Jaunākais izdevums

Meklējot iespējas safrizēties vai veikt manikīru lētāk nekā līdz šim, cilvēki pārstāj apmeklēt lielās pazīstamo zīmolu frizētavas un atklāj mazos salonus ārpus centra, savas dzīvesvietas tuvumā, šodien, 25.maijā, vēsta laikraksts Diena.

Meklējot iespējas safrizēties vai veikt manikīru lētāk nekā līdz šim, cilvēki pārstāj apmeklēt lielās pazīstamo zīmolu frizētavas un atklāj mazos salonus ārpus centra, savas dzīvesvietas tuvumā, informē laikraksts. «Ļoti, ļoti daudzi tagad pie mums pārnāk no dārgajām centra frizētavām,» stāstījusi Diāna Strazdiņa, kurai kopā ar biznesa partneri pieder divi saloni Studija pluss netālu no Āgenskalna tirgus. Tajos pakalpojumu cenas kopš gada sākuma samazinājušās par 10—15%, ieviestas arī klientu kartes ar dažādiem papildu labumiem. Cenu pazemināšana esot iespējama, taupot uz pakalpojumu izmaksām, piemēram, procedūrām tiek piemeklēti kvalitātes ziņā līdzvērtīgi, taču mazāk pazīstami un lētāki produkti.

Diena norāda, ka arī pazīstami skaistumkopšanas biznesa zīmoli ievērojami pazemina cenas. Skaistumkopšanas salonu tīkla Maija direktors Edgars Barons sacījis, ka salonu cenrādī kopš šā gada sākuma cenas kritušās par aptuveni 10—20% un arī PVN kāpumu no 5 līdz 21% uzņēmums sedzis no savas peļņas. Daži uzņēmumi cenu pazemināšanas vietā izvēlas aktīvāk piedāvāt dažādas cenu akcijas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Pieprasījums pēc Dacia trīskāršojies

,17.06.2009

Populārākais eksemplārs no rumāņu mazcenas ražotāja klāsta, joprojām ir jaunais piecdurvju modelis Dacia Sandero. (Foto: Dacia)

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rumāņu mazcenas zīmols Dacia piedzīvo ziedu laikus Eiropā. Maijā pārdošanas apjomi ir trīskāršojušies, ļaujot Dacia iekarot 2 % no kopējā Eiropas tirgus pīrāga.

Dacia pieprasījums pašmāju tirgū ir palielinājies divas reizes, savukārt Rietumeiropā Dacia modeļu tirdzniecības apjoms ir trīskāršojies. Kopumā maijā tika pārdotas teju 20 tūkst. vienības. Lielākais maizes devējs joprojām ir jaunais piecdurvju modelis Dacia Sandero.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Īsi pirms Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāta (ĪUMSILS) likvidēšanas, ministram Oskaram Kastēnam un sekretariāta vadītājam Jurim Asarim pirkti iPhone 3G telefoni un Apple datori.

Lai pilnvērtīgi varētu izmantot iegādātos telefonus kā e-pasta pārlūku, 24. oktobri. tika iegādāti divi datori Apple Imac Mb323zh un programmas iWork-08 (MAC) par kopējo summu Ls 1 500, lai gan valsts pārvaldē netiek izmantota programmatūra MAC, bet gan Windows. Jau pērn 24 datori (ar pamatlīdzekļu pieņemšanas un nodošanas aktu) tika nodoti lietošanā sekretariāta vadītājam un ministram, taču 15. decembrī inventarizācijas laikā tika konstatēts, ka datori nav izņemti no iepakojuma un faktiski netiek lietoti.

19.decembrī iepriekš minētie mazcenas mobilie telefoni iPhone 3G tika norakstīti. Tā kā tālruņi tika iegādāti kā mazcenas telefoni, saistības līguma laušanas gadījumā ir 728 lati, tādēļ telefoni ar visām saistībām par mobilo sakaru pakalpojumiem bez atlīdzības tika nodoti ministram un sekretariāta vadītājam.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Ikea Eiropā atvērs 100 mazcenas viesnīcas

Lelde Petrāne,15.08.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zviedrijas mēbeļu gigants Ikea plāno atvērt 100 mazcenas viesnīcas dažādās Eiropas vietās, vēsta thelocal.se.

Viesnīcas tikšot atvērtas, domājot par ceļotājiem, kuri taupa naudu, un pirmā šāda viesnīca jau pavisam drīz savas durvis vēršot Vācijā.

«Par pirmās mūsu mazcenas viesnīcas atrašanās vietu Vācijā mēs paziņosim tuvākajās nedēļās, un mēs pašlaik runājam ar viesnīcu operatoriem, lai ātri īstenotu mūsu koncepciju,» laikrakstam Svenska Dagbladet sacījis Haralds Millers no Inter Ikea.

Mazcenas naktsmītņu projektu īstenos Inter Ikea, kompānija, kurai pieder Ikea intelektuālā īpašuma tiesības.

Tomēr viesnīcām nebūšot Ikea zīmols, arī numuriņos nebūšot atrodamas mēbeles ar Ikea zīmolu. Mazcenas viesnīcas tikšot atklātas, sadarbojoties ar jau strādājošiem viesnīcu operatoriem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Pandēmijas izraisītas pārdomas Vecgada vakarā

Līva Zorgenfreija, "Swedbank" galvenā ekonomiste Latvijā,29.12.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izvērtēt 2020.gadu pirmajā brīdī šķiet vienkāršāk nekā tas patiesībā ir. Gads daudziem šķitis kā viens no "sliktākajiem" ja ne visas dzīves laikā, tad pēdējā desmitgadē noteikti.

Tomēr tas nesis arī iespaidīgus zinātnes sasniegumus un saprāta atgriešanos starptautiskajā politikā, par ko liecina ASV vēlēšanu iznākums un Brexit vienošanās. Tas ļauj domāt, ka 2021. gadā pasaule varēs nedaudz uzelpot. Skaidrs, ka riski vēl joprojām saglabājas augsti, jo vīruss var mūs vēl pārsteigt ar jaunām un bīstamākām mutācijām, kas nozīmē, ka vajadzēs pielāgot vakcīnas, attālinot Covid-19 uzveikšanu. Taču, pat pieņemot, ka viss rit kā pa diedziņu, proti, pandēmija atkāpjas un 2021. gads ir pirmais no vairākiem izaugsmes gadiem, Covid-19 stāsts vēl nebūs beidzies. Jau daudz runāts par krīzes ietekmi uz globalizāciju un digitalizāciju, bet, iespējams, mazāk diskutēts par to, ka tā ir neatgriezeniski izmainījusi valsts un privātā sektora attiecības, saasinājusi eksistējošās nevienlīdzības problēmas, un mudinājusi aktīvāk ķerties pie klimata pārmaiņu draudu risināšanas. Šie ir daži no faktoriem, kuru dēļ varam sacīt, ka Covid-19 ietekme pasaules un Latvijas ekonomikā būs jūtama vēl daudzus gadus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašreizējā ekonomiskajā situācijā Baltijas valstīm ir labas izredzes ātri pāriet uz eiro valūtu. Tā teikts Swedbank ziņojumā par ekonomisko situāciju Baltijas valstu reģionā, raksta Dv.ee.

Pamatojoties uz šī mērķa sasniegšanu, saprātīgs būtu Baltijas valstu lēmums nedevalvēt savu valūtu, bet gan iet deflācijas ceļu jeb veikt, tā dēvēto, iekšējo devalvāciju, uzskata banka.

"Izvēlēties iekšējo devalvāciju un uzstādīt skaidru mērķi – pēc iespējas ātrāk pāriet uz eiro - ir visnopietnākā no iespējamajām alternatīvām," raksta Swedbank, pamatojot to ar eksporta struktūru Baltijas valstīs, pieprasījuma samazināšanos eksporta tirgos, kā arī pašu valstu izteikto vēlmi pāriet uz eiro.

