvēra, ka Bauskas apvedceļu, kuru plānots izbūvēt primāri, varētu pabeigt līdz 2028.gadam, bet Iecavas apvedceļš tiktu realizēts pēc tam.

Tāpat Vectirāns informēja, ka no valsts galvenajiem autoceļiem labā un ļoti labā stāvoklī ir 76%, no reģionālajiem ceļiem - 52%, bet no vietējiem ceļiem - 15%.

Viņš arī vērsa uzmanību, ka par ES fondu līdzekļiem būvētajiem ceļiem ik pēc noteikta laika, piemēram, astoņiem vai desmit gadiem, ir jāatjauno segums, kas nereti izraisa iedzīvotāju izbrīnu - kāpēc uz labiem ceļiem tiek veikti remontdarbi. Vectirāns skaidroja, ka, neveicot šo atjaunošanu, varētu sagaidīt ES iebildumus par piešķirto līdzekļu izlietošanas pamatotību.

Vectirāns piebilda, ka tuvāko sešu mēnešu laikā SM atjaunos iepriekš izstrādāto Latvijas autoceļu stratēģiju "2040", un iepazīstinās ar to sabiedrību.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas ceļu remontiem šogad pieejami 250 miljoni eiro, šorīt LTV raidījumā Rīta Panorāma teica VAS Latvijas Valsts ceļu (LVC) valdes priekšsēdētājs Jānis Lange.

Vairāk nekā 100 miljoni eiro no šīs naudas ir Eiropas Savienības fondu līdzfinansējums.

Protams, ka līdzekļi ceļiem ir nepietiekami, skaidroja Lange, jo katru gadu ceļu un tiltu rekonstrukcijai būtu vajadzīgi apmēram 400 miljoni eiro. Patlaban vairāk nekā pusei ceļu ir vajadzīga rekonstrukcija, klāstīja LVC vadītājs.

Taču pēdējos piecos gados finansējums ceļiem ir audzis, piebilda LVC vadītājs.

Aprīļa pirmajās nedēļās sāksies rekonstrukcijas darbi uz sešiem autoceļiem Latvijā, šogad visvairāk remontēs posmus uz Liepājas, Siguldas, Jelgavas šosejas, šoseju no Daugavpils uz Lietuvas robežu, no Vecumniekiem uz Neretu, no Cēsim uz Vecpiebalgu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Mana pieredze: Eksporta ceļus brūvējot

Ilze Žaime,02.10.2019

Nurme Alus dibinātājs un līdzīpašnieks Mareks Ezerkalns un Nurme Bar vadītāja Linda Ezerkalna

Foto: Ritvars Skuja/DIENAS BIZNESS

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc sadarbības ar vairāk nekā desmit citām darītavām SIA Nurme Alus un SIA Nurme Bar dibinātāji Mareks Ezerkalns un Uģis Narvils kaļ plānus par savas alus darītavas izveidi.

Nurme lībiešu valodā nozīmē lauks, pļava. Savukārt Nurmes alus nozīmi var sajust, tikai to pagaršojot.

