Latvijas kuģniecības vadība īsti nezina, kam pieder uzņēmuma 27.55 % akcijas 55 miljonu latu nominālvērtībā. Tas savukārt vadību dara bažīgu, šodien žurnālistiem atzina Kuģniecības (LK) valdes loceklis Raivis Veckāgans un arī zvērināts advokāts Agris Bitāns.
Saskaņā ar biržai sniegto informāciju par akcionāriem uz 2009. gada 30. aprīli, Kuģniecības 49.94 % pieder a/s Ventspils nafta, bet 27.55 % - International Baltic Investments (IBI), kas, saskaņā ar LK vadības rīcībās esošo IBI gada pārskatu, pieder Arnim Nīcgalim, Mārtiņam Kvēpam un SIA Heidelberga. Tomēr Kuģniecības vadība apšauba IBI likumīgās īpašumtiesības uz šīm akcijām, tā 2009. gada pavasarī iesniegusi arī prasības pieteikumu Rīgas apgabaltiesā, lūdzot atzīt par spēkā neesošiem darījumus ar LK akcijām starp IBI un ārzonas kompānijām – līdzšinējām 27 % LK akciju īpašniecēm – Ojay Limited un Eastgate Properties Limited.
LK uzskata, ka šie darījumi ar LK akcijām bijuši fiktīvi un manipulatīva rakstura ar mērķi slēpt mantu, kā to kriminālprocesa ietvaros 2008. gadā atzinusi arī Valsts policijas Galvenās Kriminālpārvaldes Ekonomikas policijas pārvaldes amatpersona. Tiesa šo LK pieteikumu ir pieņēmusi izskatīšanai, un pirmā tiesas sēde ir paredzēta 2009. gada decembrī.
Neskaidrību pastiprinājis arī fakts, ka LK akcionāru sapulcē savu dalību ar 27 % LK akcijām esot pieteikušies gan IBI, gan Ojay Limited un Eastgate Properties Limited. Tā kā LK vadība apšauba IBI tiesības uz LK akcijām, tā pieļauj, ka LK akcijas vēl atrodas bijušo LK akcionāru īpašumā.
Tiesa, šobrīd neatklāts ir jautājums, kāpēc LK uzmanību pievērsis tieši IBI (uzzināts, kam pieder un kāda bijusi 2008. gada uzņēmuma bilance, kas neliecina par to, ka IBI īpašumā būtu LK akcijas) darbības izzināšanai, bet iepriekš tādu pašu interesei publiski neizrādīja par līdzšinējiem LK akcionāriem - ārzonu Ojay un Eastgate Properties, kuru īpašniekus LK vadība precīzi nezinot līdz pat šai dienai. IBI pārskats liecina, ka kompānijas nodarbojas ar tirgus un sabiedriskās domas izpēti, 1994. gadā dibinātās kompānijas neto apgrozījums 2008. gadā bijis nulle, bet administrācijas izmaksas radījušas IBI 31 lata zaudējumus.
LK vadība vienlaikus atzīst, ka neuztver nopietni IBI paziņojumus un vērtēt tos kritiski aicina arī plašāku sabiedrību, tostarp vērtspapīru tirgus dalībniekus, akcionārus un ieguldītājus.
Visticamāk, ir runa par IBI šā gada 4. septembra paziņojumu par iesniegto prasību Rīgas apgabaltiesā pret Kuģniecību, Ventspils naftu, SIA LASCO Investment par darījumu atzīšanu par spēkā neesošu. Pagājušā gada nogalē Kuģniecība iegādājusies no Ventspils Naftas poligrāfijas un izdevējdarbības nozaru uzņēmumus par summu 82.7 miljoni latu apjomā. Proti, IBI pārmet, ka Kuģniecības valdes un padomes locekļu un SIA LASCO Investment valdes ļaunprātības rīcības rezultātā iegūti aktīvi ar zemu likviditāti un par tiem samaksāta nepamatoti augstā pirkuma maksa, kas rada zaudējumus Latvijas kuģniecības koncernam, Kuģniecības akcionāriem un Latvijas valstij.
Kuģniecība, ignorējot likuma normas, ir izvēlējusies diletantiski fantazēt par akciju iegūšanas īpašumā darījuma ekonomisko būtību – darījuma, kura saturs Kuģniecībai nav zināms un kuru reglamentējošos dokumentus tā nekad nav redzējusi,» tā, komentējot Kuģniecības vadības šodien teikto, pauda IBI valdes loceklis Mārtiņš Kvēps.
Šīs fantāzijas tiek liktas pamatā tālākiem nepamatotiem spriedelējumiem par šī Kuģniecībai nezināmā darījuma satura atspoguļošanu IBI grāmatvedības dokumentos. Šāda rīcība ir vai nu klaji neprofesionāla, vai arī ļaunprātīga. Abos šajos gadījumos aizdomas par Kuģniecības darbības pārvaldīšanas kvalitāti tiek tikai pastiprinātas, tā M. Kvēps.
Pēc viņa norādītā, Finanšu instrumentu tirgus likuma 125. panta (2) daļa nosaka, ka «pierādījums tam, ka finanšu instrumenti pieder personai, ir iegrāmatojums šīs personas finanšu instrumentu kontā IBI ir saņēmusi savā finanšu instrumentu kontā Kuģniecības akcijas uz tiesiska darījuma pamata, par to paziņojot likumā noteiktā kārtībā, sekojoši iegūstot pilnas akcionāra tiesības un statusu. IBI akcionāra statusu ir atzinusi gan Rīgas fondu birža, gan Latvijas Centrālais depozitārijs, un Kuģniecība labi saprotamie mēģinājumi izvairīties no atbilžu sniegšanas par apšaubāmo darījumu slēgšanu ar Ventspils naftu, veicot nepamatotas dezinformācijas izplatīšanu par saviem akcionāriem, negrozīs acīmredzamo un uz likuma normām balstīto faktu – IBI ir Kuģniecības akcionārs un turpinās cīnīties pret akcionāru interešu un tiesību aizskārumiem, tā M. Kvēps.