Šogad Uzņēmumu Reputācijas Tops prezentēs jau desmito korporatīvās reputācijas analīzi, apskatot ne tikai 2014. gada reputācijas izmaiņas, kāpumus un kritumus, bet arī analizējot aizvadītās dekādes spilgtākās tendences.
2014. gada Latvijas uzņēmumi ar augstāko reputāciju tiks apbalvoti jau 17. jūnijā, bet ar pētījumu Dienas Biznesa lasītāji varēs iepazīties 18. jūnijā - žurnālā Uzņēmumu Reputācijas Tops.
Reputācijas Tops šajos gados kļuvis par ļoti būtisku tirgus notikumu barometru, skaidri identificējot dažādu tirgus svārstību un aktivitāšu ietekmi uz reputācijas reitingiem. Pirmie topa gadi kompāniju vadītājiem lika izvērtēt arī sociālās atbildības nozīmi uzņēmuma reputācijā.
Īss ieskats vēsturē:
Pētījums uzņēmumu reputācijas līderu noskaidrošanai pirmo reizi tika veikts 2005. gadā. Eksperti bija vienisprātis, ka Reputācijas Tops rosinās uzņēmējus novērtēt reputācijas spēku biznesā. Pirms desmit gadiem topā iezīmējās būtiska tendence – topa vietas ieņēma gan pelnošas korporācijas, gan 2005. gadā zaudējumus cietuši uzņēmumi, pierādot, ka ne vienmēr apgrozāmo līdzekļu daudzums nosaka to, kurš komersants būs sabiedrībai vai saviem sadarbības partneriem tīkamākais.
Laikā no 2005. līdz 2007. gadam 100 dominējošie uzņēmumi bija kompānijas, kuras ražo vai piedāvā masu patēriņa produkciju vai pakalpojumus, savukārt biznesa pakalpojumu sniedzēji bija nobīdīti topa lejasgalā, nespējot kvalificēties augstākām topa vietām. Sākot ar 2008. gadu, Uzņēmumu Reputācijas Tops kompāniju vadītājiem atgādināja spēcīgo reputācijas ietekmi uz uzņēmuma dzīvotspēju krīzes situācijās.
2009. gada tops atklāja tos uzņēmumus, kuriem attiecības ar klientiem bijušas īstas, bet kuru attiecības bijušas tikai korporatīva ilūzija. Topā skaidri varēja saskatīt korporatīvās vides līderus, kā arī tos, kuri bija spējuši vislabāk pielāgoties jaunajai situācijai un precīzi uztaustīt izmaiņas savu patērētāju vajadzībās. Ekonomiskās lejupslīdes gadi bija lieliska reputācijas mācībstunda lielo uzņēmumu vadītājiem. Reputācijas Topa indeksa ikgadējo inflāciju šoreiz nomainīja deflācija, un reputācijas vērtējumu pasliktināšanās bija vērojama pusei no topa simtnieka uzņēmumiem.
Savukārt 2010. gads Uzņēmumu Reputācijas topa dalībniekiem viesa optimismu – dati skaidri parādīja, ka statistiski zemākais punkts uzņēmumu un sabiedrības attiecībās bija pāri. Šajā gadā pozitīvus indeksu kāpumus piedzīvoja uzņēmumi, kuri sniedza aizraujošus, īstus un lokāli radītus stāstus, kas sabiedrībai pēc piedzīvotās ekonomiskās krīzes bija akūti nepieciešami.
2011. gadā sabiedrības pozitīvāko attieksmi izpelnījās uzņēmumi, kas bijuši ļoti aktīvi eksporta tirgos – gan iedzīvotāji, gan uzņēmēji nebija kautrējušies savas balsis atdot tiem, kas ar savu produkciju darījuši Latviju pazīstamu ārvalstīs un valsts ekonomikā ienesuši tik ļoti nepieciešamo eksporta naudu.
2012. gada topu varētu uzskatīt par pierādījumu tam, ka reputācija nav stāsts par nejaušu veiksmi vai strauji iegūstamu kapitālu. Uzņēmumu Reputācijas Topa virsotni gadu no gada veidojuši uzņēmumi, kas labu reputāciju neuztver kā trofeju vai ordeni, kurš iegūts uz mūžīgiem laikiem - panākumus iegūst tie, kas neapstājas pie sasniegtā, bet turpina kāpt augšup, noturēties un nenokrist.
Iepriekšējā, 2013. gada, Reputācijas Topā īpaša uzmanība tika pievērsta uzņēmumu korporatīvās sociālās atbildības vērtējumam, respektīvi, tam, cik un kā kompānijas rūpējas ne tikai par savu, bet visas sabiedrības labklājību. Šis uzņēmumu reputācijas faktors gadu no gada kļūst arvien nozīmīgāks gan iedzīvotāju, gan uzņēmēju acīs, tāpēc pirmo reizi bija iespējams iepazīties arī ar sociāli atbildīgāko uzņēmumu topu, kurš vēlreiz atgādināja, ka korporatīvā sociālā atbildība noteikti nav izdevumu pozīcija, tā ir investīcija, kas uzņēmumiem agrāk vai vēlāk atmaksājas.
Uzņēmumu Reputācijas Tops tiek veidots sadarbojoties laikrakstam Dienas Bizness un sabiedrisko attiecību aģentūrai Nords Porter Novelli. Šis tops ir pirmais, vienīgais un apjomīgākais reputācijas reitingu pētījums Baltijā, veidots pēc starptautiski un akadēmiski aizstāvāmas metodoloģijas.