Konkurences padome (KP) janvāra izskaņā savā mājaslapā ir ievietojusi publikāciju ar bravūrīgu virsrakstu Katrs iestādei piešķirtais eiro rada sabiedrības ieguvumu 10,01 eiro apmērā. Līdzīgas publikācijas KP ievieto savā mājaslapā katra gada sākumā, tajās daloties ar saviem aprēķiniem par iestādes monetāro pienesumu sabiedrībai.
Tomēr šogad KP publicētais aprēķins prasa īpašu uzmanību vienkārša iemesla dēļ – jau otro gadu pēc kārtas KP aprēķinātais “katra iestādei piešķirtā eiro radītais sabiedrības ieguvums” strauji sarūk, par pēdējo periodu tam esot jau divreiz mazākam, nekā tas bija periodu iepriekš.
Proti, atbilstoši KP aprēķinam sabiedrības ieguvums no KP laika periodā no 2022. līdz 2024. gadam pārsniedz 35,1 miljonus eiro gadā, savukārt, attiecinot šo skaitli uz iestādes budžetu, katrs iestādei piešķirtais eiro vidēji radot sabiedrības ieguvumu 10,01 eiro apmērā. Aplūkojot agrākas KP publikācijas, iepriekšējā periodā (2021-2023) sabiedrības ieguvums bijis 51,2 miljoni eiro gadā, un no katra iestādei piešķirtā eiro vidēji tas bija 19,69 eiro. Savukārt vēl vienu periodu pirms tam (2020-2022) sabiedrības ieguvums pārsniedzis 51,5 miljonus eiro gadā, un no katra iestādei piešķirtā eiro tas bija 26,73 eiro.
Publicējot sabiedrības ieguvuma aprēķinu 2023. gadā, KP skaidroja, ka “sabiedrības ieguvums ir viens no veidiem, kā novērtēt iestādes darbu un parādīt lietderību tam, kā tiek izlietots KP darbības finansēšanai atvēlētais budžets”. Pēdējā KP publikācijā par aprēķināto sabiedrības ieguvumu šādi pašslavinoši skaidrojumi vairs nav atrodami. Arī, salīdzinot šīs KP publikācijas apjoma ziņā, tās ar katru gadu kļūst pieticīgākas.
Tomēr galveno secinājumu tas nemaina – KP pietiekami nepārprotami atzīst: ar katru gadu KP atvēlētais budžets tiek izmantots arvien nelietderīgāk. Ja pavisam precīzi, tad atbilstoši aprēķinam, kuru KP publicēja 2024. gada sākumā, KP strādāja par aptuveni 26% neefektīvāk salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu, savukārt atbilstoši aprēķinam, kurš publicēts šī gada sākumā, KP strādājis par vēl 49% neefektīvāk.
Kā tiek aprēķināts šis “sabiedrības ieguvums”? Skaidrojot aprēķina metodiku, KP norāda, ka tiekot apzināti iestādes pieņemtie lēmumi konkrētajā periodā, nosakot pārkāpuma veidam raksturīgo cenu sadārdzinājumu un iespējamo pārkāpuma pastāvēšanas ilgumu. Tā, piemēram, būtiskāko pienesumu sabiedrības labā 2024. gadā esot sniegusi karteļu izskaušana, jo KP esot atklājusi trīs karteļus, kas rezultējies ar ieguldījumu (iespējams, domāts – ieguvumu) sabiedrības labā 3,5 miljonu eiro apmērā. Šī informācija ir ļoti pārsteidzoša, jo KP mājaslapā publicēto lēmumu sadaļā 2024. gadā ir atrodami tikai divi lēmumi par diviem karteļiem. Tātad varbūt tika atklāts vēl trešais kartelis, kuru KP ir noklusējusi no sabiedrības?
Dienas Bizness jau iepriekš ir publicējis statistiku par KP pieņemto lēmumu skaitu par konkurences tiesību pārkāpumiem. 2024. gadā tādi ir bijuši tikai divi – abi par karteļiem. Savukārt 2023. gadā iestāde kopā konstatēja četrus pārkāpumus – arī par karteļiem. Skaidrojot sabiedrības ieguvuma aprēķinu par iepriekšējo periodu (2021-2023), KP norādīja, ka 2023. gadā četru atklāto karteļu ieguldījums sabiedrības labā esot sasniedzis 18,8 miljonus eiro. Tātad var izdarīt vēl vienu secinājumu – KP ne tikai kvantitatīvi konstatē arvien mazāk pārkāpumu, bet tās konstatētie pārkāpumi pēc pašas KP aprēķina kļūst arvien maznozīmīgāki, ja reiz 2023. gadā atklātie četri karteļi radīja ieguvumu 18,8 miljonu eiro apmērā, bet 2024. gadā atklātie divi karteļi (vai pēc KP teiktā – trīs karteļi) radījuši ieguvumu vien 3,5 miljonu eiro apmērā.
