Latvijas animācijas filmas izceļas ar bagātu vizuālo valodu, īpašu rokrakstu, tomēr, lai tās spētu konkurēt globālā tirgū, ir krietni jānopūlas, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Latvijā ir apmēram desmit animācijas studiju, kas veido gan pilnmetrāžas filmas, gan īsfilmas. Tās tiek izrādītas starptautiskos kino festivālos, taču tas negarantē komerciālu veiksmi. Kinoteātros pārsvarā nonāk pilnmetrāžas animācijas filmas, un tādas Latvijā top ļoti reti. Pēdējos piecos gados uz ekrāniem Latvijā un ārvalstīs ir nonākušas trīs pilnmetrāžas filmas: studijas Rija filma Zelta zirgs, kopražojuma filma Lote un Mēnessakmens noslēpums, kā arī studijas Lokomotīve kopražojuma animācijas filma pieaugušajiem Akmeņi manās kabatās.
Filmu studija Rija nesen nosvinēja 20 gadu jubileju. Eiropā daudzas animācijas studijas tik ilgu mūžu nenodzīvo. «Animācijas filmu veidošana ir projektu lieta. Bieži vien Eiropā animatori ceļo no vienas valsts uz otru, no viena projekta uz citu. Tas savā ziņā ir kā ceļojošais teātris. Animācijas studijas ir ekskluzīva parādība. Rijai animācija ir pamatdarbība, tā ir iesaistījusies arī spēlfilmu un dokumentālo filmu producēšanā. Ar filmu veidošanu vien studija izdzīvot nevar,» stāsta SIA Filmu studija Rija valdes loceklis un producents Vilnis Kalnaellis. Nacionālā kino centra (NKC) un Valsts Kultūrkapitāla fonda (VKKF) dotācijas tiek piešķirtas par konkrētas filmas veidošanu, nevis studijas uzturēšanu, līdz ar to uzņēmumiem pašiem ir jāmeklē papildus ienākumu avoti. V. Kalnaellis DB atklāj, cik sadrumstaloti ir Rijas ienākumu kanāli. Studija veido filmas, izplata Latvijā Eiropas filmas, veido skaņas dublāžu tām ārvalstu animācijas kino filmām, kas nonāk uz Latvijas kinoteātru ekrāniem. «Reizēm veidojam reklāmas, arī vizualizāciju, piemēram, Pasaules koru festivāla atklāšanas un noslēguma koncertiem. Ienākumi ir arī no mūsu studijā veidotām filmām par suņu meiteni Loti un no Zelta zirga, kuras pārdodam starptautiskā arēnā. Saņemam arī ienākumus no grāmatas Joka pēc alfabēts,» viņš turpina uzskaitīt.
Visu rakstu Kā ceļojošais teātris lasiet 3. februāra laikrakstā Dienas Bizness.