Visa sākums garāžā

Mareka Ezerkalna pirmais alus brūvēšanas mēģinājums izgāzies – alus sanācis briesmīgs. Taču interese par alus darīšanu viņam tādēļ nemazinājās. Pirms pieciem gadiem, saulgriežiem tuvojoties, viņš atkal atgriezās pie domas, ka jābrūvē alus. Kādā no Kustība par labu alu jeb KUPLA salidojumiem, kur M. Ezerkalns bija devies papildināt zināšanas, iepazinies ar mājbrūvētāju Uģi Narvilu. Viņa pieredze alus darīšanā bija pāris gadus ilgāka, viņš bija pastrādājis kādā Rīgas alus darītavā. Pēc tikšanās abiem radās doma pamēģināt radīt dzērienu kopā. Lai plānu īstenotu, ņēmuši tos katlus, kas katram bija mājās, devušies uz Jelgavas pusi, kur U. Narvila garāžā radīja savu pirmo kopīgo alu – apiņoto gaišo eila tipa alu Triangulum. Tas sanāca garšīgs, tāpēc U. Narvils sazinājies ar alus darītavu, kurā bija strādājis, lai vienotos par iespēju tur uzvārīt Triangulum nedaudz lielākā vairumā. Labais rezultāts un iedrošinājums no draugu puses kļuva par dzinuli darbošanos turpināt. Papildu motivāciju devusi arī viesošanās alus darītavā Igaunijā. Modernās Pühaste apmeklējums atstāja spēcīgu iespaidu, paverot skatu uz to, cik plašas iespējas sniedz amatalus (craft beer) pasaule. Tobrīd gan komanda attapās, ka nav, kur savu brūvēt. Topošie aldari sāka sazināties ar citiem ražotājiem; Malduguns alus darītavas īpašnieks atbildēja, ka pie viņiem varētu atrast vietu, tomēr alus fermentācijas tvertnes esot aizņemtas. M. Ezerkalns stāsta, ka, ātri saņemoties, atraduši pārtikas tvertnes, kuras pārtaisot izveidoti divi alus fermenteri. Lai to īstenotu, no pašu kabatas ieguldīti pāris tūkstoši eiro. Tā 2016. gada nogalē radās SIA Nurme Alus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kompānija Gem Diamonds Lesoto raktuvē Āfrikā atradusi divus milzīgus, vairāk nekā 100 karātu, dimantus, raksta Bloomberg.

Kompānija atradusi vienu 117 karātu un vienu 110 karātu dimantu. Dimants ir IIa tipa, kas ir visdārgākie dārgakmeņi.

Uzņēmums jau pērn atrada vismaz septiņus dārgakmeņus, kuri pārsniedza 100 karātus, un piecus – 2016.gadā. Tāpat kompānija atradusi vairākus šādus dimantus arī 2015.gadā.

Arī kompānija Lucapa Diamond pirmdien ziņoja, ka atklājusi 103 un 83 karātu dimantus Angolā. Kompānijas lielākais guvums bija 404 karātu dārgakmens, ko tā par 16 miljoniem dolāru pārdeva 2016.gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Nodokļu politikas izmaiņas samazinās budžeta ieņēmumus un kaitēs iedzīvotāju veselībai

Māris Sproga, Bezdūmu nozares asociācijas valdes priekšsēdētājs,17.08.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu ministrijas (FM) piedāvātie jaunākie nodokļu politikas attīstības virzieni ne tikai nedos gaidītos akcīzes nodokļa ieņēmumus un veicinās kontrabandu, bet arī kaitēs iedzīvotāju veselībai, liekot atteikties no mazāk kaitīgajiem tabakas aizstājējpoduktiem par labu cigaretēm, liecina Bezdūmu nozares asociācijas ekspertu analīze.

FM priekšlikums pašreizējā versijā nozīmē, ka piedāvātās nodokļu politikas izmaiņas nevis veicinās papildu finansējuma piesaisti veselības aprūpei, bet, gluži pretēji, to samazinās. Ar nodokļu likmēm mazinot cilvēku vēlmi pāriet uz mazāk kaitīgām smēķēšanas alternatīvām un stimulējot tradicionālo cigarešu patēriņu, veselības nozares izdevumi ilgtermiņā tikai palielināsies.

Faktiski tiek darīts viss, lai iedzīvotāji turpinātu smēķēt cigaretes. Ja tas tiek darīts ar mērķi nodrošināt stabilus akcīzes ienākumus budžetā, tad ir jāsaprot, kāda ir šīs politikas cena no veselības viedokļa. Izcils salīdzinošs piemērs ir kaimiņvalsts Zviedrija, kas bieži tiek minēta kā veiksmīgs piemērs cīņā pret smēķēšanu. Smēķētāju skaits šajā valstī samazinās jau vairāk nekā desmit gadus, un tā rezultātā būtiski samazinās arī kardioloģisko un onkoloģisko slimību biežums. Zviedrija ar savu nodokļu politiku aktīvi atbalsta veselīgu dzīvesveidu un nesmēķēšanu, tostarp smēķētāju pāreju uz alternatīviem un veselībai mazāk kaitīgiem tabakas izstrādājumiem, piemēram, karsējamo tabaku un nikotīna spilventiņiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Viedoklis: Vai alkohols tiešām izglābs valsts budžetu?