Swedbank uzsver, ka Baltijas valstīm izvēloties deflāciju, rastos labi priekšnoteikumi nosacījumu izpildei, lai pārietu uz eiro. Visvieglāk būtu izpildīt inflācijas kritēriju, un, ja valstij ir mazs ārējais parāds, tā spētu arī saglabāt budžeta deficītu tuvāko gadu laikā zem 3% no IKP.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā pērn realizēti aptuveni 500 tūkstoši mobilo tālruņu, otrdien ziņo laikraksts Dienas bizness.

Tas ir 9% pieaugums, salīdzinot ar 2009. gadu, kad tirgus apjoms tika lēsts 460 tūkst. mobilo telefonu apmērā, liecina tirgus pētījumu kompānijas GfK dati.

Pērn Tele2 pārdoto mobilo tālruņu skaits, salīdzinot ar 2009. gadu, pieauga aptuveni par 5%, DB informē Tele2 Priekšapmaksas un pēcapmaksas produktu tirdzniecības vadītājs Madars Liepiņš. Pērn pēdējos desmit mēnešos tālruņu pārdošanas apjomi sāka pakāpeniski pieaugt, salīdzinot ar 2009. gada attiecīgo periodu. «Neliels pieaugums vērojams arī šogad,» atzīmē M. Liepiņš. Savukārt Bite Latvija pērn pārdevusi par 49% vairāk tālruņu nekā 2009.gadā. Subsidētie tālruņi Latvijas tirgū ieņem lielāko daļu no kopējo tālruņu pārdošanas apjomiem. Pēc LMT dīlera DT Mobile datiem, mazcenas telefonu īpatsvars kopējā telefonu «grozā» ir ap 70%. Tele2 klienti mobilo tālruni vidēji lieto divus gadus, kas lielākoties skaidrojams ar to, ka subsidēto jeb mazcenas tālruņu līgumu termiņš ir divi gadi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tāpat kā citur pasaulē arī Latvijā iPhone 4 gribētāju ir vairāk nekā pieejamie telefoni, tāpēc LMT mājas lapā jau 18 minūtēs visi pieejamie iPhone 4 tika rezervēti. LMT aicina iPhone 4 interesentus turpināt reģistrēties LMT mājas lapā, un tiklīdz būs pieejami papildu telefoni LMT rindas kārtībā ar katru sazināsies.

Latvijas Mobilais telefons (LMT) ilgi gaidīto jauno Apple viedtālruni iPhone4 sāka tirgot šodien 24.septembrī plkst. 9 no rīta, DB pastāstīja uzņēmuma preses sekretāre Elīna Lidere.

Jāatgādina, ka LMT ir vienīgais oficiālais iPhone izplatītājs Latvijā.

iPhone4 varēja iegādāties par 79 latiem, slēdzot pakalpojuma Mazcenas mobilais līgumu. Kā norāda E. Lidere, tad pagaidām iPhone4 var iegādāties tikai, slēdzot programmas Mazcenas mobilais līgumu ar LMT, taču jau tuvākajā laikā telefons būs pieejams arī bez piesaistes. Brīvā iPhone 4 cena Latvijā gan pagaidām nav zināma.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Wall Street Journal: Europas un ASV firmas būvēs mazcenas nesējraķeti kosmosa tūrisma vajadzībām

BNS,08.02.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas tehnoloģiju kompānija Astrium sadarbībā ar ASV partneri Alliant plāno radīt mazcenas kosmosa lidaparātu nesējraķeti, kas nākotnē varētu nogādāt Zemes orbītā kosmosa tūristus, ziņo ASV laikraksts Wall Street Journal.

Laikrakstā teikts, ka kompānijas iecerējušas uzbūvēt 91 metru garu nesējraķeti Liberty, kas astronautus un zinātniskajiem pētījumiem domātās kravas spēs nogādāt kosmosā par 180 miljoniem ASV dolāru (aptuveni 93 miljoniem latu), kas ir par 40% lētāk, nekā izmantojot esošās nesējraķetes.

Wall Street Journal arī vēstī, ka projekta atbalstītāji cer saņemt finansējumu no ASV kosmisko pētījumu aģentūras NASA un ka tālākā nākotnē šādu lētu nesējraķešu izmantošana varētu ļaut ierīkot Zemes orbītā riņķojošas viesnīcas kosmosa tūristiem.

Astrium, kas ir aizsardzības kompānijas EADS meitassabiedrība, ražo arī nesējraķetes Ariane, ko izmanto satelītu nogādāšanai kosmosā. ASV kompānija Alliant Techsystems ir vadošais vairākkārt izmantojamo kosmosa kuģu ražotājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rumāņu mazcenas krosovers Dacia Duster ir kā darba apģērbs, ko nav bailes saburzīt, sašmulēt vai pat saplēst. Ja tas arī notiks, nebūs liela bēda, jo tas tak ir darba apģērbs.

Dacia Duster nav auto, ko apjūsmot, tas ir darba instruments, kas noder ikdienā, turklāt nemaksā dārgi. Tas ir tas, kas Latvijā un pārējās postpadomju valstīs tiek vērtēts visaugstāk, proti, cena. Šāda taktika atmaksājas ar uzviju, jo salīdzinājumā kaut vai ar alianses partnera Renault pasažieru modeļiem, kas negribīgi pamet autosalona telpas, Dacia Duster par pircēju trūkumu neuztraucas. Patiesībā pieprasījums joprojām ir lielāks nekā piedāvājums, attiecīgi Dacia Duster tīkotāji joprojām ir spiesti stāvēt rindā un pacietīgi gaidīt.

Kāpēc tas būtu jāpērk

Cena un daudzfunkcionālais pielietojums ir divi iedarbīgākie Dacia Duster argumenti. Jauns krosovers pat ar sulīgu aprīkojumu par 15 tūkst. eiro? Izklausās neticami, bet tas ir iespējams. Attiecīgi ne tikai mežizstrādes uzņēmumi, zemnieku saimniecības vai apsardzes firmas un cita veida kompānijas labprāt dod priekšroku Dacia Duster. Rumāņu mazcenas krosoveru ļoti iecienījušas privātpersonas, turklāt ne tikai no lauku reģioniem, bet arī pilsētām. Vēl viena stabila Dacia Duster pircēju auditorija ir pensionāri. «Augstāk sēdi, tālāk redzi» koncepcija komplektā ar draudzīgo cenu ir tas, kas patīk, turklāt Dacia tirgotājiem par prieku šie pircēji neķēpājas ar līzingu, bet auto pērk pašu spēkiem. Pēc Dacia tirgotāju stāstītā, ne tikai pensionāri, bet arī pārējā privātpersonu masa spēj par automašīnu norēķināties paši un neizmantot līzingu kompāniju atbalstu. Pat, apaugot ar dažādām noderīgām ekstrām, proti, multifunkcionālu stūri, Media Nav Evolution multimediju sistēmu, kruīza kontroli ar ātruma ierobežotāju, daudzskatu kameru sistēmu, LED dienas gaitas lukturiem u.c. labumiem, Dacia Duster maksās 14 450 eiro. Tas ir neapgāžams arguments pircēju piesaistei. Skaidrs, ka viss nav zelts, kas spīd. Multimediju sistēmas ekrānu, kā arī kameru izšķirtspēja ir draņķīga, tostarp arī LED dienas gaismas diožu virtene ir veidota, strikti ievērojot ierobežoto budžetu. Dacia Duster ir vienkāršs auto vienkāršiem cilvēkiem, ja saimniecībā vajag lētu krosoveru, kurš būs uzticams atbalsts ikdienas darbos, turklāt mīlēs braukt pa grants seguma ceļiem, tad pretinieku rumānim nav.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Operatori skaidro, kāpēc par mazcenas telefonu jāmaksā katru mēnesi

Sanita Igaune,16.12.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mobilo operatoru piedāvātie mazcenas mobilie telefoni maksā dārgāk nekā pērkot to pašu telefonu interneta veikalos. Taču Db.lv aptaujas dalībnieku uzskata, ja viņš apņemas divus gadus būt konkrētā operatora klients, tad telefonam būtu jābūt lētākam pie operatora.

