Latvijas dzelzceļa kompānija Latvijas Dzelzceļš (LDz) nākamā gada budžetā plāno 20% apgrozījuma samazinājumu, piektdien intervijā Latvijas Televīzijas raidījumā Rīta Panorāma teica satiksmes ministrs Anrijs Matīss.
LDz 2015.gadā plāno pārvadāt 45 miljonus tonnu kravu pretēji 57 miljoniem tonnu šogad.
Viņš norādīja, ka plānotais apgrozījuma samazinājums saistīts ar riskiem Krievijas kravu pārvadājumos. Pagaidām gan Krievijas kravas uz Latviju nesamazinās, taču situācijas attīstību nav iespējams prognozēt. «Pagaidām tādas indikācijas nav. Kravas turpina nākt uz Latviju un arī nākamā gada tuvākie trīs mēneši ir cerīgi. Protams, situācija ir nestabila un mēs nevaram pateikt, kas būs tālāk,. Šobrīd tādu tiešu draudu nav,» teica Matīss.
Pēc satiksmes ministra teiktā, apmēru ziņā Krievijas kravas nav aizstājamas, taču ir iespējams piesaistīt vairāk vērtīgas kravas. «Ja skatāmies uz augstākas pievienotās vērtības kravām, piemēram, konteinerkravām, automašīnām vai traktortehnika. Ar mazākām vienībām var iegūt līdzvērtīgu efektu tautsaimniecībā,» teica ministrs, atgādinot, ka šonedēļ vizītes laikā Baltkrievijā parakstīts saprašanās memorands transporta un tranzīta kravu jomā.
«Mums ir jāskatās uz alternatīvām kravām, piemēram baltkrievu kravām, kuras tad nodrošinās zaudējumu kompensēšanu,» teica Matīss.
LDz pasūtītais pētījums liecina, ka ģeopolitiskajai situācijai saasinoties un aizplūstot Krievijas un Baltkrievijas tranzīta kravām, Latvijas iekšzemes kopprodukts samazinātos par 1,9% jeb 443,5 miljoniem eiro.
Aģentūra BNS jau rakstīja LDz koncerns pērn strādāja ar 439,1 miljona eiro apgrozījumu, kas ir par 7,6% mazāk nekā 2012.gadā, savukārt koncerna peļņa pieauga 2,2 reizes - līdz 79,8 miljoniem eiro.
LDz pieder valstij. Tā koncerns nodarbojas ar kravu pārvadājumiem pa dzelzceļu un uztur infrastruktūru.