Rolands Gulbis, AS <i>Latvijas balzams</i> padomes priekšsēdētājs.,14.07.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kāpēc valdība izvēlas zaudēt prognozējamus ieņēmumus no akcīzes, jeb kur slēpjas loģika?

Ugunsgrēku jeb t.s. nodokļu reformu «dzēšot», tā vien šķiet, ka alkohols izglābs Latvijas valsts budžetu jau kuro reizi. Pašlaik glābšanas teorija gan balstās vairāk uz aprēķiniem, ka, ceļot cenas, celsies arī ieņēmumi. Teorētiskie aprēķini, iespējams, arī uzrāda papildus ieņēmumus no stiprā alkohola akcīzes celšanas, tomēr valdībai ir tik īsa atmiņa, ka tā neatceras iepriekšējās straujās akcīzes celšanas mācības, t.i., točku krutkas biznesa un kontrabandas strauju uzplaukumu.

Pievērsīsimies faktiem un balstīsimies uz iepriekšējo gadu pieredzi. Atcerēsimies, ka 2009.–2012. gadā akcīzes nodoklis stiprajam alkoholam tika celts pārāk strauji, kas noveda pie legālā dzērienu tirgus krituma par 40% un līdzekļu aizplūšanas garām valsts maciņam. Tikai 2016. gadā akcīzes ieņēmumi no stipro alkoholisko dzērienu kategorijas beidzot sasniedza 2008. gada jeb pirmskrīzes līmeni. Un tas ir noticis pie nosacījuma, ka akcīzes nodoklis šai kategorijai astoņu gadu laikā ir audzis par 56%! Tāpēc risinājumi papildus nodokļu ieņēmumiem no alkohola akcīzes ir jāizsver ļoti rūpīgi, lai neizjauktu to līdzsvaru un vienošanos, kas ticis būvēts, valdībai un uzņēmējiem produktīvi sadarbojoties pēdējo trīs gadu laikā. Esam vairākkārt ar aprēķiniem norādījuši, ka risinājums ir, un tā ir sabalansēta nodokļu politika, paņemot tur, kur mazāk riska. Proti, tuvināt akcīzes nodokļa likmes stiprajam un tā sauktajam vieglajam alkoholam, lai pielīdzinātu tās Eiropas vidējai attiecībai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Luksusa automašīnu kontrabandisti sūta tās no Somijas uz Krieviju, apejot sankcijas

LETA/YLE,06.10.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Luksusa automašīnu kontrabandisti turpina tās sūtīt no Somijas uz Krieviju, ar viltotu dokumentu palīdzību apejot Krievijai noteiktās sankcijas, ziņoja Somijas raidsabiedrība YLE.

YLE zviedru nodaļas reportieri izmantoja ģeolokācijas izsekošanas ierīces, lai izsekotu šo automašīnu maršrutu pēc tam, kad tās šķērsoja Somijas robežu ar Krieviju.

Saskaņā ar šo ierīču datiem automašīnas beigās nonāca autoveikalā Sibīrijas pilsētā Tomskā, un tas ir skaidrs Eiropas Savienības (ES) noteikto sankciju pārkāpums.

Žurnālistiem sākotnēji bija ziņots, ka caur Vāciju uz Somiju dodas automašīnas, kuras paredzēts vest tālāk uz Krieviju. Pētnieciskās žurnālistikas komandai bija aizdomas, ka tās ieradīsies Kotkas ostā pirms nelegālas eksportēšanas uz Krieviju.