«Salīdzinot izmaksas, par to pašu naudu gala rezultātā, ko samaksā par 24 mēnešiem, ir iespējams nopirkt vai līzingā paņemt tieši tādu pašu tālruni un kopējās izmaksas būs autentiskas. Tikai gadījumā, ja šo tālruni ņem no operatora - esi piesaistīts tā tīklam šo nomaksas periodu. Kur izdevīgums? Manuprāt, ja mobilo sakaru operators piedāvā šādu iespēju, tad gala summa ir jābūt ievērojami mazākai nekā pērkot līzinga kompānijā šo pašu tālruni, jo operators ir ieguvis klientu uz vismaz šo minimāli nosacīto laiku,» Db aptaujas dalībnieks pauda savu viedokli.

Jau vēstīts, ka Db.lv aicināja lietotājus dalīties ar savu pieredzi par mobilo sakaru pakalpojumiem. Db lūdza sniegt operatoriem savu skaidrojumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Laikā, kad Eiropas pircēji arvien vairāk interesējas par izdevīgiem darījumiem, Nissan steidz modeļu klāstu papildināt ar jaunu mazcenas pilsētas modeli Pixo. Vietējie Nissan pārstāvji gan nav droši vai auto līdz Latvijai nonāks.

Alianses partnera Renault mazcenas modeļa Renault/ Dacia Sandero līdzinieks Nissan Pixo bāzes modelī tiks uzstādīts 1.0 litru 68 ZS dzinējs, kura CO2 izmešu līmenis ir tikai 103 g/km, bet degvielas patēriņš kombinētajā ciklā ir 4,4 l/100km. Šie rādītāji padara Pixo par vienu no pieejamākajiem ekoloģiskajiem pilsētas mazauto. Vēl viena no Pixo pievilcīgajām īpašībām ir tā, ka tas būšot viens no lētākajiem automobiļiem ar automātisko pārnesumkārbu. Automašīnas garums sasniegs 3.50 metrus, platums 1.60 metrus, augstums 1.47 metrus, bet riteņu bāze sasniegs 2.36 metrus.

Paredzams, ka Pixo Eiropas tirgū varētu nonākt vasarā, piemēram, Vācijā tā sākumcena būs 7990 eiro. Par Pixo ierašanos Latvijā precīzas informācijas pagaidām nav. Oficiālā Nissan pārstāvja Norde auto direktors Dainis Bremze informēja, ka Pixo modeļa parādīšanās lielākoties būšot atkarīga no reģionālā importētāja lēmuma.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Čehu ražotājs Škoda plāno būvēt mazcenas ģimenes sedanu, kura galvenais konkurents būšot rumāņu mazcenas modelis Dacia Logan, vēsta Automotive news.

Škoda vadītājs Reinhards Jungs (Reinhard Jung) apstiprinājis kompānijas mērķi tuvāko divu vai trīs gadu laikā Škoda modeļu paletē iekļaut modeli, kura cena būšot no 10 līdz 12 tūkst. euro. Viņš gan pagaidām nesniedza sīkāku informāciju, taču vācu presē ir jau paspējuši uzzināt, ka Škoda sedanam vajadzēs iekārtoties starp Octavia un Fabia modeļiem, vienlaikus izmantojot radniecīgo modeļu komplektējošās detaļas. Jungs uzsvēra, ka Volkswagen AG čehu apakšvienības uzdevums ir nostiprināt savu produktu klāstu, īpašu uzmanību veltot zemo izmaksu automobiļiem. Atgādināsim, ka Dacia Logan sedana cena Vācijā ir sākot no 7300 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Franču autoražotājs Renault ir vienojies sadarbībā ar ķiniešu autoražotāju Great Wall Venecuēlā sākt mazcenas modeļa Renault Logan ražošanu.

Automašīnas tikšot ražotas Guakaras rūpnīcā, kas pieder Great Wall un atrodas 150 kilometros no Venecuēlas galvaspilsētas Karakasas. Sadarbības partneri plāno gadā saražot 22 tūkstošu mazcenas modeļus vietējā tirgus vajadzībām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Recesijai būs ilgstoša ietekme uz veidu, kā cilvēki iepērkas, raksta The Economist.

ASV mazumtirgotājs Saks savā reklāmas kampaņā izmantoja frāzi „Gribi to!” ("WANT IT!"), taču izsaukuma zīmes, kas ir šīs frāzes nobeigumā, vietā drīzāk būtu jāliek jautājuma zīme, raksturojot pašreizējo noskaņojumu tirdzniecībā, norāda The Economist.

The Economist skaidro, ka ātrums, kādā ir kritušies mazumtirdzniecības apjomi gan Eiropā, gan ASV, ir pārsteidzis gan tirgotājus, gan ražotājus. Kā atbildes reakcija šai tendencei ir kompāniju centieni izmantot dažādas reklāmas kampaņas un citus mārketinga trikus, no kā lielākoties tomēr nekāda labuma nav. Vienlaikus, cīnoties ar pašreizējām problēmām, tirgotāji arī apsver, kādu ietekmi ilgtermiņā recesija būs atstājusi uz patērētāju uzvedību. Protams, ir vilinoši domāt, ka līdz ar ekonomiku atlabšanu, pircēji atsāks tērēt tikpat daudz naudas kā iepriekš, taču, visticamāk, recesijai būs ilgstoša ietekme uz veidu, kā cilvēki iepērkas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Makroekonomika

Analītiķis: ir četri galvenie scenāriji, kā pasaules valstis izkļūs no krīzes

,19.01.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Straujš aizņēmumu līdzekļu pieaugums finanšu ekonomiskajā sistēmā ir viena no raksturīgākajām mūsdienu kapitālisma īpašībām. Šodien ar aizņēmuma līdzekļiem tiek iegādāti vairums finanšu aktīvi. Vienkārši matemātiski aprēķini rāda, ka dzēst parādus tikai ar ieņēmumiem, kuri ir tikai daļa no iekšzemes kopprodukta, praktiski nav iespējams, stāsta ABLV grupas galvenais analītiķis, matemātikas doktors Leonīds Aļšanskis, minot arī četurs iespējamos scenārijus, lai nepieļautu pasaules valstu ieslīgšanu «pilna mēroga parādu krīzē».

Praktiski šodien ar aizņēmuma līdzekļiem tiek iegādāti vairums finanšu aktīvi. Aktīvas aizņēmējas kļuvušas arī valstis, kuras ar kreditoru naudu sedz savu budžetu deficītus. Tieši attīstīto valstu valsts parādu straujais pieaugums ir izveidojis parādu problēmu par pašu bīstamāko pasaules finanšu-ekonomiskajai sistēmai.

Precīzi uzskaitīt parādus, kurus uzkrājuši visi Zemes iedzīvotāji, ir ārkārtīgi sarežģīti. Pēc dažiem aprēķiniem, to kopējā summa mērāma simtos triljonu dolāru un vairākkārtīgi pārsniedz pasaules IKP apmēru Skaidrs, ka nodzēst šādus parādus ar ieņēmumiem, kuri ir tikai daļa no jauna izveidojamā IKP, ir ārkārtīgi sarežģīti, skaidro matemātikas doktors.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Vācijas eksperts: nespārdiet grieķus! Pie vainas ir Vācija un Francija

Didzis Meļķis,14.09.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašreiz ir nevis eiro krīze, bet gan Eiropas identitātes krīze. Proti, uzticības krīze, kad iedragāta uzticēšanās dalībvalstu starpā, pasaules acīs un finanšu tirgu priekšā. Un tā vietā, lai nodotos grieķu spārdīšanai, «skatieties uz Vāciju un Franciju, kas noteikumus pārkāpa pirmie», gadskārtējā starptautiskajā drošības un ārpolitikas forumā Rīgas konferencē norādīja Baltijas Attīstības foruma priekšsēdētājs Uffe Ellemans-Jensens.

Konference, kas piektdien un sestdien risinās Melngalvju namā, Rīgā, tiek atklāta ar principiālu diskusiju – vai eiro ir ekonomisko grūtību risinājums vai problēma.