Tomēr arī šie skaitļi nav loģiski. Pat ja pieņemtu, ka KP aprēķinātais sabiedrības ieguvums no tās konstatētajiem pārkāpumiem ir pareizs, KP aprēķinātais kopējais sabiedrības ieguvums tāpat ir daudz lielāks. Piemēram, pēdējā KP aprēķinā vidējais sabiedrības ieguvums par pēdējiem trim gadiem esot pārsniedzis 35,1 miljonu eiro gadā, kas ir daudz vairāk par aprēķināto sabiedrības ieguvumu no iestādes konstatētajiem pārkāpumiem (2024. gadā – 3,5 miljoni eiro, 2023. gadā – 18,8 miljoni eiro, 2022. gadā – informācija nav publicēta).
Atbilde, visticamāk, meklējama KP skaidrojumā, ka tās aprēķinā papildus tiekot ņemts vērā pozitīvais efekts no iestādes preventīvajām darbībām, piemēram, brīdinājumiem un pārrunu procedūrām. Īsumā sakot, šis aprēķins kopumā ir KP aplēse, kas balstīta pieņēmumos, ka KP darbības, kas nav saistītas ar pārkāpumu konstatēšanu, ir radījušas kaut kādu ieguvumu sabiedrībai. Konkrētus aprēķinus KP neatklāj, taču var vien iedomāties, cik sarežģītas matemātiskas formulas un teorijas tiek pielietotas, lai katrai KP sagatavotajai vēstulei noteiktu ieguvumu sabiedrībai un tā visa beigās rezultāts būtu pēc iespējas lielāks.
KP veic aprēķinu par sabiedrības ieguvumu par pēdējiem trim gadiem. Tātad aprēķinā par pēdējo trīs gadu periodu (2022-2024) ir divi nemainīgie, kas bija iekļauti aprēķinā par jau iepriekšējo trīs gadu periodu (2021-2023) – 2022. un 2023. gads. Ja KP aprēķinātais sabiedrības ieguvums no katra iestādei piešķirtā eiro par pēdējiem trim gadiem ir samazinājies par 49%, tad secināms, ka 2024. gadā iestāde ir strādājusi īpaši neefektīvi, lai uz nemainīgā 2022. un 2023. gada fona panāktu tik lielu sarukumu. Tas nav pārsteidzoši, ievērojot iestādes niecīgo konstatēto pārkāpumu skaitu 2024. gadā. Otrs skaidrojums – kā jau Dienas Bizness ir rakstījis, KP budžets no 2020. gada ir palielinājies četras reizes. Tātad būtu jāpalielinās arī izdarītā darba apjomam, kuru KP paveic, izmantojot tai piešķirto finansējumu. Tomēr izdarītā darba apjoms ir samazinājies, kas arī redzams no KP aprēķinātā kopējā sabiedrības ieguvuma (piemēram, par pēdējiem trim gadiem tas vidēji esot bijis 35,1 miljons eiro gadā, bet iepriekšējā periodā – 51,2 miljoni eiro gadā). Attiecinot šos skaitļus uz iestādes strauji pieaugošo budžetu, ir loģiski, ka var novērot ļoti strauju sarukumu sabiedrības ieguvumam no katra iestādei piešķirtā eiro.
KP publicētie aprēķini pierāda senu patiesību – budžeta apgūšana valsts iestādē un valsts aparāta audzēšana nenesīs lielākus rezultātus. Šajā gadījumā ir tieši otrādi – straujais budžeta pieaugums ir pamudinājis iestādi strādāt daudz mazāk. KP godīgi atzīst, ka strādā arvien mazāk un neefektīvāk, jo viņiem ir pašu neatkarīgi noteiktas prioritātes – savs redzējums gan par darāmo, gan par to, vai vispār kaut ko vajag darīt.