«Tagad ir izdevīgākais brīdis mazām, strādīgām un gudrām komandām iekarot pasaules tirgus, vismaz informācijas tehnoloģiju jomā,» runājot par Latvijas start-up uzņēmumu izredzēm pasaulē, norādīja jauno tehnoloģiju uzņēmumu atbalstošās organizācijas TechHub Riga līdzdibinātājs un riska kapitāla uzņēmuma Creandum investīciju padomnieks Andris K. Bērziņš.
Jauno tehnoloģiju uzņēmēju iespējas veicina «mākoņa» pakalpojumu iespējas un tehnoloģiju globalizācija, viņš uzsver. «Komandām ir svarīgi atrast nišas, kurās tās var izcelties un pierādīt unikālas spējas piedāvāt ko jaunu – atšķirībā no vecā IT biznesa Latvijā, kurā galvenais bija atrast kādu sulīgu valsts pasūtījumu,» norāda A. K. Bērziņš.
Uzņēmēju attīstībai šķēršļus Latvijā var likt tas, ka patlaban agrā stadijā finansējums vēl ir grūti sasniedzams, jo pašlaik ir maz biznesa eņģeļu. Latvijā start-up vide ir maza un agrā attīstības fāzē, skaidroja TechHub Riga līdzdibinātājs, paužot cerību, ka IT jomā jaunās firmas nesīs eksporta ieņēmumus, dos darba vietas un attīstīs Latvijas vietu pasaulē. «Tikai jābūt pacietīgiem un mērķtiecīgiem, lai to sasniegtu,» norāda eksperts.
Db.lv piedāvā ieskatīties, kuri uzņēmumi, saskaņā ar TechHub līdzdibinātāja A. K. Bērziņa un TechHub vadītājas Alises Lezdiņas pausto, ir daudzsološākie un interesantākie start-up uzņēmumu organizācijā TechHub.
Šobrīd TechHub gada biedri un rezidenti pārstāv 33 dažādus uzņēmumus (neskaitot dibinātāju biedru kompānijas). Britu jaundibināto IT uzņēmumu inkubators TechHub filiāli Rīgā atklāja pērn februārī. Inkubators atrodas Rīgā, Citadeles ielā. Inkubatora mērķis ir pulcēt līdzīgi domājošus jaunos uzņēmējus, lai no to vidus veidotos nākotnes jaunās, spēcīgās Latvijas IT firmas.
#1/9
Infogr.am. Šis Latvijas start-up produkts, kas piedāvā ar lietojumprogrammas palīdzību radīt infografikus, bauda atzinību pasaulē. Infogr.am lietotāju vidū ir arī globāli nozīmīgi mediji, tostarp Washington Post, The Atlantic, Francijas Le Point, ASV ziņu vietne The Huffington Post, Somijas laikraksts Helsinging Sanomat, The Next Web, Stenforda universitāte. Start-up līdzdibinātājs Uldis Leiterts Db.lv norādīja, ka Inforgr.am ir pasaulē populārākā datu vizualizācijas lietojumprogramma un to šobrīd lieto apmēram pusmiljons cilvēku.
#2/9
Cobook. Šim start-up ir izdevies aizpildīt viedtālruņu iPhone līdzšinējo trūkumu. Līdz Cobook lietojumprogrammas izstrādāšanai iPhone telefonos nebija veiksmīgas un patērētāju novērtētas adrešu un kontaktu lietotnes. Tādu izveidoja latvietis Kaspars Dancis. Cobook gan galda un portatīvo Macintosh datoru versijā, gan jaunajā iPhone versijā saņēmis atzinīgas atsauksmes starptautiskajos IT medijos. Neilgi pēc iPhone versijas parādīšanās tirgū IT izdevums The Verge rakstīja, ka «Cobook necenšas salabot to, kas nav salūzis, tas paņem pietiekami labu aplikāciju Apple Contacts (ieprogrammēts katrā jaunā iPhone) un to padara vēl labāku». Savukārt ASV tehnoloģiju milzis Apple latvieša radīto adrešu grāmatu Cobook iekļāva 2012. gada labāko lietojumprogrammu vidū.
#3/9
Fastr. Šis ātrlasīšanas rīks 2013. gada janvārī saņēma privāta amerikāņu investora Andrē Demaresta (André V. Demarest) atbalstu 50 tūkstošu eiro apmērā. Planšetdatora iPad lietotne Fastr izstrādāta 2012. gadā un paredzēta ātrlasīšanas prasmju uzlabošanai un ātrākai tekstu uztveršanai, palielinot izlasīto vārdu skaitu līdz trīs reizēm – no vidējā rādītāja 240 līdz 600. Šā gada maijā Latvijas start-up uzņēmums Helsinkos tikās ar Somijas prezidentu Sauli Nīnisto (Sauli Niinisto), kurš izrādīja interesi par Fastr. Šā gada aprīlī Fastr laida klajā iPhone versiju, kuras lietotnes lejupielāžu skaits mēnesī sasniedza 70 tūkstošus. Uzņēmums arī norāda, ka 56 valstīs, ieskaitot lielos tirgus, tādus kā ASV, Ķīna, Kanāda un Krievija, Fastr ir starp piecām visvairāk lejupielādētajām lietojumprogrammām.
