Ja pirms "Covid-19" epidēmijas bankā par kredītbrīvdienām interesējās vien pāris klienti mēnesī, tad šobrīd jau nedēļas laikā kredītbrīvdienas piešķirtas vairāk nekā 500 Luminor klientiem, informē bankas pārstāve Inese Kronberga.
Lielākoties tās bijušas nepieciešamas tieši hipotekārajiem kredītiem. Ņemot vērā ārkārtas situācijas radītās finanšu grūtības, "Luminor" pieejamas kredītbrīvdienas hipotekārajam kredītam līdz sešiem mēnešiem, patēriņa kredītam un līzingam - līdz trīs mēnešiem. Tās tiek piešķirtas, nemainot līguma nosacījumus un bez komisijas maksas.
Redzam, ka šobrīd lielāko interesi izrāda tieši pašnodarbinātie, individuālie komersanti un mikrouzņēmēji. Savukārt skatoties pa nozarēm, dominē klienti, kas strādā tūrisma un dažādās transporta un pārvadājumu jomās.
"Galvenais, aicinām pie mums vērsties, tiklīdz saprot, ka varētu saskarties ar finanšu grūtībām. Ņemot vērā, ka pēdējā laikā pieprasījums pēc attālinātām konsultācijām ir pieaudzis gandrīz uz pusi, aicinām klientus būt saprotošiem, ja nākas nedaudz uzgaidīt - konsultantu jauda jau ir palielināta, un noteikti sniegsim atbildi, tiklīdz tas būs iespējams," uzsver Kerli Gabrilovica, Luminor vadītāja Latvijā.
Privātpersonām, kurām ir radušās finanšu grūtības apmaksāt ikmēneša kredīta maksājumu, kredītbrīvdienas iespējams pieteikt dažādiem aizdevumu veidiem - līzingam, hipotekārajam un patēriņa kredītam.
Šobrīd dati rāda, ka visbiežāk šis atbalsts nepieciešams tieši hipotekārajiem kredītiem - aptuveni 90% no kredītbrīvdienu pieteikumiem ir tieši šiem kredītiem, kam pamatsummas atmaksu iespējams atlikt uz periodu līdz sešiem mēnešiem.
Savukārt patēriņa un līzinga aizdevumiem - līdz trim mēnešiem. Jebkurā no šiem aizdevumu veidiem kredītbrīvdienas klients var pieteikt pilnībā attālināti, nedodoties uz banku, bet gan uzrakstot pieteikumu savā Internetbankā, un nekādas izmaiņas līgumā netiks veiktas.
Atbalsts pieejams arī korporatīvajiem klientiem - likviditātes grūtību gadījumā banka piedāvā trīs līdz sešu mēnešu kredītbrīvdienas. Šis risinājums ļaus uz laiku samazināt izdevumus un atvieglot naudas plūsmu, lai pārdzīvotu finanšu grūtības. Galvenais, lai klients savlaicīgi un proaktīvi vēršas pie bankas ar vēlmi situāciju risināt.
Db.lv jau vēstīja, ka, reaģējot uz pieaugošajām bažām par Covid-19 ietekmi uz uzņēmumu un mājsaimniecību ekonomisko situāciju, arī "Swedbank" visiem klientiem, kuriem līdz šim nav bijušas grūtības veikt kredītmaksājumus, piedāvās kredītbrīvdienas. Nedēļas laikā, kopš "Swedbank" ieviesa atvieglotus noteikumus kredītbrīvdienu saņemšanai, interese par šo iespēju ir desmitkāršojusies. Kopš atvieglotu kredītbrīvdienu noteiktumu ieviešanas dienā tiek saņemti vidēji 200 pieteikumi no privātpersonām un 50 pieteikumi no uzņēmumiem, informē bankas pārstāvis Jānis Krops.
"Pēdējās dienās nozīmīgi pieaug to uzņēmumu un privātpersonu skaits, kuri vēršas pie mums ar jautājumiem un bažām par savu spēju pildīt kredītsaistības atbilstoši līgumā paredzētajiem noteikumiem. Tāpēc esam īsā laika posmā izstrādājuši jaunu risinājumu, lai klientiem vienkāršotu iespēju pieteikties kredītbrīvdienām, ja situācija ģimenē vai uzņēmumā to šobrīd pieprasa. Mūsu novērojumi liecina, ka no tiem klientiem, kas interesējas par kredītbrīvdienām, tām piesakās vidēji divi no trim, savukārt pārējiem šobrīd ir būtiski apzināt savas iespējas, ja situācija pasliktinātos nākotnē. Jāuzsver gan, ka kredītbrīvdienas ir piemērots risinājums gadījumos, kad tik tiešām radušās pamatotas finansiālas grūtības, turklāt tām jāpiesakās laikus - pirms ir iestājies pirmais ikmēneša maksājuma kavējums," norāda Swedbank Latvijā vadītājs Reinis Rubenis.
Tāpat kredītbrīvdienas jau apstiprinājusi arī "SEB banka". Ar jautājumiem par kredītbrīvdienām vai pamatsummas samazināšanu bankā ir vērsušās gan privātpersonas, gan uzņēmumi, īpaši no nozarēm, kuras tieši ir skārusi Covid-19 izplatība - transports, tūrisms, avio nozare. Visi gadījumi tiek individuāli izvērtēti, lai sniegtu atbilstošāko risinājumu.