Lai noskaidrotu, kur šīs jaunās luksusa automašīnas dodas, žurnālisti aizbrauca uz Vālimā robežpārejas punktu Somijas dienvidaustrumos, kur viņi paslēpa ģeolokācijas izsekošanas ierīces divās automašīnās - tumšzilā "BMW X3" un baltā "Lexus RX350", kuras vilka kravas furgons.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienesta (VID) muitas amatpersonas netālu no Pāternieku muitas kontroles punkta divās kravas automašīnās atklāja gandrīz 900 tūkstošus kontrabandas cigarešu ar Baltkrievijas akcīzes nodokļa markām.

VID muitas amatpersonas, pārbaudot operatīvo informāciju, uz autoceļa Baltkrievijas robeža – Daugavpils apturēja divas kravas automašīnas ar Baltkrievijas Republikas numura zīmēm. Abas automašīnas tika nogādātas Pāternieku muitas kontroles punkta teritorijā padziļinātas muitas kontroles veikšanai, kuras gaitā automašīnu piekabju grīdas konstrukcijās tika atklāti slēpņi. Tajos atradās teju 900 tūkst. dažādu marku – Premjer, Minsk superslim, West, NZ Gold Superslim, Fest un Queen Mentol – cigarešu.

Abu automašīnu vadītāji, Baltkrievijas pilsoņi, tika aizturēti, bet 2013. gada 24. janvārī abas personas atbrīvotas pret drošības naudu, informē VID pārstāvji.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas tirgotāju asociācija (LTA) informē, ka 2025.gada 1.janvārī stāsies spēkā grozījumi Tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likumā, kā rezultātā no veikalu plauktiem pazudīs Latvijā populāra alternatīva smēķētājiem – nikotīna spilventiņi.

Asociācijas pārstāvis Matiass Baltes (Matthias Baltes, British American Tobacco vadītājs Baltijā): “Ar atbildīgajām institūcijām vairāk nekā gadu diskutējām par šiem jautājumiem, cenšoties pārliecināt par to, ka šāda pieeja būs neefektīva un radīs virkni defektu Latvijas ekonomikā, jo faktiski nepastāv likumā noteiktajiem ierobežojumiem atbilstošu produktu. Un tā arī būs realitāte jau no 2025.gada 1.janvāra – legāli Latvijā iegādāties nikotīna spilventiņus nebūs iespējams. Un ir skaidrs, ka patērētāji meklēs alternatīvas iegādes iespējas vai atgriezīsies pie tradicionālo tabakas produktu lietošanas.”

LTA informē, ka apstiprinātā likuma redakcija principā aizliegusi nikotīna spilventiņu apriti Latvijā, jo likumā iekļautajām normām (proti, 4 mg/gr nikotīna limita ierobežojums nikotīna spilventiņiem) atbilstoši produkti netiek ražoti nekur pasaulē. Tādējādi apstiprinātais regulējums dos iespēju attīstīties kontrabandai, nelegālai un nekontrolētai tabakas produktu apritei.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cigarešu kontrabandas organizētāji nelegāli nopelnīto naudu arvien vairāk investē modernajās tehnoloģijās, kā arī informācijas iegūšanai tiesībsargājošajās iestādēs, šodien preses konferencē sacīja Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Muitas policijas pārvaldes direktors Edijs Ceipe.

«Kontrabandisti arvien vairāk iegādājas modernas GPS navigācijas iekārtas, tāpat arī dažādas modernas sakaru iekārtas,» stāstīja Ceipe.

Kontrabandistu rīcībā parādās arī iekārtas, kuras ļauj identificēt tiesībsargājošo iestāžu rīcībā esošās speciālās iekārtas, ar kurām tiek atklāti nelegālo cigarešu sūtījumi.

«Kontrabandas ceļā nopelnītā nauda tiek arī investēta, lai nelikumīgi iegūtu informāciju no tiesībsargājošajām iestādēm par to, kad un kurās vietās plānotas dažādas kontroles un citas aktivitātes,» skaidroja Ceipe.