#4/9
Reach.ly. Uzņēmums, kas strādā ar reach.ly zīmolu – SIA Eklinda, šā gada jūnijā saņēma finansējumu 50 tūkstošu eiro apmērā no Imprimatur Capital Seed Fund. Tas bija pirmais Impritmatur Capital darījums jaunā pirmssēklas finansējuma instrumenta ietvaros Latvijā. Reach.ly izstrādā datu analīzes risinājumu interneta veikaliem, kas palīdz identificēt un analizēt pircēju uzvedību reālā laikā.
#5/9
Froont. Web pārlūka rīka Froont start-up līdzdibinātājs Sandijs Ruļuks iepriekš Db.lv pauda, ka Latvijā šobrīd lieliska vide jauna uzņēmuma veidošanai ir, pateicoties TechHub. Savukārt, mērķējot uz globālu tirgu, Silīcija ieleja ir vienīgā vieta, kur ir vērts veidot start-up. Froont ir bezmaksas web pārlūka rīks, kas atvieglo dizaineru darbu, ļaujot veidot interaktīvus mājas lapu dizainus bez programmēšanas. Kopš lietojumprogrammas beta versijas klajā nākšanas tai ir 25 tūkstoši reģistrētu lietotāju.
#6/9
Sellfy. Tā ir digitālo produktu pārdošanas platforma. Pērn vasarā uzņēmuma izveidotāji piesaistīja finansējumu no Skype veidotājiem un Spānijas investoriem. Iepriekš Sellfy ieguva Lietuvas programmas jaunajiem uzņēmumiem ātrākai biznesa sākšanai jeb akseleratora StartupHighway finansējumu 8000 eiro (5600 latu) apmērā, pretī dodot 10% daļu. Vēl pirms aptuveni gada Sellfy bija aptuveni 3000 lietotāju no dažādām valstīm, bet pamatā no ASV, Lielbritānijas, Kanādas, Spānijas un Brazīlijas. Sellfy paguvis gozēties arī populārā tehnoloģiju portāla TechCrunch slejās.
#7/9
MaxTraffic. Šis ir reklāmas tīkls, kas palīdz mājas lapu īpašniekiem gūt vairāk ienākumus no reklāmas formātiem, kurus var lietot papildus standarta baneriem. Lielākais sasniegums līdz šim ir izveidotais MaxTraffic partneru mājas lapu tīkls, ko veido vairāk nekā 200 mājas lapas, kuras izvieto MaxTraffic reklāmas, Db.lv skaidroja uzņēmējs Kristaps Mors. Saskaņā ar viņa pausto, mēnesī MaxTraffic sasniedz vairāk nekā četru miljonu lielu auditoriju. Šobrīd start-up komanda strādā arī pie risinājumiem, kas palīdzēs «e-commerce» mājas lapām un tiem, kas vēlas monetizēt auditoriju, kura nāk no mobilajām ierīcēm.
#8/9
Fearless Wheels. Motokrosa spēles autors BMX braucējs Artūrs Matisons Db.lv stāsta, ka šī iPhone telefoniem un iPad planšetdatoriem pieejamā spēle ir «stāsts par puiku, kurš vēlās kļūt par labāko motokrosa braucēju pasaulē. Lai to sasniegtu, lietotājam ir jāizcīna uzvaras piecos dažādos čempionātos. Protams, pirmās uzvaras nāk viegli, taču spēlei un braucēja līmenim attīstoties, par uzvarām nākas kārtīgi pacīnīties». Spēle pieejama Apple AppStore visā pasaulē kopš 2013. gada 12. marta. Lielākie spēles panākumi bijuši Austrālijā, kur tā trīs nedēļas pēc kārtas bija pirktākā maksas spēle. Bez tam pirmā vieta maksas spēļu topā sasniegta Šveicē, Austrijā un Kanādā. Vēl vairāk nekā desmit valstīs izdevās kļūt par #1 spēli braukšanas (racing) spēļu kategorijā. Spēles veidošanā piedalījušies seši cilvēki. To publicējis SIA FunGenerationLab, kas darbojas Vamieras Biznesa inovāciju inkubatora paspārnē.
#9/9
Mewo. Tas ir kāzu fotogrāfu rezervēšanas pakalpojums, kas darbojas Lielbritānijā. «Mūsu mērķis ir ieviest dažādību kāzu fotogrāfēšanās jomā, kas nozīmē, ka klients var izmēģināt ne tik pazīstamus fotogrāfu pakalpojumus, kas nemaksā «miljonu»,» Db.lv stāsta Mewo dibinātājs Jānis Graubiņš. Viņš norāda, ka «Mewo fotogrāfi ir atbildīgi, jo viņi zina, ka, ja nepiegādās servisu, par ko vienojās, tad par to neko nesaņems». Tāpat Mewo fotogrāfi apzinoties – jo vairāk cilvēku izmantos jauno fotogrāfu pakalpojumus, jo ātrāk tiem būs iespēja audzēt savu reputāciju - ne tik pazīstamiem fotogrāfiem galvenā problēma ir tā, ka cilvēki tiem neuzticas.