Premjers Valdis Dombrovskis diskusiju sāk, izsakot šaubas, vai vispār ir tāda «eiro krīze», jo vienotā valūta uzrāda labu sniegumu, salīdzinot ar citām pasaules valūtām. Tāpēc, pēc premjera domām, krīze ir valdību tēriņu lauciņā, kur jāievieš fiskālo disciplīnu. Tāpēc īstermiņā Eiropas problēma ir atgriešanās un turēšanās pie Mārstrihtas kritēriju ievērošanas. Fiskālās disciplīnas līgums un saistītie lēmumi (piemēram, par eirozonas glābšanas mehānismu ESM) norāda, ka ES ir arī politiskā apņēmība un pamazām tiek radīti instrumenti uzticamai fiskālajai politikai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja ASV amatpersonas piekristu devalvēt dolāru, tad izeja no krīzes sāktos jau tūlīt pat, uzskata Nobela prēmijas laureāts ekonomikā, Kolumbijas universitātes profesors Edmunds Felps, atsaucoties uz interviju Delovoj Peterburg, raksta rus.db.lv.

Investīcijas biznesā pašlaik visur samazinās. Kādēļ tas notiek un kur paliek nauda?

ASV monetāro iestāžu politikas dēļ hipotekārā kreditēšana ir kļuvusi par banku biznesa ienesīgāko sektoru. Un kopš tā laika, neskatoties uz krīzi, tas ir bijis ienesīgākais sektors. Tas ir novedis pie tā, ka riska kapitāla apjomi samazinās.

Noteikti nepieciešams atgriezties pie banku sistēmas tās tradicionālajā izpratnē. Bankām jāstrādā nevis ar patērētājiem, bet ar biznesu. Bankām jākreditē biznesa projekti.

Šim mērķim nepieciešams restrukturizēt banku sistēmu un izveidot jaunas bankas, tāpēc būs daudz darba. Vieglās naudas ieplūdes rezultātā bankas ir zaudējušas iemaņas darbā ar biznesa projektiem, nav arī ekspertīzes sistēmas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vēl grūti paredzēt, cik ilgu laiku prasīs ekonomikas atveseļošanās pēc pandēmijas, bet ir skaidrs, ka mūsu ikdienā ienāk dažādi paradumi, kas, visticamāk, saglabāsies arī turpmāk.

Vienā mirklī viss notiek tiešsaistē – mācības, ārstu konsultācijas, komunikācija ar kolēģiem un biznesa partneriem. Finanšu tehnoloģiju kompānijas "Twino", riska kapitāla fonda "Expansion Capital" un "Dienas Biznesa" organizētajā diskusijā "FinTech talks by "Twino". Tech revolution: Covid-19" "Twino" grupas dibinātājs Armands Broks pauž pārliecību, ka turpmāk daudz kas mainīsies. Šis brīdis parāda, ka ir iespējams strādāt attālināti, un viņš paredz, ka būs cilvēki, kuri izmantos iespēju strādāt ārpus pilsētas, būt tuvāk dabai un iegūt lielāku līdzsvaru starp privāto un darba dzīvi, notiks aizplūšana no pilsētām.

"Agrāk vajadzēja ieplānot tikšanos, lai apspriestu nopietnus jautājumus, bet tagad attālināta saziņa ir parādījusi savu potenciālu, var ieplānot zvanu, nevis pielāgoties lidojumu laikiem. Šis ieradums varētu palikt arī turpmāk. Daudz kas no šī brīža paradumiem saglabāsies, piemēram, attālināta pārtikas iegāde," teic A. Broks. Arī eņģeļinvestors un riska kapitāla fonda "Change Ventures" partneris Jānis Krūms spriež, ka cilvēki sapratīs, ka ne vienmēr ir liela nozīme speciāli lidot uz vienu tikšanos klātienē, jo šobrīd attālinātā komunikācija ir pierādījusi savu spēku.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Bondars: amatpersonas neizprata, kādēļ Latvija nokļuva krīzē

Ritvars Bīders,19.04.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krīzes laikā atbildīgās amatpersonas neizprata, kādēļ Latvijā sākās krīze, līdz ar ko tika pieņemti paši optimālākie lēmumi, uzskata Ekonomistu Apvienības 2010 biedrs Mārtiņš Bondars.

«Es domāju, ka tās amatpersonas, kuras krīzes laikā bija atbildīgas par ļoti svarīgu lēmumu pieņemšanu Latvijai, es domāju, pirmkārt, neizprata to, kādēļ Latvija nokļuva šajā krīzē. Otrkārt, neizprata to starptautisko situāciju tajā brīdī, kurā Latvija atradās, kad Latvijā iestājās krīze un pasaulē iestājās krīze, un pieņēma tādus lēmumus Latvijai, kuri nebija paši optimālākie,» Latvijas Televīzijas raidījumā Labrīt, Latvija! sacīja Bondars, piebilstot gan, ka Ekonomistu Apvienībā 2010 domas dalās par to, «kā šī krīze tika pārvarēta un vai šī krīze tika pārvarēta, un kādas ir mācības, un kādas ir rekomendācijas šīs krīzes kontekstā».

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Īsā laikā Baltkrievija no mūsu sadarbības partnera kļuvusi par krīzes un draudu avotu Latvijai. Laikraksts Diena iepriekš jau aprakstīja Baltkrievijas uzņēmējdarbības ciešo saikni ar prezidentu Aleksandru Lukašenko. Tagad uzmanības centrā nelegālās imigrācijas ierocis, kuru arī ne bez Lukašenko ziņas izmantoja gan pret Latviju, gan Lietuvu un Poliju, pērn novembrī izraisot ļoti saspīlētu situāciju uz Baltkrievijas–Polijas robežas.

Baltkrievijas acīmredzami mākslīgi veidotā migrantu krīze 2021. gada nogalē kļuva par neatņemamu mediju dienaskārtības sastāvdaļu. Notikumi, kas norisinājušies uz Baltkrievijas robežas un kur klātesoši bija tūkstošiem spēka struktūru pārstāvju, nav klasificējami kā klasisks militārs konflikts, lai arī brīžiem šķita, ka tas teju sāksies. Pietiks ar apzīmējumu "hibrīdagresija".

Lasi arī:

Kā Baltkrievija kļuva par cigarešu kontrabandas centru 

Īsā laikā Baltkrievija no mūsu sadarbības partnera kļuvusi par krīzes un draudu...

Kā iepatikties Lukašenko. Neaizskaramais oligarhs Topuzidis 

Laikraksts Diena turpina rakstu sēriju Cita Baltkrievija, kurā atklāj, kā Baltkrievijas biznesa,...

Pāvela Topuzida biznesa īpatnības: turpinājums 

Laikraksts Diena turpina pētīt Baltkrievijas uzņēmējdarbības specifiku, uzmanības centrā izvirzot...

Šī krīze, kura migrantus pārvērtusi par instrumentu dažnedažādu mērķu sasniegšanai, vienlaikus eksportējot koronavīrusu uz Eiropas Savienību, spilgti izgaismo arī vienu no šo hibrīdagresiju provocējušajām dimensijām, proti, ekonomiskos un biznesa ieguvumus, kā arī zaudējumus. Finanšu pasaules mūžīgais jautājums "kam tasizdevīgi?" īsti vietā, aplūkojot Tuvo Austrumu migrantu tranzītu caur Baltkrieviju.

Mucai spunde vaļā

2021. gada pavasarī uz pasliktinošos attiecību ar Baltkrieviju fona Lietuva vērš uzmanību uz pieaugošo nelegālo migrantu straumi, kas valstī ieplūst pāri Baltkrievijas robežai. Visa 2020. gada laikā Lietuvā aiztur tikai 81 nelegāli, bet līdz 2021. gada aprīlim – jau pavisam 90.Par atskaites punktu, kas mucai atrāvis spundi vaļā, tradicionāli tiek minēta 2021. gada 24. maijā notikusī Ryanair lidmašīnas, uz kuras borta atradās opozīcijas žurnālists Romāns Protasevičs, piespiedu nosēdināšana Minskas lidostā. A. Lukašenko apvainojas par šim notikumam sekojušo Rietumu sektorālo sankciju paketi un paziņo, ka pārtrauks kontrolēt nelegālo migrantu plūsmu. 26. maijā viņš apsola Eiropu pārpludināt ar migrantiem.22. jūnijā sakot runu Brestas cietoksnī saistībā ar 80. gadadienu, kopš trešā reiha karaspēks šķērsoja PSRS robežu, A. Lukašenko skaidri akcentē, ka migrantu plūsmas ir atriebība Rietumiem par sankcijām, kas vērstas pret Baltkrieviju: "Uz Lietuvu, Latviju un Poliju metās nelegālo migrantu tūkstoši un tūkstoši. Viņi [kolektīvie Rietumi] mums prasa sevi aizsargāt pret kontrabandu, pret narkotikām (..) Mēs tērēsim simtiem miljonu dolāru gadā, tāpat kā agrāk, lai aizstāvētu jūsu ģeopolitiskās intereses?"