Viņš piebilda, ka diemžēl pērn nozīmīgākajos atklātajos cigarešu kontrabandas gadījumos bijušas iesaistītas arī tiesībsargājošo iestāžu amatpersonas. Piemēram, pērn aprīlī Terehovā par kontrabandu tika aizturētas septiņas personas, tajā skaitā divas muitas un divas robežsardzes amatpersonas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Narkotiku kontrabandisti Vidusjūrā aizdedzinājuši savu kuģi, lai tiktu vaļā no vairāk nekā trīsdesmit tonnām hašiša, paziņojušas Itālijas un Maltas varasiestādes.

Piektdienas pēcpusdienā Maltas speciālie dienesti vēlējās pārbaudīt Tanzānijā reģistrētu kravas kuģi Gold Star. Kad likumsargi centušies pietuvoties kuģim, tā komanda aizdedzinājusi kravu. Vēlāk atklājies, ka kuģis pārvadājis hašišu.

Incidents noticis aptuveni 55 kilometru attālumā no Maltas ziemeļu krasta. Dzēst ugunsgrēku uz kuģa ieradušies vairāki ugunsdzēsības kuģi. Savaldīt liesmas izdevies tikai sestdienas pēcpusdienā. Kuģa komanda, ieraugot varasiestāžu pārstāvjus, lekusi pāri bortam. Komandas pārstāvjus izdevies izglābt un tie tikuši arestēti.

«Kravas kuģis tika nodots Itālijas varasiestādēm. Līdz Sicīlijai, tālāku izmeklēšanas darbību veikšanai bojāto kuģi aizgādāja velkonis Nos Taurus,» norādījuši Maltas bruņotie spēki.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas veikalos un tirgos līdz pat 90% nopērkamās liellopu gaļas ir neskaidras izcelsmes vai kontrabandas prece, atzīst Gaļas liellopu audzētāju biedrības vadītājs un zemnieku saimniecības Valti līdzīpašnieks Rihards Valtenbergs.

«Lielveikalos un arī dažos tirgos ir daudz liellopu gaļas, vienlaikus zinu tikai dažas saimniecības, kas veikaliem nodotu gaļu, tātad jautājums - kāda izcelsme šai gaļai? No Eiropas tā noteikti nenāk, jo tur liellopu gaļa ir pieckārt dārgāka. Atbilde vienkārša - tā ir kontrabanda jeb nezināmas izcelsmes produkts. Latvijas liellopu gaļas tirgus pelēkā daļa ir apmēram 90%, un situāciju risināt ir ļoti grūti, jo kontrabandisti iemanījušies perfekti «sakārtot papīrus»,» sacīja Valtenbergs.

Viņš arī atzina, ka «pelēkais tirgus» vismaz 30-40% ir arī alkohola un tabakas nozarēs, tomēr tur biežāk atrod pārkāpumus, jo lielie ražotāji esot ieinteresēti un varbūt pat piemaksājot, lai kontrabandu meklētu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācija 16.septembrī atjaunoja robežkontroli uz visām valsts sauszemes robežām, cenšoties ierobežot nelegālo imigrāciju, lai gan kritiķi uzskata, ka šī rīcība apdraud Šengenas zonas noteikumus par pārvietošanās brīvību.

Robežkontrole jau iepriekš bija atjaunota uz robežām ar Austriju, Šveici, Čehiju, Poliju un Franciju, bet Vācijas policija pirmdien to atjaunoja uz robežām ar Luksemburgu, Beļģiju, Nīderlandi un Dāniju.

Vācijas iekšlietu ministre Nensija Fēzere, kas deva rīkojumu atjaunot pasu kontroli uz visām valsts sauszemes robežām, ir apsolījusi, ka šie kontroles pasākumi neradīs būtiskus traucējumus pārrobežu satiksmei.

Fēzere pirms nedēļas oficiāli informēja Eiropas Komisiju (EK) par jaunajiem kontroles pasākumiem, uzsverot, ka tie ir nepieciešami pārāk liela migrantu pieplūduma dēļ.

Atjaunotā robežkontrole sākotnēji turpināsies sešus mēnešus, bet var tikt pagarināta. Uz robežas ar Austriju tā turpinās jau no 2015.gada.

Komentāri

Pievienot komentāru