Personāla atlases kompānijas Amrop speciālbalvu saņēmusi Swedbank, ko Uzņēmumu reputācijas topa pētījuma gaitā iedzīvotāji un uzņēmēji atzinuši par labāko darba devēju, proti, šai bankai ir laba reputācija kā darba devējam.
Uzņēmumu reputācijas topa izveides laikā viedokli par uzņēmumiem pauda gan uzņēmēji, gan iedzīvotāji. Katra uzņēmuma reputācijas indekss tiek veidots no vairāku faktoru kopsummas: aptauju respondenti vērtē šo kompāniju reputāciju kopumā, to produktu un pakalpojumu kvalitāti, to, cik labi darba devēji ir šie uzņēmumi, kāda ir to korporatīvā komunikācija, cik sociāli atbildīgi tie ir, vai tie ir orientēti uz nākotni, cik augsts ir to eksporta potenciāls, kā arī to, cik atbildīgi pret vidi ir šie uzņēmumi.
Uzņēmumi ar augstāko reputācijas vērtējumu sadaļā «Labs darba devējs»”
1. Swedbank
2. Latvijas Mobilais telefons
3. Lattelecom
4. SEB banka
5. Latvenergo
6. RIMI Latvia
7. Latvija Statoil
8. Grindeks
9. Laima
10. Latvijas valsts meži
Aiga Ārste-Avotiņa, Amrop vadošā partnere:
Reputācijas topa sadaļas «Labs darba devējs» līderkompāniju vidū pamatā ir uzņēmumi, kuru produktus un pakalpojumus mēs pietiekami bieži izmantojam ikdienā un kuriem ir plašs patērētāju loks. Ir liela starpība, vai darbinieks saviem radiem un draugiem var pateikt, ka viņš strādā LMT, vai – ka SIA Ābolītis vai citā tikpat «atpazīstamā» uzņēmumā. Uzņēmuma atpazīstamība un lielums darba ņēmējam saistās ar stabilitāti. Neskatoties uz to, ka daudzās nozarēs krīze ir pārvarēta, darbinieku atalgojums ir atsācis augt, un uzņēmumi ir atsākuši darbinieku pieņemšanu, darbiniekiem izvēloties darba devēju, uzņēmuma stabilitāte vēl joprojām ir viens no svarīgākajiem kritērijiem. Ja pirms finanšu krīzes lielākā daļa darba meklētāju, izvēloties darba devēju, priekšroku deva konkurētspējīgam atalgojumam, tad krīzes un pēckrīzes laikā darba ņēmēji arvien augstāk novērtē uzņēmuma stabilitāti un garantētu darba samaksu. Ja uzņēmums bankrotē un cilvēkam jānonāk uz ielas starp 300 000 citu darba meklētājiem, tad labāk viņš izvēlēsies iespēju saņemt ievērojami zemāku atalgojumu, bet zināt, ka darba vieta ir stabila. Tālab vēl joprojām valsts uzņēmumi un sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji kā darba devēji ir iekārojami.
Patiesi priecē tas, ka lielākā daļa uzņēmumu ar labāko darba devēja reputāciju ir ražotāji (9 no 25 uzņēmumiem). Pie tam, lielākā daļa no tiem ir uzņēmumi ar vietējo kapitālu. Neskatoties uz krīzes uzliktajiem pārbaudījumiem, konkurentiem ar nesalīdzināmi «dziļākām kabatām» un lielāku «finanšu aizmuguri» tie ir spējuši veiksmīgi nosargāt un izmantot savas konkurences priekšrocības, veiksmīgi atrast tirgus nišas, kurās tie var būt soli priekšā saviem sekotājiem. Visiem šiem uzņēmumiem ir raksturīgi tas, ka tie cīnās par savu klientu, cenšas to noturēt un pastāvīgi strādā pie tā, lai būtu saviem klientiem arvien interesantāki. Tie ir uzņēmumi, kas neguļ uz lauriem un arīdzan kas grūtību priekšā nepadodas. Tie ir uzņēmumi, kuru īpašnieki un vadība ir pietiekami ambicioza un tāda, kas sarežģītās situācijās nevairās no izlēmīgas rīcības un nebaidās iet iekšā nezināmās teritorijās un mēģināt. Daudzi no tiem tieši krīzes un pēckrīzes periodā ir intensificējuši darbu ar eksporta tirgiem. Tas ir nesis labus rezultātus un cilvēkiem patīk strādāt uzvarētāju komandā.
Praktiski visi no iekārojamākajiem darba devējiem ir lielas organizācijas. Bieži tiek uzskatīts, ka labākais motivētājs darbiniekiem ir labas algas, prēmijas un citi bonusi”. Prakse rāda, ka pie tādiem ātri pierod kā pie garantētām lietām un tās neliek būt lojāliem darba devējam. Biežāk svarīgākas ir labas izaugsmes iespējas un lielas organizācijas tās sniedz, tā piemēram neilgā laikā, uzsākot darbu filiālē klientu apkalpošanā, darbiniekam ir iespējas kļūt par speciālistu kādā nodaļā un pāris gadu laikā organizācijas iekšienē nomainīt vairākus darbus. Darbiniekam rotējot paveras iespējas iegūt daudzveidīgu pieredzi, mācīties un iegūt zināšanas, kuras tas var pielietot arī citās organizācijās vai nozarēs. Izaugot organizācijas ietvaros, darbiniekam daudz svarīgāki par atalgojumu ir profesionālie sasniegumi, vadības atzinība, interesants, izaicinošs darba saturs, karjeras izaugsme, ko lielas organizācijas var noteikti piedāvāt.
Topa līderu vidū lielākā daļa uzņēmumu ir tādi, kas rūpējas un kas investē savas darba devēja labās slavas nostiprināšanā. Tie ir uzņēmumi, kas piedomā pie tā – kā saviem darbiniekiem veidot labu, interesantu vidi un cik svarīgi ir turēt savus solījumus darbiniekiem. Tie zina, ka viens neapmierināts darbinieks «atbaida» desmit potenciālus klientus un ka uzņēmuma klientu labākie piesaistītāji un labākā reklāma ir apmierināti darbinieki. Mūsu novērojumi liecina, ka, ja uzņēmumam ir laba slava darbinieku vidū, tas var piesaistīt profesionālākos darbiniekus pat arī nemaksājot tiem visaugstākās algas.
Topa augšgalā ir pārstāvētas bankas un tehnoloģiju uzņēmumi, kas bieži vien darba ņēmējiem saistās ar iespēju strādāt nozarē, kur darbu veikšanā tiem ir iespēja izmantot jaunākās tehnoloģijas, kuru bizness pastāvīgi attīstās un kurās ir iespēja strādāt vidē ar labu darba organizāciju.