Jaunuzņēmumi ir būtiska ekonomikas sastāvdaļa, un tiem ir nozīmīga loma labi atalgotu darbavietu radīšanā un nodokļu maksājumos valsts budžetā.
Kopš 2014. gada ik gadu Latvijā rodas aptuveni 50 jaunuzņēmumi, un šobrīd to skaits ir sasniedzis 418, liecina Ekonomikas ministrijas, Latvijas Jaunuzņēmumu asociācijas un eksporta konsultāciju un tirgus izpētes kompānijas Gateway&Partners pētījums par Latvijas jaunuzņēmumu ekosistēmu. Laikā no 2012. līdz 2018. gadam jaunuzņēmumi budžetā nodokļos iemaksājuši vismaz 34 miljonus eiro. Lai veicinātu šāda veida uzņēmumu aktivitāti un atbalstītu tos panākumu gūšanā, plānoti grozījumi Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likumā, paredzot iespēju piešķirt akciju opcijas SIA darbiniekiem un sniedzot atbalstu arī tādiem uzņēmumiem, kam saistībā ar investīciju piesaisti ir izveidota māteskompānija citā valstī. Vairāk par secinājumiem pētījumā un situāciju Latvijas jaunuzņēmumu vidē stāsta Gateway&Partners Tirgus izpētes projektu vadītāja Zanda Vipule un Ekonomikas ministrijas Uzņēmējdarbības konkurētspējas departamenta direktors Kristaps Soms.
Fragments no intervijas
Pavasarī tika publicēts pētījums par Latvijas jaunuzņēmumu vidi un tika paziņoti galvenie secinājumi, bet viss pētījums arvien publiski nav pieejams. 12. septembris Latvijā tiek atzīmēts kā Startup diena. Kā jūs raksturotu Latvijas jaunuzņēmumu vidi?
K. Soms: Līdz pētījuma veikšanai katram bija savs pieņēmums, kas ir jaunuzņēmumi un cik daudz to ir. Diskusijas vienmēr bija balstītas iekšējā pārliecībā un sajūtās. Tāpēc viens no pētījuma pamatmērķiem bija beidzot nofiksēt reālo situāciju, lai, runājot par Latvijas startup pienesumu budžetā un visu pārējo, ir skaidri zināmi skaitļi, kas nomērīti konkrētā laika posmā. Izrādījās, ka situācija ir labāka, nekā cerēts, un Latvijā ir 418 startup.
Tie ir pētījuma brīdī dzīvie jaunuzņēmumi?
K. Soms: Protams, to skaits ir visu laiku mainīgs – katru dienu rodas jauni, bet citi beidz darbību vai transformē biznesu. Bija viedoklis, ka to ir starp 300 un 400, bet beigās izrādījās, ka ir vairāk nekā 400. Patīkami pārsteidz arī iemaksāto nodokļu apjoms. Nevar teikt, ka tas būtu mazs. No 2012. līdz 2018. gadam budžetā nomaksāti vismaz 34 miljoni eiro.
Z. Vipule: Nebija vienotības par to, cik daudz jaunuzņēmumu vispār ir, jo apzīmējums ir ļoti plašs. Pat Eiropas līmenī nav vienotas metodoloģijas, kā uzskaitīt jaunuzņēmumus. Igaunijā norāda, ka tas ir domāšanas veids. Katrā valstī ir atšķirības definīcijās, tāpēc šis ir grūts jautājums, rediģējām vairākus sarakstus, svītrojot ārā un liekot iekšā dažādus nosaukumus. Papildu izaicinājums, kas bija svarīgs Latvijā – līdz pieciem gadiem vai pēc pieciem gadiem.
Nereti lielie panākumi sākas laikā no piektā līdz septītajam gadam.
Z. Vipule: Viss atkarīgs no tās, kad dibina uzņēmumu. Citi uzņēmēji domā, ka vispirms jānodibina uzņēmums un tad tikai var sāk darbību, bet pieredzējuši uzņēmēji izmēģina vairākas idejas un tikai tad, kad redz, ka iecere būs sekmīga, dibina uzņēmumu.
Man ļoti patīk, ka pētījums parāda - startup dibinātājs ir 35 gadus vecs vīrietis, kam lielākoties ir pat maģistra grāds. Tas nozīmē, ka tie ir inteliģenti Latvijas vīrieši labākajos gados, kuri intensīvi strādājuši pie trešās vai ceturtās biznesa idejas, lai to izvirzītu un nestu tālāk pasaulē.
K. Soms: Ļoti patīkami pētījumā redzēt skaitļus attiecībā uz sieviešu līdzdalību. Arī viņas ļoti aktīvi piedalās šajā ekosistēmā, vēlas būt uzņēmējas. Parasti Eiropā lielajās diskusijās ir jautājumi par līdztiesību, bet mums nācija ir ļoti aktīva. Patīkami redzēt - nav tā, ka biznesā dominē tikai vīrieši. No ministrijas puses gan jaunas meitenes, gan puišus 5. un 9. klasē varam mudināt mācīties matemātiku, fiziku un ķīmiju, veidot savus uzņēmumus, un, iespējams, bizness pārvērtīsies par to, ko varēs pārdot par vienu vai desmit miljoniem eiro. Šobrīd pasaulē ir ļoti lielas iespējas izveidot daudzmiljardu biznesu. Jautājums ir tikai par pašu ambīcijām, jo iespējas ir.
Z. Vipule: Prieks, ka daudzi Latvijas startup ir novērtēti Silīcija ielejā. Katrā no lielākajiem akseleratoriem ASV ir bijis vismaz viens no mūsu jaunuzņēmumiem. Tas ir apbrīnojami! Vairāk nekā astoņi uzņēmumi bijuši šajos akseleratoros, kas apliecina, ka viņi ir gana labi un potenciāli.
Tāpat ir daudz pārdošanas gadījumu. Līdz šim 12 jaunuzņēmumi ir pārdoti – ask.fm, 4Finance, Infogram, Funderful, Cobook, Groglass, Roamer, X Infotech, Tapcore, Naco Technologies, Setupad, Profesionali.ru. Igaunija ir piesaistījusi ievērojami vairāk finansējuma, un viņiem ir 17 pārdošanas gadījumi. Mēs varam būt lepni ar saviem 12, jo līdz ar to, ka finansējuma nav, pašiem ir jāizdzīvo, līdz ar to idejas ir spēcīgākas. Iespējams, tas veicina straujāku attīstību un ilgtspēju.
Visu rakstu lasiet 12. septembra laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!