Šā izteikuma detaļu patiesumu apšauba baltkrievu Nacionālās antikrīzes pārvaldes līderis Pāvels Latuško: "Valsts robeža tika uzlabota, lielā mērā pateicoties ES, kā arī Krievijas palīdzībai. Es to saku kā bijušais Baltkrievijas sūtnis Polijā, kurš ņēmis dalību lielākās daļas uz Polijas robežas esošo caurlaides punktu organizēšanā. Es zinu, no kādiem avotiem tie tika finansēti, par kādu naudu tika pirktas iekārtas, tehnika. Resursi tika gūti, pateicoties Frontex.

"Plašas nelegālo migrantu plūsmas caur Baltkrieviju uz ES nav novērotas pat lielās tautu staigāšanas laikā 2015.– 2016. gadā un tādas it kā nevar būt principā. ES austrumu spārnā gandrīz neviens ko tādu nav arī prognozējis. Saskaņā ar Frontex statistiku pēdējos 10 gados maksimālais ES austrumu robežu šķērsojušo nelegālo imigrantu skaits nav pārsniedzis 280 cilvēku mēnesī. Visaugstākie rādītāji attiecināmi uz 2015. gadu, kad Eiropa uzņēma vairāk nekā miljonu migrantu, galvenokārt no Sīrijas un Irākas.

Slepenā operācija Slūžas

Tomēr A. Lukašenko samelojas ne vien attiecībā uz detaļām, bet arī būtību – nelegāļu straume ES virzienā paplašinājās vēl pirms Ryanair lidmašīnas nosēdināšanas. Zināma, kaut arī neliela un slepenībā turēta pieredze Tuvo Austrumu migrantu nosūtīšanai uz ES Baltkrievijai jau eksistēja, un A. Lukašenko nevarēja nezināt, ka šis maršruts jau aprobēts.

Baltkrievija vienmēr bijusi tranzīta valsts. Migranti no Afganistānas, Pakistānas un citām Āzijas valstīm nereti nokļuva tās teritorijā. Cīņas ar organizēto noziedzību un korupciju Galvenās pārvaldes (CONKGP) Trešā nodaļa, ko vadījis Aleksandrs Azarovs, ķēra nevis migrantus, bet gan starptautisko noziedzīgo grupējumu dalībniekus, kuri veidoja plūsmu.

Baltkrievijas robeža patiesībā izsenis nav bijusi aiz atslēgas. Valsts drošības komiteja (VDK) regulāri īstenoja operāciju Slūžas, tīmekļa vietnes Ukr.net žurnālistam pastāsta A. Azarovs: "Tādas operācijas notika, lai vara nopelnītu naudu. Kad Valsts robežas komitejas struktūrvienību OSAM vadīja Terteļs, VDK pašreizējā priekšsēdētāja brālis, šī operācija tika plaši īstenota. OSAM darbinieki ieveda nelegāļus un sūtīja pāri robežai. Viņi taču zina situāciju uz robežas, vienību pārvietošanās shēmas. Un ņēma par to naudu, kas nonāca pie varas esošo kabatās. "OSAM ir atsevišķs pusslepens aktīvo pasākumu dienests ar neierobežotām pilnvarām, kas darbojas visā Baltkrievijas teritorijā un pakļaujas vienīgi A. Lukašenko.

Šajā specnodaļā dienējuši arī A. Lukašenko dēli Viktors un Dmitrijs. V. Lukašenko savulaik bija arī Baltkrievijas Drošības padomes loceklis, tagad viņš ir rezerves ģenerālmajors. Nauda, ko elites specnodaļas OSAM virsnieki saņēma par nelegālo migrantu plūsmas organizēšanu, tika nopelnīta absolūti nelegālā veidā, akcentē A. Azarovs.

"Nelegāļi pēc iebraukšanas Baltkrievijā maksāja naudu. Tas bija fiksēts, CONKGP bija operatīvās uzskaites lietas, ko pēc tam savāca VDK – un vēlāk šīs lietas pazuda. Šī bija nelegāļu pārsūtīšanas oficiālā valsts politika. Un tagad, kā es saprotu, šī operācija Slūžas atsākusies. Taču daudz pastāvīgākā mērogā," komentē A. Azarovs.

Atstrādāta shēma

Pēc A. Lukašenko skaļajiem izteikumiem Viļņa sāk fiksēt strauju nelegāļu skaita pieaugumu: jūlija sākumā viņu skaits sasniedz ap 800, augustā – jau vairāk nekā 4000 (1. augustā aizturēts rekordskaits – 289).

Vēl gada sākumā 768 kilometru garās Baltkrievijas– Lietuvas robežas infrastruktūra kā tāda praktiski neeksistē, tā ir izteikti caurumaina. Lietuvas iekšlietu ministre Agne Bilotaite maija beigās precizē, ka videonovērošanas sistēma aptver mazāk nekā 40% no šīs robežas, un, lai situāciju uzlabotu, nepieciešami divi gadi un 38 miljoni eiro. Jūnija beigās A. Bilotaite portālam Delfi.lt paziņo: "Nelegālā migrācija no Baltkrievijas uz Lietuvu – organizēts un pelnošs bizness, kurā iesaistīti baltkrievu ierēdņi un virsnieki."

Vasarā Irākas iedzīvotājs uz anonimitātes principa pastāsta medijprojektam Reform.by, ka A. Lukašenko teikto, ka Baltkrievija pārtrauc aizšķērsot migrantu plūsmas, vairākas dienas pēc kārtas translējusi Irākas televīzija. Par Baltkrieviju plašāk sākuši vēstīt arī citi Irākas plašsaziņas līdzekļi, kas seko līdzi migrācijas tēmai. Līdztekus tam informācija par iespējām caur Baltkrieviju nonākt Lietuvā sāk iekarot savu vietu dārknetā. Simtiem analoģisku piedāvājumu parādās WhatsApp, reģionā vispopulārākajā saziņas vietnē. Ceļojumu biroju reklāmas ar izcenojumiem un prasībām klientiem izraibina Instagram.

Viens pēc otra savairojas sociālo tīklu kanāli ar tūkstošos mērāmu auditoriju, kur var saņemt padomus, kā šķērsot Baltkrievijas robežu. Tajos publicē pavadoņu kontaktus un ērtas vietas robežas pāriešanai, iesaka, kā ģērbties un ko ņemt līdzi. Dažās sarakstes grupās piedāvā izgatavot viltotus dokumentus, tostarp ES valstu pases, piemēram, par 2400 ASV dolāriem.

Pēkšņi ceļu uz ES caur Baltkrieviju Irākā un Tuvajos Austrumos sāk uzskatīt par visātrāko un drošāko, secina lietuviešu portāls 15min.lt, pieminot, ka par nokļūšanu ES pār Baltkrievijas–Lietuvas robežu tiek prasīti 5–15 tūkstoši eiro. Salīdzinājumam 2021. gada vasarā nelegāla iekļūšana Eiropā pāri Egejas jūrai izmaksā 8–9 tūkstošus dolāru, caur Balkāniem – astoņus tūkstošus eiro, savukārt pāri Vidusjūrai – 3–5 tūkstošus eiro. Par parastu tūrisma ceļojumu no Irākas uz Baltkrieviju saskaņā ar Reform.by sniegto informāciju ceļojumu biroji prasa 500–1500 dolāru. Vasarā, pateicoties ievērojamam pieprasījuma pieaugumam, šādas tūres cena jau ievērojami kritusies.

