Latvijas kuģniecība (LK) nosūtījusi oficiālus iesniegumus vairākām Latvijas varas institūcijām, lūdzot pārbaudīt 27.55 % LK akciju ieguves darījuma likumību un iespējamo izvairīšanos no nodokļu nomaksas International Baltic Investments Ltd. (IBI) darbībās.
Kā liecina paziņojums NASDAQ OMX Riga biržā, iesniegumi adresēti Valsts ieņēmumu dienestam, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienestam, Finanšu policijai, Ekonomikas policijai un Uzņēmumu reģistram. LK norāda uz iespējamām pretrunām IBI publiski paustajās pretenzijās uz minētās vismaz 55 miljonu latu vērtās LK akciju paketes īpašumtiesībām un IBI oficiālo finanšu dokumentāciju, kurā neatspoguļojas ne minētās akcijas, ne īpašumtiesības uz tām, ne arī it kā ar tām veiktais darījums vai vispār valstij maksāti jebkādi nodokļi.
Pavasarī LK iesniedza prasības pieteikumu Rīgas apgabaltiesā, lūdzot atzīt par spēkā neesošiem darījumus ar LK akcijām starp IBI un ārzonas kompānijām Ojay Limited (Ojay) un Eastgate Properties Limited (Eastgate). Tiesa šo LK pieteikumu ir pieņēmusi izskatīšanai, un pirmā tiesas sēde ir paredzēta decembrī.
Db.lv jau ziņoja, ka «Latvijas kuģniecības vadība īsti nezina, kam pieder uzņēmuma 27.55 % akcijas 55 miljonu latu nominālvērtībā. Tas savukārt vadību dara bažīgu,» pagājušajā nedēļā žurnālistiem atzina Kuģniecības valdes loceklis Raivis Veckāgans un arī zvērināts advokāts Agris Bitāns.
Saskaņā ar biržai sniegto informāciju par akcionāriem uz 2009. gada 30. aprīli, LK 49.94 % pieder a/s Ventspils nafta, bet 27.55 % - IBI, kas, saskaņā ar LK vadības rīcībās esošo IBI gada pārskatu, pieder Arnim Nīcgalim, Mārtiņam Kvēpam un SIA Heidelberga.
Tiesa, šobrīd neatklāts ir jautājums, kāpēc LK uzmanību pievērsis tieši IBI (uzzināts, kam pieder un kāda bijusi 2008. gada uzņēmuma bilance, kas neliecina par to, ka IBI īpašumā būtu LK akcijas) darbības izzināšanai, bet iepriekš tādu pašu interesei publiski neizrādīja par līdzšinējiem LK akcionāriem - ārzonu Ojay un Eastgate Properties, kuru īpašniekus LK vadība precīzi nezinot līdz pat šai dienai. IBI pārskats liecina, ka kompānijas nodarbojas ar tirgus un sabiedriskās domas izpēti, 1994. gadā dibinātās kompānijas neto apgrozījums 2008. gadā bijis nulle, bet administrācijas izmaksas radījušas IBI 31 lata zaudējumus.
LK vadība vienlaikus atzīst, ka neuztver nopietni IBI paziņojumus un vērtēt tos kritiski aicina arī plašāku sabiedrību, tostarp vērtspapīru tirgus dalībniekus, akcionārus un ieguldītājus.
«Visticamāk, ir runa par IBI šā gada 4. septembra paziņojumu par iesniegto prasību Rīgas apgabaltiesā pret Kuģniecību, Ventspils naftu, SIA LASCO Investment par darījumu atzīšanu par spēkā neesošu. Pagājušā gada nogalē Kuģniecība iegādājusies no Ventspils Naftas poligrāfijas un izdevējdarbības nozaru uzņēmumus par summu 82.7 miljoni latu apjomā. Proti, IBI pārmet, ka Kuģniecības valdes un padomes locekļu un SIA LASCO Investment valdes ļaunprātības rīcības rezultātā iegūti aktīvi ar zemu likviditāti un par tiem samaksāta nepamatoti augstā pirkuma maksa, kas rada zaudējumus Latvijas kuģniecības koncernam, Kuģniecības akcionāriem un Latvijas valstij.
Kuģniecība, ignorējot likuma normas, ir izvēlējusies diletantiski fantazēt par akciju iegūšanas īpašumā darījuma ekonomisko būtību – darījuma, kura saturs Kuģniecībai nav zināms un kuru reglamentējošos dokumentus tā nekad nav redzējusi,» tā, komentējot Kuģniecības vadības teikto, pauda IBI valdes loceklis Mārtiņš Kvēps.