Ieceļotāji no Tuvajiem Austrumiem Minskā drīz kļūst par jauniem acu tīksmināšanas objektiem, kas raisa lielāku interesi nekā pilsētas arhitektūra, secina ziņu aģentūra Lenta.ru. Lai arī 2021. gada vasarā Baltkrievijas galvaspilsētā gandrīz neparādās ierastie tūristi, Minskas un Grodņas hoteļus līdztekus migrantiem palīdz pārpildīt arī žurnālisti, kuri filmē un fotografē nelegāļus. Migrantu plūsmu var uzskatīt par lielu, lai arī pārsvarā neformālu ekonomikas sektoru, kura izaugsmi nodrošina pat plašsaziņas līdzekļi.

Pateicoties Baltkrievijai, 2021. gadā otro elpu guvis pārrobežu bizness ar migrantiem, kas krāšņi uzplauka 2015.–2016. gadā. Attiecībā uz šo laikposmu Eiropols secinājis, ka vairāk nekā 90% Eiropā ieceļojušo migrantu izmantojuši kriminālās pasaules atbalstu. Lielākā daļa no viņiem par šiem pakalpojumiem maksājusi 3,2–6,5 tūkstošus dolāru. Piemēram, ceļojuma paketes, kurā iekļauti pārlidojumi no Turcijas uz Lībiju un pēc tam no Lībijas uz Itāliju, cena ir 3700 dolāru. Pārvešanas pāri Vidusjūrai neoficiālās izmaksas: pieaugušajiem – 1000 dolāru, bērniem – 500. Rezultātā šī starptautiskā biznesa apgrozījums sastādīja 5–6 miljardus dolāru, tajā iesaistījās vairāk nekā 100 valstu pilsoņi.

Zina, ko ved

2021. gada vasarā Irākas un Sīrijas tūrisma tirgū jau nostabilizējies jauns, vilinošs produkts nodrošinātai publikai: iekļūšana ES kā bēglim. Šādā paketē parasti iekļauta Baltkrievijas grupas vīza (individuālā – par atsevišķu piemaksu), lidojums ekonomiskajā klasē uz Minsku (biznesa klasē – par atsevišķu piemaksu), dzīvošana Minskas viesnīcā, piemēram, uz trim diennaktīm, aizvešana līdz robežai, kuras šķērsošana esot 20 minūšu jautājums. Skaistos vārdos tiek aprakstīta pat dzīvošana un darbā iekārtošanās ES.

Tāpat par atsevišķu samaksu var saņemt instrukciju, kā šķērsot Baltkrievijas robežu ar GPS navigāciju vai pat tiek piedāvāta robežas pāriešana pavadoņa pavadībā. Depozītā atstājamās summas zemākais slieksnis ir 3000 dolāru, augstākais var pietuvoties 20 000 dolāru.

"Cenu variāciju nosaka tas, līdz kādam punktam pavadonis aizvedīs," uz anonimitātes nosacījuma izdevumam Novaja Gazeta savā pieredzē dalās kādas baltkrievu tūrfirmas darbiniece. "Visbiežāk tā ir Vācija – 95% gadījumu. [Ceļotājs] atlido uz Minsku, iekārtojas viesnīcā un norunātajā dienā ierodas noteiktā vietā. Tur pulcējās grupa, visbiežāk no 10 līdz 45 cilvēkiem. Viņus ved līdz robežai, parāda virzienu, bet tālāk migranti dodas paši.

"Izcelsmes zemēs daudzi migranti pārdod visu savu īpašumu, lai samaksātu par nokļūšanu ES. Baltkrievijas pusē ceļazīmes migrantiem pārdod Prezidenta lietu pārvaldes paspārnē esošā iestāde Centrkurort, kā arī citas tūrfirmas, kuru starpā aktīvi darbojas arī Oscartur un Jood Land.Svarīgs aspekts – opozīcijas informācijas resursi ziņo, ka migranti koronavīrusa pandēmijas situācijā pēc ierašanās Minskā nebūt neievēro izolācijas režīmu. Savdabīgi, ka Baltkrievijas likumdošana paredz iespēju neievērot karantīnu, ja ārzemnieks ieradies komandējumā ar atbilstošu vīzu.

Lietuvas ārlietu ministra vietnieks Arnolds Abramavičus augusta sākumā oficiāli pauž, ka valsts noskaidrojusi galvenos ceļus līdz savai robežai. Savdabīgā popularitātes saraksta pašā virsotnē – tiešais reiss Bagdāde–Minska, lidojumi četrreiz nedēļā: otrdien, trešdien, piektdien, svētdien. Pēc A. Abramavičus vārdiem, migranti, kas izlido no Irākas un Turcijas, līdztekus pašam ceļojumam pērk arī kontrabandistu, kuri ieceļojušos pavada jau Baltkrievijas teritorijā, pakalpojumus.

Lielisks migrantu aktivitāšu indikators ir aviokompāniju reisu skaits. Iraqi Airways lidojumi no Irākas uz Baltkrieviju, sākot no 2017. gada, notiek divreiz nedēļā. Augusta sākumā aviokompānija uzsāk vēl trīs reisus no dažādām Irākas pilsētām. 2021. gada maijā arī Fly Baghdad sāk lidot uz Baltkrieviju – divreiz nedēļā. Katra aviokompānija vienā reisā var uzņemt 200– 300 pasažieru.

Līdztekus sevi nopietni piesaka arī maršruts caur Stambulu, ko apkalpo Belavia un Turkish Airlines. Izdevuma The Moscow Times publicētā reportāža no kāda Belavia reisa skaidri liecina – lielākā daļa pasažieru izrādās migranti, bet ekipāžas locekļi korespondentam pastāstījuši, ka skaidri zina, ko ved, lai arī izlidošanas vietās identificēt pasažierus kā migrantus praktiski nav iespējams. Viņiem ir nauda, ar dokumentiem viss kārtībā, viņu apģērbs ne ar ko neatšķiras – aviokompānijām nav nekāda pamata šos pasažierus nelaist uz borta, pat ja tām pašām rastos iebildumi.

Dzeramnauda diplomantiem

"Protams, viņi saņēma vīzas," izdevumam Novaja Gazeta pastāsta Baltkrievijas tūrfirmas darbiniece. "Tika noformēti kā tūristu grupas, un pirmajām šādām grupām dežurējošais konsuls no Ārlietu ministrijas lidostā štancēja vīzas pēc atlidošanas. Pēc tam viņi sāka saņemt vīzas jau konsulātos arābu valstu, Sīrijas, Turcijas teritorijā. Iespējams, lai arī Ārlietu ministrijas darbinieki varētu nopelnīt. Baltkrievu vīza maksā 120 dolāru."

"Vienlaikus konsuli dažās austrumu zemēs – man par to stāstīja tie, kas Baltkrievijas vīzu saņēma dzimtenē un atbrauca uz Minsku, – papildus pilnai dokumentu paketei – ielūgums, hoteļa rezervācija, biļetes abos virzienos – ņēma 300 dolāru no katra "par pozitīvu vīzas jautājuma risinājumu". Bakšišs (dzeramnauda, kukulis – red.) – austrumos ar to nevienu nepārsteigsi, visi pie tā pieraduši un arvien gatavi izvilkt maku. Un tagad iedomājies, cik daudz tādu "tūristu" ik dienu izgāja caur baltkrievu konsulu. Domāju, daudzi no šiem konsuliem atpakaļ Baltkrievijā vairs neatgriezīsies. Pārcelsies, piemēram, uz Emirātiem, būdami nodrošināti vairākus gadus uz priekšu,|" stāsta darbiniece.

Kļūst arvien grūtāk

Pēc ierašanās Minskā "tūristu" atkarībā no iegādātās paketes vai nu aizved uz viesnīcu, vai arī viņš uzreiz dodas uz noteiktu gaidīšanas vietu. Kad savācas komplekts, grupu iesēdina autobusā un aizved uz rietumu robežu. To pašu dara taksometru vadītāji, taču viņi uzņem ne vairāk kā četrus pasažierus.

"Taksisti arābiem aktīvi piedāvā "aizsviest" līdz robežai," raksta Lenta.ru. "Jautājuma cena bieži ir 250 dolāru. Tāpat taksometru šoferi mīl piebilst, ka par migrantu vešanu līdz Polijas robežai iespējams tikt pie līdz pat pieciem gadiem cietumā. (..) Pilsētā klaiņo baumas par vadītājiem, kuri veselas ģimenes aizved uz Polijas robežas vājajām vietām: nevis uz zināmajiem robežkontroles punktiem, bet gan uz slepenām pārejām. Taču tas maksā ievērojami dārgāk.

Daži veiksmīgi robežu pārgājušie ceļotāji no Tuvajiem Austrumiem Vācijas policistiem izstāstījuši, ka baltkrievu robežsargi viņiem palīdzējuši pāriet otrā pusē – izgriezuši ejas dzeloņdrāšu žogā vai arī ar dronu palīdzību uzmeklējuši drošu robežas šķērsošanas vietu.

Viegluma pakāpe, ar kādu "tūristi" no Tuvajiem Austrumiem šķērso robežlīniju (līdz ar tās pusēs atrodošos valstu attieksmi), 2021. gadā mainās strauji. Migrācijas krīzes sākumā Lietuvas, Polijas un Latvijas robežsargi pieņem "tūristus" no Tuvajiem Austrumiem un tālāk nosūta uz speciālām iestādēm. Kad robežu sāk šķērsot jau simtiem un vēlāk – tūkstošiem dienā, ES valstis pārstāj viņus ielaist, vienlaikus veidojot garus dzeloņdrāšu žogus.

Cilvēki, kuriem nav izdevies pāriet robežu, var doties atpakaļ uz Grodņu, Minsku un citiem apdzīvotiem punktiem, lai atpūstos un pēc kāda laika atkal izmēģinātu laimi. Novembrī baltkrievu robežsargi migrantus piespiedu kārtā jau ved uz robežas tuvumā izveidotām nometnēm, "lai cilvēki neatgrieztos pilsētā un tur ilgi neuzturētos, bet gan censtos no jauna šķērsot robežu", interneta izdevums The Bell citē cilvēktiesību organizācijas Human Constanta darbinieci Aļonu Čehoviču.

Ceļotāja portrets

Kas ir šie migranti? "Pirmām kārtām tie ir irākiešu kurdi," satriecošā reportāžā no Baltkrievijas robežas novembrī pauž izdevums Kommersant. "Irākas Kurdistāna – tie ir Irākas ziemeļi, daļēji autonoma valsts daļa. Ir cilvēki no pašas Irākas, no dienvidiem, kur šobrīd ne īpaši labvēlīga situācija. Satiku arī dažus sīriešus. Kolēģi sastapa vēl libāniešus un afgāņus, taču man viņi nepatrāpījās. 90–95% ir Irākas kurdi. Demogrāfiskais sastāvs – vīrieši 20–30 gadu vecumā. Taču daudz arī ģimenes cilvēku, ar maziem bērniem. Topošās māmiņas un bērni, burtiski no zīdaiņiem pāris mēnešu vecumā. Ir arī ļoti lielas ģimenes, cilvēki ar pieciem bērniem. Lielākā daļa no viņiem – vidusšķiras pārstāvji. Daudzi saka, ka viņiem ir augstākā izglītība. Tomēr daži puiši ir jaunāki: uzreiz pēc skolas vai vienkārši kaut kur strādājuši. (..) Kurp doties, viņi uzzina čatos. Kurš vada čatus, kurš pauž vajadzīgo [robežpārejas] vietu, saprast nav iespējams.""Pirmajā dienā tur bija kaut kādas ēdamā rezerves, taču nelielas," turpina Kommersant.

"Otrajā dienā Baltkrievijas varas iestādes, Baltkrievijas Sarkanais Krusts, citas sabiedriskās organizācijas atveda humāno palīdzību. Tas ir piens, gaļas konservi, es redzēju cīsiņus, ūdens, segas, minimāls medikamentu daudzums."

Ap migrantu nometni burtiski ik pēc pusmetra stāv cilvēki formastērpos, ķiverēs, pilnā bruņojumā. Daļa telšu atrodas jau poļu teritorijā – aiz poļu robežstabiem, bet vēl pirms dzeloņdrātīm. Bet visi poļi stāv uzreiz aiz dzeloņdrātīm. "Daži bēgļi stāstīja, ka viņiem sūta SMS. Izskaitļo pēc irākiešu numuriem un atsūta ziņojumus: baltkrievi jūs māna, brauciet prom, atgriezieties mājās. Bēgļi izbrīnīti un šokēti, ka robeža ir slēgta. Viņi nav paredzējuši atrasties slēgtas robežas priekšā. Viņiem var pārmest naivumu, taču viņiem ir pilnīgi cita psiholoģija, citi priekšstati par pasauli," raksta Kommersant.

"Baltkrievijas varas iestāžu atbildība – vieglums, ar kādu šie cilvēki saņem vīzas. Viņi saņem caur firmu, paši nedodas tieši uz vēstniecību vai konsulātu. Šeit viņus lidostā sagaida cilvēki, sakot: "Mēs jums palīdzam." Tādi kā brīvprātīgie. Taču acīmredzami, ka tie ir diasporas pārstāvji, kuri sen jau dzīvo šeit, Baltkrievijā".

Likumu devalvācija

Laikrakstā Novaja Gazeta publicētajā intervijā tūrfirmas pārstāve uz jautājumu, cik atsevišķi maksā tieši robežas šķērsošana, atbild: "No 700 dolāru, taču ar garantiju – 800–900 dolāru. Un maksāts tiek vienīgi pēc fakta. Ņemot vērā, ka parasti pāriet ne pa vienam, bet tomēr grupās, katrā reizē pavadonis ļoti labi nopelna."

Uz jautājumu, vai «vienīgi pēc fakta nozīmē, ka tajā pusē un tur mani satiek vietējā pavadoņa poļu kolēģis, viņa atbild: "Nē, tu ar pavadoni ej tieši uz Poliju. Un tikai, kad tu jau saproti, ka atrodies Polijas teritorijā, pieņemsim, pēc ģeolokācijas, viņam samaksā, un viņš cauri mežiem dodas atpakaļ uz Baltkrieviju."

Lietuvas aizsardzības ministrs Arvīds Anušausks paziņo, ka noskaidroti gan robežas nelegālas šķērsošanas organizētāji, gan izpildītāji, kuri izmanto baltkrievu oficiālo iestāžu labvēlību. Migranti paši atzīstot, ka cilvēki kamuflāžā viņiem sniedzot ļoti detalizētas instrukcijas: kā iznīcināt dokumentus, kā notiek iztaujāšana, kādas atbildes sniegt. "Tas, ko mēs patlaban vērojam, ir īsts bandītisms un robežsargu darbības jēgas un pienākumu apgriešana kājām gaisā," situāciju izdevumam Naša Ņiva komentē patlaban dienošs robežapsardzes virsnieks.

"Vismaz vēl pirms pusgada darbiniekiem izmaksāja prēmijas 200 rubļu apmērā par nelegālas migrācijas kanāla aizšķērsošanu, daudzi paātrinātā kārtā saņēma jaunas dienesta pakāpes par afrikāņu un irākiešu grupu aizturēšanu. Desmit cilvēku grupa uz robežas tika uzskatīta par ārkārtēju notikumu, par kuru informēja Valsts robežas komiteju. Nedod dievs, ja kāds no viņiem izlauztos – momentāni sekoja zvans poļiem, lai viņi savā pusē pārtvertu un atgrieztu, citādi lieta varēja nonākt līdz rājienam, pazeminājumam, pārcelšanai. Patlaban notiekošais – pilnīga likumu un zvēresta devalvācija."

Medijprojektam Reform.by divi citi robežsargi uz anonimitātes nosacījuma pastāsta, kā migranti neoficiāli kļuvuši "neredzami" un viņiem uz robežas tiek veidoti "logi" – pēkšņi parādās nepieskatītas zonas. Viens no intervētajiem pauž, ka pret nelegāļiem agrāk izturējās stingrāk, sastādīja administratīvo protokolu un ievietoja speciālos izvietošanas punktos sekojošai deportācijai. Tagad viņus vienkārši atlaiž.

"No priekšniecības nāca mutiska pavēle – pievērt acis uz nelegālajiem migrantiem, aizturēt vienīgi tajos gadījumos, kad kļūst pavisam nekaunīgi un cenšas iziet bezmaz caur robežkontroles punktu," pauž viens no avotiem. "Starp citu, tagad robežsargu vietā robežas kontrolei un patrulēšanai izmanto Robežapsardzības spēku speciālo nodaļu, un pilnīgi iespējams, ka cilvēki no specnodaļas parāda migrantiem, kur jādodas."

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Krīze maina iepirkšanās paradumus

,02.04.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Laikā, kad krīze spiež savilkt jostas, pieaudzis pieprasījums pēc dārzeņu sēklām, pašaudzējamas tabakas un zivju konserviem.

Tiramisu vietā pircēji arvien biežāk izvēlas cepumus un vairākas mājsaimniecības apsver iespēju mājokļus apsildīt ar malku, par to šodien ziņo Neatkarīgā.

Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra vadītāja Ingūna Gulbe pastāstīja, ka krīze spiež mainīt ēšanas paradumus, līdz ar to mainās pieprasījuma struktūra. Piemēram, šogad vairāk nekā iepriekš Latvijā pērk zivju konservus, tai skaitā šprotes.

Šogad par 20 % pieaudzis pieprasījums pēc dārzeņu sēklām, stāstīja SIA Kurzemes sēklas pārdevēja Monta Andiņa. Ja iepriekšējos gados pircēji vispirms apskatīja puķu sēklu stendu un tikai tad pievērsa uzmanību dārzeņu sēklām, tad šogad ir otrādi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Situāciju biroju nomas tirgū ir stabilizējusies. Šogad ir palielinājusies aktivitāte biroju nomas tirgū – pašreizējie tirgus apstākļi ir piemēroti jaunu telpu meklēšanai, jaunākajā – Latvijas komecplatību tirgus 2. ceturkšņa – apskatā secina kompānija Ober Haus Real Estate.

Pēc kompānijas datiem, nomas maksa A klases biroju segmentā ir 7 – 12 eiro/m2, B klases telpas tiek iznomātas par 5 – 8 eiro/m2, bet C klases telpas – par 3 – 4 eiro/m2. Vidējā apsaimniekošanas maksa ir saglabājušas pirmā ceturkšņa līmeni – 0,7– 2,0 eiro/m2 atkarībā no biroju klases.

Pašreizējie tirgus apstākļi ir piemēroti jaunu telpu meklēšanai. Pēc Ober Haus novērojumiem, starptautiskas kompānijas paplašina savu darbību Latvijā un pāriet uz lielākām biroju telpām vai arī izmanto iespēju un pāriet uz jaunām, modernām ēkām ar izdevīgiem nosacījumiem.

Kā piemēru uzņēmums nosauc cementa ražošanas kompāniju SIA Cemex, kas paplašināja savu darbību un par savu centrālo biroju izvēlējās telpas tirdzniecības un biroju centrā Panorama Plaza, Lielirbes ielā. Kompānija tur nomās 960 m2. Kompānija Linedata paplašina darbību, un šī gada septembrī plāno pāriet uz jaunām un modernām biroja telpām biznesa centrā Europa, Ropažu ielā. Kompānija nomās 487 m2. Savukārt Krievijas Federācijas vēstniecības Latvijā Konsulārajai nodaļa šoruden plāno pāriet uz telpām SIA Dominante Rota biroja ēkā Dzirnavu ielā, un nomās 735 m2 lielas telpas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ik pa brīdim atkārtotais ieteikums tūdaļ pāriet uz nodokļu maksājumiem eiro ir nepieņemams, uzskata Latvijas Banka (LB).

Kā norādīts centrālās bankas paziņojumā, tautsaimniecībai tas radītu papildus izmaksas un negodīgas konkurences situāciju, bet no Eiropas partneru viedokļa tā būtu kopīgu vienošanos rupja ignorēšana.

«Tas būtu plats solis uz Latvijas ekonomikas vienpusēju eiroizāciju: mēs eiro atzītu par likumīgu maksāšanas līdzekli blakus latam,» uzskata LB.

Šādam solim ir būtiski ekonomiski pretargumenti. Divu valūtu vienlaicīga aprite uzņēmējiem un valsts institūcijām liks ieviest un uzturēt dubultas maksājumu, uzskaites u.c. sistēmas, skaidrots paziņojumā.

Tikpat svarīgs jautājums kā izmaksas, ir līdzvērtīga konkurence uzņēmēju vidū. Ja valsts būs gatava uzņemties visus konvertācijas izdevumus attiecībā uz eiro, tādējādi subsidējot uzņēmējus, kuri darbojas ar eiro, - kāpēc gan lai eksportētājs, kurš par savu produkciju saņem, piemēram, sterliņu mārciņas, nonāktu diskriminēta zaudētāja lomā, jautā LB pārstāvji.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Vai Covid-19 krīze palielinās emigrāciju no Latvijas?

Latvijas Bankas ekonomists Oļegs Krasnopjorovs,01.07.2020

1. attēls. Emigrācija no Latvijas (tūkst. iedzīvotāju)

Avots: Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tieši masveida iedzīvotāju emigrāciju var pamatoti uzskatīt par vienu no svarīgākajām 2009. gada ekonomiskās krīzes ilgtermiņa sekām Latvijā.

2008. - 2012. gadā no valsts izbrauca 160 tūkst. cilvēku – divreiz vairāk nekā iepriekšējo piecu gadu laikā. Tāpēc arī nav pārsteigums, ka cilvēku atmiņās šī krīze asociējas ar masveida emigrāciju. Vai arī pašreizējā Covid-19 krīze (uzreiz pēc gaisa satiksmes atjaunošanas) radīs masveida emigrāciju tāpat, kā tas bija 2009. gada krīzē? Uzskatu, ka emigrācijas būtiska pieauguma šoreiz nebūs, un šajā rakstā vēlos pamatot savu viedokli.

2019. gadā migrācijas saldo (iebraukušo un izbraukušo cilvēku starpība) bija tuvāka nullei nekā jebkad, kopš Latvijas neatkarības atjaunošanas, arī emigrācija (cilvēku aizbraukšana) bija rekordzema (1. attēls).

Emigrantu galamērķis pārsvarā ir Rietumeiropa un Skandināvija, emigrantu plūsmu galvenokārt nosaka bezdarba un ienākumu atšķirība starp Latviju un pārtikušajām Eiropas valstīm. Proti, nekas cits tik ļoti nepalielina cilvēku izbraukšanu no valsts kā augsts bezdarbs un zemi ienākumi. Emigrācijas pieaugumu pēc 2009. gada krīzes galvenokārt noteica tas, ka bezdarbs Latvijā kāpa ievērojami straujāk nekā attīstītākajās Eiropas valstīs (2. attēls), arī ienākumu kritums bijis lielāks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dānijā, tāpat kā Latvijā, šobrīd ir lielo iespēju laiks. Abas valstis piedzīvo ekonomisko krīzi. Latvijas atšķirība ir tā, ka mums turklāt vēl ir sabiedrības krīze. Jebkura krīze ir pārmaiņu un iespēju laiks. Aktīviem un inovatīviem Latvijas uzņēmējiem tas noteikti ir jāizmanto.

Dānija grib kļūt par zaļās izaugsmes pasaules laboratoriju. Te tuvākajos gados tiks likti pamati pasaules ekonomikas izaugsmei. Ja pagājušā gadsimta 90.gados pasaules izaugsmes dzinējs bija informāciju tehnoloģijas, tad turpmāk tās būs tīrās un zaļās tehnoloģijas.

Dānija ir slavena ar savām enerģijas tehnoloģiju zināšanām. Daudzi šeit lepojas, ka kopš 70.gadiem Dānijas ekonomika augusi par 75%, kamēr enerģijas patēriņš palicis nemainīgs.

Pirms pāris gadiem Dānijas valdība izveidoja neatkarīgu ekspertu Klimata komisiju. Nule šī komisija nāca klajā ar ziņojumu** un ieteikumiem, kas jādara, lai Dānija līdz 2050.gadam veiktu pāreju no fosilās enerģijas un atjaunojamo enerģiju.

Komentāri

Pievienot komentāru